سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



کاهش تعداد سانتریفیوژها مراحل پایانی را می‌گذراند/دریافت حدود 200 هزار کیلو کیک زرد از روسیه


به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در خصوص انتقال اورانیوم غنی شده به روسیه و دریافت کیک زرد گفت: ایران ابتدا کیک زرد را تحویل گرفت و بعد اورانیوم غنی شده را ارسال کرد.

معاون بین‌الملل، حقوقی و امور مجلس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: دیروز مرحله آخر که 60 تن محموله کیک زرد بود از قزاقستان وارد کشور ما شد. این غیر از موادی بود که از روسیه گرفته بودیم که جمعا حدود 200 هزار کیلو زرد دریافت کردیم که این قدم بزرگی است نه تنها در اجرای برجام، بلکه حتی اگر خارج از برجام عمل می‌کردیم هم معامله پر سودی است و هم خود معامله نتیجه کاری حساب شده و چند ماهه دوستان در سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه بود.

وی با بیان اینکه ذخایر خوبی از کیک زرد را در کشور داریم، یادآور شد: ما از لحاظ ذخایر اورانیوم کشور ثروتمندی نیستیم و داشتن کیک زرد به تنهایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

کمالوندی که با بخش خبری ساعت 13 شبکه خبر گفت‌وگو می‌کرد با بیان اینکه در آمریکا مبنای محاسبه کیلوگرم است نه پوند، خاطرنشان کرد: مبنای استفاده از «پوند» برای محاسبه میزان کیک زرد یک حیله رسانه‌ای است که این موضوع را به گونه دیگری جلوه دهند. این معامله خوب و پرسود انجام شد و ما بعد از دریافت محموله خود اجازه دادیم کشتی حامل اورانیوم غنی شده ما به مقصد (روسیه) ارسال شود. بخشی از مواد قرار است دوباره بازگردد که اینها قراضه‌های تولید 20 درصد است که می‌توانیم دوباره استفاده کنیم. 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره اقداماتی که ایران باید انجام دهد نیز گفت: ما باید سه کار اصلی را انجام دهیم. یکی کاهش تعداد سانتریفیوژها که تقریبا مراحل پایانی را می‌گذراند. دوم مبادله مواد که دیروز به سرانجام رسید و سوم بازطراحی راکتور اراک که در مورد اراک قراردادی امضا و مقدمات کار انجام شده و قرار است قراردادهای جانبی هم داشته باشد.

معاون رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: همه شرایط مهیا است که ما به زودی قدم آخر که بیرون آوردن هسته میانی رآکتور اراک است را انجام بدهیم و بخش عمده این رآکتور باقی می‌ماند. آن چیزی که باید تغییر یابد هسته مرکزی است که توسط همکاران ما باید طراحی شود.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از طراحی‌های مفهومی انجام شده، یادآور شد: در رابطه با آب سنگین وظیفه ایران است که مازاد 130 تن آب سنگین را صادر کند که معامله بسیار پرسودی خواهد بود. با صادر کردن آن ما به جمع کشورهای محدود صادر کننده آب سنگین خواهیم پیوست.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سؤالی درباره روز اجرای برجام نیز عنوان کرد: روز اجرای برجام بستگی به خود ما و اقدامات ما دارد. آنها تعهدات خود را انجام داده‌اند، نامه‌ای که باید توسط رئیس جمهور آمریکا و بیانیه اتحادیه اروپا صادر شده است و منتظر آن هستند که آژانس اعلام کند که ما اقدامات خود را انجام داده‌ایم. به محض اعلام آژانس اتوماتیک وار روز اجرای برجام خواهد رسید.

کمالوندی خاطرنشان کرد: پیش بینی کرده بودیم اواسط یا اواخر دی ماه انجام دهیم، هنوز در همان مسیر هستیم. اگر چند مورد جزیی هم که در حال انجام است پیش برود در کمتر از یک ماه دیگر به روز اجرای برجام می‌رسیم.

وی در خصوص عهدشکنی غربی‌ها در مراحل باقیمانده گفت: برنامه هسته‌ای ایران همیشه صلح آمیز خواهد بود و چیزی نیست که کشوری را نگران کند. پیش بینی کرده‌ایم که اگر بدعهدی صورت بگیرد به شرایطی بهتر از قبل بازگردیم و طرف غربی متوجه شده که ما به راحتی می‌توانیم با استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته جدید و ظرفیت خوبی که در تولید داریم به شرایط بهتر از قبل بازگردیم.

کمالوندی تصریح کرد: اگر قرار باشد عهدشکنی باشد این زمینه را داریم که به شرایطی بهتر از قبل باز گردیم.

انتهای پیام/

http://fna.ir/HEUXO8


ویدیو مرتبط :
تحریمها، تعداد و تحقیق و توسعه سانتریفیوژها