شهرداری تهران: سلامت جنسی منجر به کاهش آسیب های اجتماعی می شود


معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اهمیت سلامت جنسی در خانواده و کاهش آسیب های اجتماعی گفت: سلامت جنسی از بسیاری از آسیب ها جلوگیری می کند و می تواند راهکار موثری برای کاهش طلاق در هر جامعه ای باشد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام میثم امرودی روز چهارشنبه در ششمین کنگره خانواده و سلامت جنسی افزود: ما امروز با جامعه ای مواجهیم که توسعه شبکه های اجتماعی و بعضا استفاده های نامتعارف و غیراخلاقی از این شبکه ها اخلاق را در معرض خطر قرار داده و اگر خانواده در خصوص سلامت جنسی آموزش های لازم را ببیند قطعا آسیب پذیر نخواهد بود.

وی گفت: مصائبی همچون توسعه شبکه های مجازی غیرمتعارف و غیرانسانی، توسعه اباحه گری بین جوانان، مادی دیدن انسان ها، کم شدن رابطه لاهوتی بین افراد و سست شدن تعلق و تعهد به ازدواج همگی ناشی از عدم آموزش های لازم در خانواده است.

امرودی با بیان اینکه اسلام زیباترین، دقیق ترین، علمی ترین، متفکرانه ترین و اندیشمندانه ترین نگاه را به مسائل جنسی دارد، افزود: متاسفانه امروز شاهد بالارفتن سن ازدواج، افزایش طلاق، کم شدن علاقه به فرزندآوری و بروز عرفان های نوظهور هستیم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه پیامبر عظیم شان اسلام(ص) الگوی حسنه ما برای ترویج ازدواج است، گفت: باید چاره ای برای کم شدن ارتباط بین فرزندان و خانواده، شکستن حریم اطلاعات و هجمه اطلاعات ناصحیح جنسی به جوانان، توسعه تنوع طلبی و هوسرانی و عدم ارایه آموزش های درست جنسی توسط نهادهای آموزشی و مراکز حقوقی و فقهی بجوییم.

امرودی با اشاره به راهکارهای عالمانه اسلام برای مقابله با آسیب های اجتماعی در قالب ازدواج بیان کرد: خداوند در قرآن به ما بندگان تضمین می دهد که با ازدواج به آرامش مطلق می رسیم.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت تغییر نگاه به حوزه خانواده و آسیب های اجتماعی گفت:مهمترین، کوچکترین، قوی ترین و کم هزینه ترین عنصر در سلامت جامعه توجه به خانواده است.

امرودی افزود: براین اساس ششمین کنگره خانواده و سلامت جنسی تلاش می کند تا پیش از آنکه آسیب ها گسترده تر از شکل موجود شوند چاره اندیشی کند و راهکار ارایه دهد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: راه نجات امروز ما تنها توجه به شرع، احکام و حقوق اسلام است آسیب های امروز جدی و صدها دام در مقابل جوانان قرارگرفته است. برهمین اساس دستگاه های برنامه ریز و روحانیت با رعایت سبکی که اسلام مطرح می کند باید به موضوع ورود کنند.

*آموزش برای ارتقای سلامت جنسی خانواده ها از اولویتهاست

سمانه زمانی مدیرکل سلامت شهرداری تهران نیز در ششمین کنگره خانواده و سلامت جنسی با اشاره به فعالیت مراکز مشاوره در 374 محله تهران گفت: مسائل جنسی یکی از نکاتی که از سوی شهروندان در این مراکز عنوان شده است.

وی با بیان اینکه در همایش علمی خانواده و سلامت جنسی به دنبال ارائه راهکار مناسب در خصوص خانواده و مسائل جنسی هستیم، افزود: در این همایش در تلاشیم تا رویکردها در این زمینه مشخص شده و بتوانیم آموزش لازم را به شهروندان ارایه کنیم.

زمانی اظهار امیدواری کرد نتایج ششمین کنگره خانواده و سلامت جنسی برای شهروندان تهرانی موثر باشد و در آینده نیز دوره های تخصصی تری در این زمینه برگزار شود.

