یاتاقان/ چگونگی نصب رودری های داخل خودرو


1car/ همان‌طور که می‌دانید، ساخت یک خودرو شامل مراحل مختلفی می‌شود که مونتاژ و نصب رودری های داخل کابین نیز، بخشی از این مراحل به شمار می‌رود؛ گفتنی است، به منظور دستیابی به نتیجه بهتر در این بخش، انسان و ربات کنار یکدیگر کار می‌کنند. این رودری ها وظیفه ای بیش از پوشش داخلی درب ها بر عهده دارند که از جمله آنها می‌توان به محافظت از شیشه هنگام پایین بودن آن و همچنین محافظت از سیم ها و موتورهای شیشه بالابر و قفل درب ها اشاره کرد. محافظت از سرنشین در برابر عوامل خارجی و کاهش صدای جاده نیز، از دیگر وظایف رودری ها می‌باشد. در گذشته نصب رودری داخلی درب ها در خط تولید، به صورت کامل توسط نیروهای انسانی انجام می‌گرفت؛ اما در حال حاضر، این کار توسط روبات ها صورت می‌گیرد. در خط تولید، این رودری ها توسط گیره های پلاستیکی یا چسب به قسمت خارجی درب خودرو متصل می‌شوند؛ شایان ذکر است، در صورت استفاده از گیره های پلاستیکی، کارگران خط تولید یا مالکان خودرو راحت تر می‌توانند به قسمت زیر رودری جهت تعمیر شیشه بالابر یا دیگر قسمت ها دسترسی پیدا کنند. در برخی کمپانی های خودروسازی نیز، برخی قسمت ها به صورت مجزا و خارج از کارخانه مونتاژ و پس از آن وارد خط تولید می‌شوند. همچنین، برخی رودری ها از چندین قطعه و برخی دیگر از یک قطعه تشکیل شده‌اند؛ رودری های چند تکه این امکان را برای خریدار یا سازنده فراهم می‌آورند که طبق میل و سلیقه و بنابر نیاز خود، آن را طراحی و نصب کنند. در ادامه مطلب با انواع رودری ها آشنا می‌شویم.
انواع رودری های داخلی خودرو
همان طور که در قسمت پیش ذکر شد، رودری های داخلی را می‌توان با توجه به محل مورد نظر، از مواد مختلف تولید کرد. در دهه های اخیر، مهندسان صنعت خودروسازی با هدف کاهش وزن و در نتیجه بهبود مصرف سوخت خودرو، توجه ویژه ای به طراحی رودری های داخلی خودروها مبذول داشته‌اند. شایان ذکر است، درخواست رودری های زیباتر و لوکس تر از سوی خریداران نیز، بر شیوه ی طراحی آنها تاثیر گذاشته است. همراه با توسعه و تکامل تدریجی بخش های مختلف خودرو، رودری ها نیز به تدریج توسعه و بهبود یافته‌اند و در حال حاضر، به جای آهن یا مقوا از پلاستیک قالب ریزی شده، فایبرگلاس و چوب ساخته می‌شوند. رودری های جدید از قطعات پلاستیکی قالب ریزی شده جهت نگهداری وسایل و قرار گرفتن سیسم کشی و بخش های الکترونیکی همانند شیشه بالابر و قفل درب ساخته می‌شوند. با افزایش قیمت خودرو، کیفیت مواد مورد استفاده جهت ساخت رودری ها نیز بهبود می‌یابد؛ یکی از کمپانی های خودروسازی در این خصوص اظهار می‌کند در سال های اخیر، مشتریانی که یک خودروی 20,000 دلاری خریداری کرده‌اند، توقع دارند طراحی داخلی خودرویشان همانند یک اتومبیل 30,000 دلاری به نظر برسد. در این میان، چوب و قطعات چوبی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ چرا که استفاده از این ماده در کنار چرم و پارچه و پلاستیک با کیفیت ظاهر زیباتری به خودرو می‌بخشد. با افزایش ساخت خودروهای دوستدار محیط زیست که آلودگی کمتری تولید می‌کنند، خودروسازان تلاش دارند بخش های داخلی خودرو را نیز از مواد قابل بازیافت تهیه کنند تا بدین ترتیب، آسیب کمتری به محیط زیست وارد آورند. در همین راستا، برخی کشورهای اروپایی خودروسازان را ملزم کرده‌اند 85 درصد از محصولات خود را از مواد قابل بازیافت تولید کنند که رودری های داخلی نیز، بخشی از این موضوع به شمار می‌روند؛ گفتنی است، خودروسازان آمریکایی نیز در تلاشند از مواد دوستدار محیط زیست بیشتر استفاده کنند. در بخش بعدی با تکنولوژی های مورد استفاده جهت نصب رودری ها و مراحل تکامل آنها آشنا می‌شویم.
تکنولوژی های مورد استفاده جهت نصب رودری ها
همان طور که در قسمت های پیشین اشاره شد، در گذشته تمام مراحل نصب رودری ها توسط نیروهای انسانی انجام می‌شد، اما در حال حاضر این وظیفه به روبات ها محول شده است. اپراتورها با قرار دادن رودری های داخلی و خارجی بر روی نقاله خط تولید، چسباندن آنها را به روبات ها واگذار می‌کنند. پس از آنکه دو بخش به یکدیگر متصل شدند، یک دوربین روباتیک حول رودری می‌چرخد تا مطمئن شود تمام بخش ها به خوبی به یکدیگر متصل شده‌اند. پس از آن، دوربین با استفاده از لامپ های چشمک زن LED تصاویری از بخش های مختلف درب می‌گیرد. چنانچه در یکی از این عکس ها ایرادی در خط تولید مشاهده شود، آن درب جهت تعمیر یا جایگزینی از رده خارج می‌شود؛ بدین ترتیب، ایرادات خط تولید به سرعت تشخیص داده و رفع می‌شود که این کار، تا حد زیادی از هزینه های جانبی کارخانه می‌کاهد. همچنین، ارائه محصولی با کیفیت به خریدار هزینه های تعمیر و نگهداری را نیز، کاهش می‌دهد. در حال حاضر، رودری های داخلی درب ها تنها جنبه زیبایی شناختی نداشته و کمپانی های خودروسازی از جمله فورد، با نصب فوم های ضربه گیر بین رودری داخلی و خارجی در قسمت قفسه سینه و باسن، از سرنشین به هنگام تصادف محافظت می‌کنند. با تغییر قوانین مربوط به ایمنی و ذائقه خریداران، روش های ساخت و نصب رودری ها نیز با تغییرات زیادی همراه خواهد بود.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
بازار خودرو یاتاقان زد