علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



آیا تماشای زیاد به مانیتور چشمها را ضعیف میکند؟


آیا تماشای زیاد به مانیتور چشمها را ضعیف میکند؟بیگ بنگ/ زمانی که بچه بودیم به ما می گفتند مطالعه زیاد، به ویژه از فاصله نزدیک، باعث نزدیک بین شدن چشم می شود. این روزها نگرانی مردم این است که شاید نشستن زیاد پشت صفحه مانیتور کامپیوتر ، تاثیر مشابهی روی چشم داشته باشد. ولی آیا این ادعا درست است؟

نزدیک بین بودن یا دوربین بودن به نسبت طول کره چشم به ضخامت عدسی بستگی دارد، اگر کره چشم طول زیادی داشته باشد نزدیک بین هستید و اگر کره چشم طول کمی داشته باشد دوربین. در اوایل دوران بزرگسالی، وقتی رشد کره چشم متوقف می شود؛ قوه دید، تا مدت ها ثابت میماند. نگاه کردن به نمایشگر ها یا مطالعه، نمیتواند چشم کسی را نزدیک بین کند. وقتی پیرتر می شویم، معمولا دوربین خواهیم شد چون عدسی چشمها سخت تر می شوند و انعطاف پذیریشان را از دست خواهند داد. پس چرا اکثر مردم نزدیک بین هستند؟!

تحقیقات جدیدی که در رابطه با شیوع نزدیک بینی به خصوص در جهان صنعتی انجام شده، نتیجه غافلگیر کننده ای داشته است، علت این پدیده نور خورشید است! مطالعه ای که در استرالیا انجام شده، نشان می دهد بچه هایی که مدت زمان بیشتری بیرون از خانه زیر نور خورشید بازی میکنند، کمتر به نزدیک بینی دچار می شوند. نور خورشید سبب آزاد شدن هورمونی بنام دوپامین در شبکیه پشت چشم می شود و این هورمون روند رشد کره چشم را کند میکند.

اگر بچه ها به اندازه کافی در معرض نور خورشید نباشند، به اندازه کافی دوپامین در درون چشم هایشان آزاد نمی شود و کره چشم، بیشتر رشد خواهد کرد در نتیجه نزدیک بین می شوند. اگر این نظریه درست باشد، مطالعه یا نگاه کردن به صفحه کامپیوتر، فقط به این علت میتواند باعث نزدیک بینی شود که نمیگذارد بچه ها از خانه بیرون بروند و زیر نور خورشید بازی کنند.

منبع: Trust me I’m a doctor


منبع: بیگ بنگ


ویدیو مرتبط :
خانم شیرزاد به مانیتور نگاه میکند-طنز