سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



جزئیات آئین نامه اجرایی جدید قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو منتشر شد


جزئیات آئین نامه اجرایی جدید قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو منتشر شدخراسان/ پس از گذشت بیش از یک سال از زمان ارائه پیشنهاد وزارت صنعت به هیات وزیران، سرانجام این هیات آیین نامه جدید حقوق مصرف کنندگان خودرو را برای اجرا به وزارت صنعت و سازمان ملی استاندارد ابلاغ کرد. این آیین نامه از این نظر که در مراحل مختلف خرید خودرو و خدمات پس از فروش، حقوق مصرف کننده را با دقت قابل ملاحظه ای، مورد توجه قرار داده است، نسبت به آیین نامه قبلی مورد توجه می باشد. با این وجود، اگر جزو کسانی هستید که به تازگی خودرو خریداری کرده اید و یا قصد خرید خودرو را دارید، رئوس مطالب زیر می تواند برایتان مفید باشد.


5 روش خرید خودرو
خیلی از خریداران خودروها این روزها از بدقولی شرکت های خودروساز شاکی اند. نگاهی به آیین نامه جدید، حاکی از این است که در آن تلاش شده تا حتی الامکان نارضایتی ها از این محل به حداقل برسد. بر این اساس، شما می توانید از 5 طریق اقدام به خرید خودرو کنید. این روش ها عبارتند از خرید فوری، پیش خرید قطعی، پیش خرید عادی، مشارکت در تولید و نیز خرید سفارشی به تعداد محدود.بر این اساس، تفاوت در هر یک از روش های خرید، به حداکثر تاریخ دریافت، حداقل نرخ سود مشارکت، حداقل نرخ سود انصراف و خسارت (جبران) تاخیر در تحویل می باشد. جدول زیر، شرایط مربوط به هر یک از روش های خرید را بیان کرده است.از سوی دیگر در این آیین نامه قید شده است که مبلغی که شما باید به خودروسازان در قراردادهای پیش فروش بپردازید، حداکثر معادل 50 درصد قیمت فروش نقدی خودرو مورد نظر در هنگام عقد قرارداد می باشد.هم چنین باید توجه داشته باشید که تنها تا دو هفته پس از دریافت دعوتنامه کتبی فرصت دارید تا نسبت به تسویه حساب مبلغ خودرو اقدام نمایید. و در غیر این صورت، خودروساز می تواند خودرو ثبت نامی شما را به سایر متقاضیان تحویل داده و نوبت شما را به موعد دیگری که در قرارداد ذکر می شود، به تعویق بیندازد.
انصراف از قرارداد
ممکن است شما به هر دلیل خواسته باشید از قرارداد انصراف دهید. این موضوع نیز در آیین نامه جدید دیده شده است. بر این اساس، در صورتی که بیش از یک ماه از انعقاد قرارداد شما گذشته باشد، شما می توانید درخواست انصراف خود را به خودروساز اعلام کنید. تولیدکننده موظف خواهد بود سود انصراف و مبلغ پرداختی شما را تا 20 روز به شما عودت دهد. در غیر این صورت، سود انصراف متعلقه از تاریخ تاخیر تا پرداخت وجوه شما را نیز باید بپردازد.
هنگام دریافت، خودرو را بررسی کنید
آیین نامه جدید اذعان می دارد که عرضه کننده، می بایست در زمان تحویل، خودرو درخواستی را در حضور مصرف کننده کنترل کند. با این وجود اگر شما متوجه نقصی در خودرو شدید، می بایست آن را به خودروساز اطلاع دهید و او می بایست نقص را بدون این که از ارزش خودروی شما کاسته شود برطرف نماید. در غیر این صورت وی باید خودرو را تعویض نماید.
دوره ضمانت خودرو چه میزان است؟
