سرگرمی


2 دقیقه پیش

دانلود بازی اندروید

اندروید (از یونانی: به معنای مَرد، انسان، شبه آدم یا رُبات (آدم آهنی))، (به انگلیسی: Android) یک سیستم عامل همراه است که گوگل برای تلفن‌های همراه و تبلت‌ها عرضه می‌نماید و ...
2 دقیقه پیش

بازی اکشن-ماجرایی اسطوره های کوچک/ Pocket Legends

آخرین خبر/ Pocket Legends یکی از جذاب ترین بازی های آنلاین اکشن و سرگرم کننده برای سیستم عامل اندروید است. باید اشاره کرد که این بازی، اولین و بهترین بازی کمپانی MMO است که موفقیت ...



«بانوی پهلوان» ایران؛ فوق ستاره کشتی آلیش ایران و تنها طلایی تیم ملی در بلاروس


«بانوی پهلوان» ایران؛ فوق ستاره کشتی آلیش ایران و تنها طلایی تیم ملی در بلاروسجام جم/ سمیه حیدری می‌گوید به خاطر اتفاقاتی که در جودو افتاد، به روی تشک کشتی آمده. کشتی دختران که تا دیروز کسی فکرش را هم نمی‌کرد به این زودی‌ها پا بگیرد، امروز برای خودش اعتباری دارد.
حیدری اعتراف می‌کند که تصور این روز را نمی‌کرده، اما برخلاف خیلی‌ها کشتی آلیش را ورزش مردانه و خشن نمی‌داند. تازه از تمرین برگشته که به سوالات ما جواب می‌دهد.
مسابقه‌ای در کار نیست، اما معلوم می‌شود برای چه شاگرد زرنگ کشتی آلیش هستی. تمرین چطور بود؟
خوب بود. الان اردو نداریم، اما طبق برنامه‌ای که فدراسیون داده تمرینات را پیگیری می‌کنیم.
به نظر می‌رسد تمرینات تان سخت باشد.
تمرینات مان بستگی به زمان مسابقات دارد؛ دو سه ماه قبل از مسابقات فشرده‌تر است و نزدیک رقابت‌ها سبک‌تر می‌شود. برنامه تمرینی را که با مشاوره آقای خادم و مربی‌های تیم ملی به ما داده شده، اجرا می‌کنیم.
هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد دختران ایرانی را روی تشک کشتی ببیند اما حالا تو و هم‌تیم‌هایت مدال می‌گیرید.
من قبلا جودو کار می‌کردم. خیلی شبیه کشتی بود. 15ـ14 سال جودو کار می‌کردم. وقتی کشتی آلیش زیرنظر فدراسیون کشتی آمد دیدم این فدراسیون واقعا حرفه‌ای عمل می‌کند. چون فدراسیونش مدیریت قوی‌تری داشت. تمرینات بدنسازی‌اش، نوع برنامه و نوع تمریناتش هم حرفه‌ای‌تر از جودو بود.
قبول داری کشتی ورزش مردانه است و خیلی با روحیات زنان جور نیست.
دختران ایرانی خیلی به سمت ورزش کشتی نمی‌آیند چون کشتی را یک ورزش مردانه می‌دانند. اما واقعا این‌طور نیست که ورزش خشنی باشد. من فکر می‌کنم کشتی آلیش ظرافت خاصی دارد.
تو مجبوری حریفت را با قدرت به زمین بزنی و ضربه فنی‌اش کنی. این کجایش ظرافت دارد؟
در ووشو و جودو هم مبارزه تن به تن است. زمین زدن و زمین خوردن دارد. اما برعکس در کشتی ظاهرش را که نگاه می‌کنی مجبورند دو نفر گلاویز شوند در صورتی که یک رشته فنی و تکنیکی است. آلیش ظرافت بالایی دارد و باید یک کشتی‌گیر دستورات و فنون ریز را بلد باشد که بتواند مقابل حریفش اجرا کند و برنده شود.
سال‌های زیادی در جودو بودی، چه شد کشتی‌گیر شدی؟
