جمع‌آوری 3500 نمونه خون بندناف در مازندران


مدیر بانک خون بند ناف جهاددانشگاهی مازندران گفت: بانک خون بند ناف جهاددانشگاهی مازندران، بیش از 3500 نمونه خون بند ناف را در استان از متقاضیان دریافت کرده که در بانک مرکزی خون بند ناف تهران نگهداری می‌شود.

محمد صابر انصاری در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه مازندران، گفت: امروزه ذخیره سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف چشم ‌اندازی روشن را برای درمان بسیاری از بیماری‌های بدخیم پیش روی پزشکان قرار داده است.

وی ادامه داد: با اثبات درمان بیماری‌های صعب‌العلاج خصوصاً بیماری‌هایی که منشاء خونی دارند به وسیله سلول‌های بنیادی خون بند ناف، دریچه امیدی برای این بیماران باز شده است و تاکنون در دنیا 12 هزار پیوند با استفاده از نمونه‌های ذخیره شده در بانک های خون بند ناف عضو شبکه جهانی Net cord انجام شده است.

مدیر بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی مازندران با اشاره به ذخیره سازی 3 میلیون نمونه خون بندناف در دنیا اظهار کرد: با توجه به اهمیت ذخیره سازی خون بند ناف هرساله تعداد کشورهای که اقدام به ذخیره سازی خون بند ناف می کنند در حال افزایش است.

انصاری تصریح کرد: در ایران نیز از سال 1383 شرکت فناوری بن یاخته های رویان توسط جهاد دانشگاهی و پژوهشگاه رویان این نهاد با مشارکت شرکت گسترش صنعت علوم زیستی (لیدکو) راه اندازی شده است که تاکنون حدود 60 هزار نمونه خون بند ناف را به عنوان تنها شرکت خدمات رسان در این بخش نگهداری می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان بعد از تهران 23 دفتر در کل کشور دایر کرده است، گفت: دفتر نمایندگی استان مازندران و گلستان نیز در سال 87 شروع به فعالیت کرده و با به کارگیری کادری مجرب و حضور در اکثر بیمارستان های استان بیش از 3500 نمونه خون بند ناف را در استان از متقاضیان دریافت کرده که در بانک مرکزی خون بند ناف در تهران نگهداری می‌شود.

مدیر بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی مازندران افزود: سلول‌های بنیادی خون بند ناف علاوه بر درمان بیماری‌های خونی، کم خونی‌ها و سرطان‌های خونی که منشاء مغز استخوان دارند، می‌تواند از خروج ده‌ها هزار دلار ارز کشور که برای تامین سلول‌های بنیادی از کشور خارج می‌شود، جلوگیری کند و همچنین می‌تواند موجب امید به زندگی در افراد و حفظ سرمایه‌های انسانی جامعه شود.

انصاری یادآور شد: هم استانی‌ها می توانند جهت اطلاع از آخرین دستاوردهای پزشکی به سایت بانک خون به آدرس www.rest.ir مراجعه کنند و یا به دفتر بانک خون استان واقع در ساری – خیابان قارن- ساختمان پزشکان شفا – طبقه 3 واحد 401 مراجعه کنند و یا با شماره تلفن 01133304532 تماس بگیرند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
خون بندناف چگونه جمع آوری می شود؟