*چاره جویی درخصوص مسائل جنسی در خانواده منجر به کاهش طلاق می شود

محمد روشن معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم نیز گفت: تحقیقات روانشناسان نشان می دهد که بیشتر طلاق ها ناشی عوامل جنسی است بر این اساس چاره جویی در خصوص حوزه جنسی در خانواده می تواند به کاهش طلاق منجر شود.

وی افزود: موضوع خانواده و سلامت جنسی از موضوعاتی است که نیاز به حضور فقیهان برای مشخص شدن احکام فقهی دارد.

روشن بیان کرد: ما باید از دستاوردهای روز بشری و احکام شرع برای پاسخگویی به موضوعات جدید همچون لقاح مصنوعی و مسائلی از این دست استفاده کنیم.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم با تاکید بر اینکه متاسفانه هنوز مققان ما به تصمیم جامعی در خصوص بحث آموزش های جنسی نرسیده اند، گفت: متاسفانه درگذشته رویکرد قالب بر مسائل جنسی بیشتر مردانه بود درحالی که حقوق جنسی حقوقی طرفینی است.

وی افزود: واقعیت این است که فقدان روابط جنسی بین زوجین زمینه ساز بسیاری از مشکلات است. 

روشن در ادامه با تاکید بر ضرورت اصلاح مفاهیم غربی در حوزه خانواده بیان کرد: در فرهنگ ما مفاهیمی همچون ازدواج سپید و ازدواج همجنس اصلا وجود ندارد و نخواهد داشت و ما باید شرایط موجود را به شیوه ای درست اصلاح کنیم و مانع این موارد غربی به کشور شویم.

*از هر پنج ازدواج یک ازدواج به طلاق منجر می شود

علی اکبر سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در ششمین کنگره خانواده و سلامت جنسی با اعلام اینکه امروز از هر پنج ازدواج یک ازدواج به طلاق منجر می شود، گفت: ما می توانیم با خرد جمعی، همکاری و سرمایه اجتماعی از خانواده صیانت کنیم. 

وی با اشاره به ضرورت آموزش جوانان برای بهره مندی از عقل و تدبر خود برای مقابله با آسیب های خانواده اظهار امیدواری کرد: نتایج ششمین کنگره خانواده و سلامت جنسی دستیابی به روش های خانواده محور و جوان پسند باشد.

سیاری افزود: خانواده نتیجه پیوند عقل، احساس و عاطفه است و اگر این پیوند بر محور تفکر، تعقل، تدبر، گذشت و همدلی، محبت و احترام، صداقت و راستگویی و تامین نیازهای جسمی و جنسی باشد مطمئنا پایدار و پویا خواهد ماند.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت تلاش می کند تا بعد عقلانی تشکیل خانواده را تقویت کند، افزود: ما به طور جدی دغدغه آسیب های اجتماعی را داریم زیرا یکی از ابعاد سلامت برخورداری از رفاه اجتماعی و روانی است و به عبارت دیگر منظور ما از سلامت تنها سلامت جسمی نیست. 

سیاری فقر، اعتیاد، خشونت، طلاق، کودک آزاری، همسرآزاری و ایدز را از جمله عواملی دانست که سلامت فردی و اجتماعی جامعه را تهدید می کنند و می توانند به فاجعه منجر شود.

ششمین کنگره «خانواده و سلامت جنسی» روز چهارشنبه(دوم دی ماه) با حضور معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، معاونان وزیر علوم و بهداشت، مدیرکل سلامت شهرداری تهران و جمعی از اساتید و صاحب نظران حوزه سلامت و شهری در تالار ایوان شمس آغاز به کار کرد.

این کنگره تا چهارم دی ماه ادامه خواهد داشت. از 285 مقاله ارئه شده به ششمین کنگره «خانواده و سلامت جنسی» 180 مقاله پذیرفته شده و 56 مقاله در قالب سخنرانی و 106 مقاله در قالب پوستر انتخاب شدند.


ویدیو مرتبط :
امرودی : تعلق محله ای عامل کاهش آسیب های اجتماعی است