سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



پاکستان طالبان را پای میز مذاکره بیاورد؛ افغانستان بستر رشد داعش نیست


«ریحانه آزاد» عضو پارلمان افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس به موضوعاتی از قبیل عملکرد نیروهای امنیتی افغانستان، رابطه کابل و اسلام‌آباد، تمدید حضور نیروهای آمریکایی و افزایش خشونت علیه زنان در افغانستان پرداخت.

وی عملکرد نیروهای امنیتی افغانستان را در بحبوحه جنگ و فعالیت‌های گروه‌های تروریستی که از کشورهای دیگر وارد کشور می‌شوند، درخور ستایش دانست و گفت: علی‌رغم اینکه ارتش افغانستان سلاح‌های پیشرفته در اختیار ندارد و از حمایت هوایی برخوردار نیست، می‌توان توانایی آنها را باور کرد.

عضو پارلمان افغانستان شایعات تبانی نیروهای امنیتی با طالبان در سقوط «قندوز» را بی‌اساس دانست و گفت: عدم هماهنگی بین ارگان‌های امنیتی کشور باعث سقوط این شهر شد.

آزاد در بخش دیگری از این مصاحبه به رابطه 2 کشور افغانستان و پاکستان اشاره کرد و گفت: اسلام‌آباد همواره در تلاش بوده تا از کابل امتیاز بگیرد و تاثیرات خود را در تمامی عرصه‌های اجتماعی و سیاسی مردم افغانستان حفظ کند.

وی افزود: واضح است که پناهگاه‌های تروریست‌ها در خاک پاکستان قرار دارد و از جانب نظامیان آن کشور حمایت می‌شود و بدون شک اگر اسلام‌آباد بخواهد می‌تواند طالبان را به میز مذاکره با دولت افغانستان بنشاند و حتی شروط دولت افغانستان را به آنها بقبولاند.

عضو پارلمان افغانستان همچنین به موضوع عدم توانایی دولت وحدت ملی در مبارزه با قاچاق مواد مخدر در کشورش پرداخت و گفت: دولت باید استراتژی مشخصی را به منظور جلوگیری از کشت تریاک توسط کشاورزان در دست گیرد که یکی از آنها می‌تواند ارائه کشت بدیل تریاک باشد.

آزاد در ادامه این مصاحبه به افزایش خشونت‌ها علیه زنان اشاره کرد و گفت: ضعف دولت در تطبیق قانون، فرهنگ معافیت، کارهای پروژه‌ای به جای کارهای بنیادی در راستای حقوق زن و وضعیت نابسامان کشور باعث شده تا سطح خشونت علیه زنان افزایش یابد.

*** متن کامل این مصاحبه به شرح ذیل است ***

فارس:  مقامات محلی افغانستان تا چه اندازه توانستند جلوی حملات طالبان را بگیرند؟ عملکرد نیروهای امنیتی افغانستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آزاد: با توجه به اینکه افغانستان در جنگ با تروریسم بین‌المللی قرار داشته و ملیت‌های مختلف متعلق به گروه‌های تروریستی و تبهکار از کشورهای مختلف در  افغانستان مشغول فعالیت‌های تروریستی هستند، عملکرد نیروهای افغانستان در خور ستایش است و می‌توان توانایی آنها را باور کرد.

در حال حاضر نیروهای امنیتی افغانستان در ولایت‌های مختلف کشور از جمله «هلمند»، «فراه»، «زابل»، «ننگرهار»، «تخار»، «قندوز»، «فاریاب»، «بادغیس» و «بدخشان» علی رغم اینکه سلاح‌های پیشرفته در اختیار ندارد و از حمایت هوایی لازم برخوردار نیستند، به طور مستقل در حال نبرد با گروه‌های تبهکار و شورشی هستند.