اردیبهشت 94 خیلی کشتی آلیش شناخته شده نبود. قبلا که جودو کار می‌کردم در مسابقات قهرمانی کشوری شرکت کرده بودم. وقتی آلیش زیرنظر فدراسیون کشتی آمد مطمئن بودم با مدیریت قوی آقای خادم می‌توانم نتیجه بگیرم.
این تغییر رشته سخت نبود؟
فنون کشتی آلیش خیلی شبیه جودو بود. من انتخاب شدم و بعد هم طبق برنامه‌ای که فدراسیون داد، تمرین کردم.
اما در جودو شناخته‌شده‌تر بودی و وضع‌ات بهتر بود.
مدیریت ضعیف جودو باعث شد به کشتی آلیش بیایم. من سال‌ها در جودو زحمت کشیده بودم، اما نتایج خیلی خوشایند نبود. می‌خواستند جودو بزرگسالان (دختران) را منحل کنند.
خانواده چطور، مخالف کشتی گرفتن تو نبودند؟
خانواده‌ام خیلی برایم زحمت کشیده بودند. فقط می‌خواستند من نتیجه بگیرم. فرقی نمی‌کرد کشتی باشد یا جودو. آنها می‌دانند که برای افتخار کشورم مبارزه می‌کنم.
می خواهی بگویی اصلا وقتی به کشتی آمدی به‌خاطر نگاه دیگران اذیت نشدی؟
واقعا خودم فکر نمی‌کردم روزی در ایران بشود کشتی گرفت. برخورد همسایه‌ها و بقیه هم عجیب بود. تعجب می‌کردند که یک دختر کشتی کار کند. می‌گفتند کشتی زنان؟ یعنی چی؟ می‌خواهی مثل مردها کشتی بگیری. اما من فقط دنبال این بودم که نتیجه بگیرم.
شما در قهرمانی آسیایی آلیش که در تهران بود نقره گرفتی و در بلاروس تک ستاره طلایی مقابل روسیه بودی. رقابت‌ها با قهرمانان روس چطور بود؟
روس‌ها در کشتی آلیش دختران در دنیا اول هستند. در قهرمانی آسیا با قوانین داوری آشنا نبودم که نقره گرفتم. در همین مسابقات بلاروس من دو تا حریف روس قبل فینال و فینال داشتم که در وزن 60 کیلو گرم هر دو شان را ضربه فنی کردم. به هر حال در سبک وزن کار سخت‌تر است، اما فکر می‌کنم با کمی تلاش بیشتر می‌توان این برتری را در مقابل حریفان روس تداوم دهم.
سمیه حیدری در بازی‌های آسیایی اینچئون نقره گرفت و با ظاهری متفاوت روی سکو رفت. برایمان از مسابقه فینالت می‌گویی. در اینچئون به صورت نمادین با چادر روی سکو رفتی؟
نه من کلا چادری هستم و همه مسابقات هم با چادر شرکت می‌کنم. در بلاروس هم که تورنمنت جهانی بود و همین چند وقت پیش برگزار شد، من مدال طلا گرفتم و باز با چادرروی سکو رفتم.
برخورد اروپایی‌ها چطوربود؟
آقای الکساندر مدوید در سالن بود. او با نشان دادن من به همه می‌گفت که این نماد یک زن ایرانی مسلمان است.
انگار حال و روز شما کشتی‌گیران از بقیه دختران ورزشکار بهتر است. در حالی که خیلی از عمر آلیش نمی‌گذرد.
من کوراش، جودو و جوجیتسو کار کرده‌ام. در این رشته‌ها امکانات نیست، اگرهم باشد مسئولان به زنان چیزی نمی‌دهند. واقعا از صمیم قلبم از آقای خادم تشکر می‌کنم که در مقابل حرف و حدیث‌ها و هزینه‌ها مقاومت کردند و از کشتی زنان حمایت شد.
این موضوع مسئولیت شما را سنگین‌تر نمی‌کند؟
