سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



بازداشت گسترده بستگان رئیس حزب نهضت اسلامی تاجیکستان


به گزارش این منابع نیروهای امنیتی تاجیکستان روز سه شنبه این هفته «طلا کبیراف» 95 ساله پدرمحی الدین کبیری،«صفر کبیراف» 54 ساله، برادر، «لعل کبیراوا» 75 ساله، عمه «سعیده کبیراوا» 60 ساله خواهر بزرگ و «نظرالله یوف داد الله» 38 ساله خواهرزاده محی الدین کبیری را بازداشت کرده اند.
«عصمت الله نظرالله اف» 78 ساله معلم بازنشسته و شوهرعمه کبیری و «دل آرام قربان اوا» ،همسر برادر وی نیز جزء بازداشت شدگان هستند.
دولت تاجیکستان «محی الدین کبیری» رئیس حزب نهضت اسلامی تاجیکستان را نیز به اتهام دست داشتن در حوادث خونین 13 شهریور امسال در این کشور از همان زمان تحت تعقیب قرار داده بود.
دادگاه عالی تاجیکستان ماه گذشته نیز با محکوم کردن حزب نهضت اسلامی هرگونه فعالیت این حزب از جمله فعالیت رسانه های مربوط با این حزب را ممنوع اعلام کرده بود.
محی الدین کبیری رئیس این حزب که تا دوره قبل نماینده پارلمان تاجیکستان بود پس از فشارهای وارده بر این حزب و عدم توفیق در راهیابی مجدد به پارلمان اواخر سال گذشته از تاجیکستان خارج و دیگر برنگشت.
دادستانی کل تاجیکستان نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که حزب نهضت اسلامی تاجیکستان با «عبدالحلیم نظرزاده» معاون وزیر دفاع تاجیکستان که عملیات مسلحانه وکودتای نافرجام چهارم سپتامبر(13شهریور) علیه نهادهای دولتی را راه اندازی کرد مشارکت داشته است.
در گزارش های وزارت کشور و دادستانی تاجیکستان عبدالحلیم نظرزاده عضو حزب نهضت اسلامی تاجیکستان معرفی شد اما مقام های این حزب این اتهام های مقامات دولتی را بی اساس خواندند. در پی این اتهام 13 تن از مقام های ارشد حزب نهضت اسلامی تاجیکستان بازداشت ودفتر حزب در دوشنبه مورد بازرسی قرار گرفته و پلمب شد.
به استناد بیانیه دادگاه عالی تاجیکستان حزب نهضت اسلامی تاجیکستان به تعهد خود مبنی بر مفاد موافقتنامه صلح که پس از یک جنگ پنج ساله بین سال های 1992 تا 1997 با دولت امضا کرد، پایبند نبوده است.
پایبند نبودن به حفظ استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، حمایت نکردن از یکپارچگی و تمامیت و استقرار صلح و تامین وحدت ملی و هم زیستی برادرانه در تاجیکستان و دست داشتن برخی از اعضای آن در اقدام های تروریستی از اتهامات وارد شده بر حزب نهضت اسلامی است.
دادگاه عالی تاجیکستان همچنین رییس و اعضای حزب نهضت اسلامی تاجیکستان را در طرح ریزی حمله به چند نهاد مهم دولتی از جمله کمیته رادیو وتلویزیون، ساختمان کمیته دولتی امنیت ملی و فرودگاه بین المللی دوشنبه پایتخت کشور متهم کرده است.
حزب نهضت اسلامی تاجیکستان یکی از احزاب سیاسی در تاجیکستان و تنها حزب اسلامی قانونی ثبت شده در آسیای میانه است. این حزب در 26 اکتبر سال 1991 میلادی تاسیس شد.
آساق*312*1663**1590

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
سخنرانی حاج محسن صمداُف رئیس حزب اسلامی جمهوری آذربایجان