فارس: پشت پرده حملات طالبان به «قندوز» و «جاغوری» چه چیزهایی است؟شایعاتی به گوش می‌رسد که خود نیروهای امنیتی با طالبان همکاری کرده‌اند؟ این شایعه تا چه حد به واقعیت نزدیک است؟

آزاد: همانگونه که پیش‌تر گفتم، گروه‌های مختلف تروریستی و تبهکار در افغانستان در تبانی با همدیگر برای مختل کردن وضعیت و تضعیف حکومت به هر شیوه ممکن تلاش می‌کنند و شایعات همکاری نیروهای امنیتی با طالبان، واقعیت ندارد.

به نظر من دلیل اینکه نیروهای امنیتی افغانستان نتوانستند از سقوط « قندوز» جلوگیری کنند، عدم هماهنگی کافی بین ارگان‌های امنیتی و غفلت اشخاص مسئول است.

فارس: نظر شما در مورد بمباران بیمارستان «پزشکان بدون مرز» قندوز توسط نیروهای آمریکایی چیست؟ با توجه به اینکه مقامات سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرده‌اند که مقامات آمریکایی از مختصات بیمارستان به طور دقیق آگاهی داشتند، آیا شما این اظهارات مقامات واشنگتن که به اشتباه به بیمارستان حمله کردند، را باور دارید؟

آزاد:  درمورد حمله آمریکا به بیمارستان پزشکان بدون مرز باید گفت که در زمان بمباران این بیمارستان، جنگ وحشتناکی در کوچه و پس کوچه‌های «قندوز» جریان داشت و تمام توجه به این معطوف شده بود که به هر شکل ممکن طالبان و سایر گروه‌های تروریستی هم‌پیمان آنها از شهر بیرون کرده و مردم از وضعیت موجود نجات یابند.

باتوجه به شرایط حساس و پیچیدگی این موضوع ما باید برای پاسخ این سئوال منتظر نتیجه تحقیق بمانیم.

فارس: نظرتان در مورد رابطه 2 کشور پاکستان و افغانستان و نقش اسلام‌آباد در مذاکرات صلح کابل و طالبان چیست؟ چرا پاکستان از یک طرف می‌گوید که ما با طالبان نمی‌جنگیم و از طرف دیگه ادعا می‌کند که تمام تلاش خود را برای آوردن طالبان به میز مذاکره با دولت کابل انجام می‌دهد؟ آیا به نظر شما اقدامات پاکستان توسط واشنگتن دیکته نمی‌شود؟

آزاد: در مورد رابطه افغانستان با پاکستان باید گفت که این 2 کشور روابط پر از فراز و نشیب و گاهی اوقات پرتنشی را گذرانده و می‌گذرانند. حکومت پاکستان خصوصاً نظامیان آن کشور به تعهدات که در ادوار مختلف تاریخ از روابط میان 2 کشور داشته‌اند، عمل نکرده است.

البته پاکستان همواره در تلاش بوده تا از افغانستان امتیاز بگیرد و می‌خواهد نفوذ و تاثیرات خود را در عرصه‌های مختلف زندگی اجتماعی و سیاسی افغانستان حفظ کند.

واضح است که پناهگاهای تروریست‌ها در خاک پاکستان قرار دارد و از جانب نظامیان آن کشور حمایت می‌شود و بدون شک اگر اسلام‌آباد بخواهد می‌تواند طالبان را به میز مذاکره با دولت افغانستان بنشاند و حتی شروط دولت افغانستان را به آنها بقبولاند.

البته اینکه پاکستان اعلام کرده که با طالبان نمی‌جنگد، این کشور می‌خواهد به شکلی به طالبان اطمینان دهد که پاکستان دوست آنها است نه دشمن و مجدداً اعتماد سازی کرده و آنرا تحکیم کند.

فارس: عملکرد دولت وحدت ملی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ «اشرف غنی» زمانی که بر سر کار آمد وعده داد که تمام تلاش خود را به منظور مبارزه با ترانزیت مواد مخدر انجام می‌دهد، آیا به نظر شما وی به تعهدات خود جامه عمل پوشانده است؟

آزاد: دولت وحدت ملی به رهبری «اشرف غنی» در واقع تاکنون نتوانسته به تعهدات خود به خصوص در مبارزه با مواد مخدر و ترانزیت آن در افغانستان عمل کند.