ما فکر و ذهن مان را روی کشتی گذاشتیم که نتیجه بگیریم و جواب زحمات آقای خادم را بدهیم. با جان و دل تمرین می‌کنیم و مسابقه می‌دهیم. حامی بزرگی در کشتی داریم. امیدوارم کشتی آلیش به المپیک هم برود.
فکر می‌کنی واقعا این اتفاق بیفتد؟
کشتی ایران در دنیا صاحب سبک است و احتمال دارد که به آن درجه هم برسیم. در دنیا خیلی به ایرانی‌ها احترام می‌گذارند . شاید اگر مسئولان رایزنی کنند کشتی آلیش هم المپیکی شود. حیف است دختران ایرانی پتانسیل‌اش را دارند.
از اعتبار کشتی ایران گفتی، برخورد خارجی‌ها با تیم ملی چطور بوده؟
در مسابقات برون‌مرزی چون کشتی ما را می‌شناسند، حریفان حساب ویژه‌ای روی تیم ایران باز می‌کنند. کلی در مسابقات تشویق مان می‌کنند و همین به ما انگیزه بیشتری می‌دهد و روحیه می‌گیریم.
به‌جز شما در خانواده تان ورزشکار دارید؟
ما خانواده پرجمعیتی هستیم. خواهرم هم در کشتی گراپلینگ کار می‌کند. پارسال در مسابقات کشوری شرکت کرد و تا حالا هم در اردو بود. یک وقت‌هایی ما با هم کار می‌کنیم و حریف تمرینی هم هستیم.
از رویاهایت برایمان بگو.
وقتی ورزش را با جودو شروع کردم، 14، 15 سال بیشتر نداشتم. فکر می‌کردم مدال‌هایم را در جودو می‌گیرم. جودو هم رشته المپیکی بود هم مطرح، اما در بخش زنان سرمایه‌گذاری نمی‌شد. آرزویم رفتن به المپیک بود که نشد.
تفاوت‌های کشتی آلیش و کشتی در چیست؟
خیلی فرق نمی‌کند. کشتی آلیش تقریبا از نظر فنی شبیه کشتی آزاد است. فقط در آلیش کشتی‌گیران کمربند دارند و باید به جای دست، کمربند حریف را بگیرند. در واقع دو کشتی‌گیر باید کمربند همدیگر را بگیرند و تا آخر اجرای فن باید کمربند دست شان باشد. به همین خاطر اجرا کردن فن سخت‌تر از کشتی آزاد است. چون کمربند حریف را باید بگیری، باید انعطاف بالایی داشته باشی و با قدرت بالا فن را اجرا کنی.
قضیه پهلوانی درکشتی، در آلیش دختران هم مصداق دارد.
این‌که می‌گویند کشتی ورزش پهلوانی است درست است. تازه که آمده بودیم خود به خود این پهلوانی در جو اردو‌ها وارد شد و روی کارمان تاثیر داشت. ما تمرینات سختی داریم با این روحیه اگر کسی آسیب ببیند بقیه به او کمک می‌کنند. خب زنان احساسی‌تر هستند و این پهلوانی زودتر جواب می‌دهد. این موضوع در جامعه هم نمود دارد و مردمدارتر می‌شوی.
با علاقه‌ای که به کشتی داری، رقابت‌های تیم‌های ملی ایران را هم حتما می‌بینی؟
همیشه مسابقات کشتی را دنبال می‌کردم . هنوز هم مسابقه‌ای که آقای رسول خادم در المپیک طلا گرفت و برادرش برنز، یادم هست. یا مسابقه‌ای که در المپیک حق سعید عبدولی را خوردند.
برای مسابقات آینده چه نقشه‌ای داری؟
فکر می‌کنم در 2016 مسابقات آسیایی و المپیاد آسیایی را داشته باشیم. قراراست آلیش جزو بازی‌های آسیایی شود. اگر خدا بخواهد، نه من، همه بچه‌های آلیش تلاش‌مان را می‌کنیم که در بازی‌های آسیایی طلا بگیریم.

منبع: جام جم


ویدیو مرتبط :
مسابقات انتخابی تیم ملی كشتی آلیش ایران خرداد94