در این آیین نامه قید شده است که دوره تضمین برای خودروهای سبک، شامل ون و سواری و وانت از تاریخ تحویل، حداقل دو سال یا کارکرد 40 هزار کیلومتر (هر کدام زودتر فرا برسد)، است. به همین ترتیب خودروهای سنگین شامل مینی بوس، میدل باس، اتوبوس و کامیون و کشنده دو سال یا دویست هزار کیلومتر و موتور سیکلت نیز حداقل یک سال است.از سوی دیگر، ضمانت رنگ برای خودروهای سبک، حداقل سه سال، خودروهای سنگین حداقل یک سال و نیم و موتور سیکلت حداقل سه ماه می باشد.بر این اساس، تولیدکننده موظف است در دوره تضمین، قطعات، مواد مصرفی و استهلاکی ناشی از عیوب کیفی و مونتاژی را مشمول خدمات دوره تضمین نماید. البته توجه داشته باشید که در این میان، عملکرد صحیح سیستم کیسه هوا، صرفاً مشمول دوره تضمین نیست و تا دوره تعهد نیز ادامه دارد. در دوره تعهد، تولیدکننده موظف به تعمیرات و تامین خدمات تا 10 سال پس از فروش آخرین دستگاه خودرو از همان نشان تجاری می باشد.
جریمه خسارت توقف خودرو چیست و چقدر است؟
بر اساس آیین نامه جدید، هر گاه خودرویی را که تازه خریداری کرده اید و در دوره تضمین قرار دارد، به دلیلی غیر از حادثه و یا تصادف دچار عیب شد و تعمیر آن بیش از دو روز کاری و یا زمان استاندارد تعمیرات تایید شده به طول انجامید، در قبال آن خودروساز می بایست نسبت به تامین خودرو مشابه جایگزین برای شما در طول دوره تعمیرات و یا پرداخت خسارت حق توقف خودرو به شما اقدام کند. بر این اساس، خودروساز ملزم است بابت هر روز توقف اضافی خودروی سواری در تعمیرگاه، «پانزده ده هزارم» بهای خودرو، برای توقف هر روز اضافی خودروهای عمومی و تاکسی «دو هزارم»، خودروهای سنگین و موتورسیکلت «یک هزارم» و بیش از یک ماه برای خودروهای سنگین «دو ده هزارم» بهای خودرو جریمه پرداخت کند. از سوی دیگر، اگر بنا به آن چه در ابتدای این بخش گفته شد، خودروی شما عیبی پیدا کرد و شما را اصطلاحاً در راه گذاشت، هزینه های بارگیری و حمل خودروی شما تا نزدیک ترین نمایندگی مجاز نیز بر عهده خودروساز خواهد بود.
گارانتی 10 هزار کیلومتری برای هر قطعه تعویضی
بر اساس اظهارات رییس سازمان حمایت در رابطه با این آیین نامه، برای هر قطعه تعویضی 6 ماه یا 10 هزار کیلومتر گارانتی (ضمانت) در نظر گرفته شده است و اگر خودرو دوبار بابت نقصی به تعمیرگاه مراجعه کرد، خودروساز مکلف به محاسبه و پرداخت جریمه تاخیر از همان لحظه ورود خودرو به تعمیرگاه است. وی هم چنین با بیان اینکه در آیین نامه جدید، مشتری حق دارد در هر مرحله ای از تحویل خودرو شکایت کند گفته است: اگر خودروساز رضایت مشتری را جلب نکرد شاکی می تواند به سازمان های صنعت استان ها شکایت کند. مراجع ذیصلاح نیز حداکثر 20 روز فرصت دارند به شکایت رسیدگی و رضایت شاکی را جلب کنند. در غیر این صورت، شاکی می تواند به هیئت حل اختلاف مستقر در سازمان صنعت استان و در نهایت به دادگاه شکایت کند. وی در ادامه سامانه آنلاین 124 سازمان حمایت را برای دریافت و رسیدگی به شکایات مصرف کنندگان از جمله خودرو معرفی کرده است.

با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: خراسان


ویدیو مرتبط :
ابلاغ آئین نامه اجرایی قانون بودجه سال 1394