دولت وحدت ملی افغانستان باید استراتژی مشخص و فراگیری برای ریشه‌کن کردن این پدیده شوم درنظر بگیرد و برای کشاورزانی که به کشت تریاک مشغول هستند، بدیل مناسبی پیدا کرده و  باندهای قاچاق  آن به صورت جدی مبارزه کند.

اما متاسفانه در افغانستان بسیاری از گروه‌های تروریستی در قاچاق مواد مخدر دخیل بوده و از عواید آن به تامین مالی خود می پردازند که این عمل سبب شده تا قاچاق مواد مخدر در مناطقی که حاکمیت دولت در آن جاها ضعیف است و یا وجود ندارد افزایش پیدا کرده و دولت را به چالش بکشد.

فارس: «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا چندی پیش اعلام کرد که قصد دارد برنامه عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی در افغانستان را به تاخیر بیندازد، به نظر شما تمدید حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان تا چه حد تامین کننده امنیت و ثبات در این کشور خواهد بود؟

آزاد: در پاسخ به سئوال شما باید گفت که بهتر است تا نیروهای امنیتی افغانستان و در کل تمام دولت افغانستان توانایی مقابله با تروریست‌ها را پیدا و ظرفیت‌های فعلی خود را ارتقا دهند و بیش از پیش تجهیز و تقویت شوند تا هیچ خارجی در افغانستان تحت عنوان مبارزه با تروریسم وجود نداشته باشد.

 اما از نگاه دیگر می‌توان گفت که موجودیت نیروهای آمریکایی در افغانستان سبب می‌شود تا آمریکا متوجه وضعیت افغانستان شود، کمک‌های خود را به افغانستان ادامه داده و جامعه جهانی را نیز وادار به توجه به افغانستان سازد.

البته این نیروها نقش حمایتی را خواهند داشت یعنی اداره جنگ به دست نیروهای امنیتی افغان خواهد بود و می توان بر توانایی‌های نیروهای آمریکایی در امر حمایت از نیروهای افغان در مواقع ضروری امیدوار بود.

فارس: چندی پیش شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد که گروه داعش در حال عضوگیری از بین کودکان افغانستانی است. آیا این موضوع واقعیت دارد؟داعش تا چه اندازه برای افغانستان خطرناک است؟ زورآزمایی داعش و طالبان در افغانستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آزاد:  درباره داعش همین‌قدر می‌توانم بگویم که افغانستان بستر مساعدی برای رشد و گسترش نفوذ داعش نیست ولی اگر فعالیت‌های آنها از همین حالا مهار نشود نه تنها برای افغانستان بلکه برای تمام کشورهای منطقه خطرناک خواهد بود.

فارس: چرا با وجود فعالیت‌ نهادهایی که در راستای حقوق زن کار می‌کنند مانند وزارت زنان، کمیسیون‌های ویژه در شورای ملی، کمیسیون حقوق بشر و چندین نهاد دیگر، خشونت‌ها علیه این قشر افزایش یافته است؟

آزاد: به نظر من در یک نگاه عمومی ضعف دولت در تطبیق قانون، فرهنگ معافیت، کارهای پروژه‌ای به جای کارهای بنیادی در راستای حقوق زن و وضعیت نابسامان کشور باعث شده تا سطح خشونت علیه زنان افزایش یابد.

فارس: به عنوان فعال حقوق زن، بفرمایید که کدام راه‌ها می‌تواند منجر به کاهش خشونت علیه زنان شود؟

آزاد: به نظر بنده در جامعه مردسالاری افغانستانی آگاهی عامه در مورد حقوق زنان، تحکیم حاکمیت دولت وحدت ملی افغانستان در مناطقی که زنان بیشتر آسیب پذیرند، تعیین شمار بیشتر زنان در دستگاه قضایی و مهمتر از همه فراهم کردن تعلیم و تربیت و ارتقای سطح سواد و آگاهی زنان از جمله راهکارهای هستند که می‌توانند منجر به کاهش خشونت علیه زنان شوند.

انتهای پیام/ح

http://fna.ir/VY9DN3


ویدیو مرتبط :
طالبان در افغانستان و پاکستان