سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



رئیس سازمان جنگل‌ها: ۱۰درصد نیاز چوبی کشور از جنگل‌های داخلی تامین می‌شود


رئیس سازمان جنگل‌ها: ۱۰درصد نیاز چوبی کشور از جنگل‌های داخلی تامین می‌شودتسنیم/ رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه میزان بهره برداری از جنگل ها به پایین ترین حد خود رسیده است گفت: در حال حاضر تنها ۱۰درصد نیاز چوبی کشور از جنگل ها تامین می شود.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، خداکرم جلالی در همایش پایداری جنگل و صنعت اظهار کرد: خداوند همه چیز را در طبیعت بصورت متعادل آفریده است اما متاسفانه بشر با رفتار نادرست خود این موزونیت را برهم زده است.

وی کاهش جنگل های جهان از 8 میلیارد هکتار به 4 میلیارد هکتار را فاجعه بزرگ خواند و گفت: بخش عمده این اتفاق بخاطرعدم همزیستی مسالمت آمیز صنعت با جنگل بوده است.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشورهمچنین تصریح کرد: بر اساس ارزیابی های بین المللی و آخرین گزارش شاخص عملکرد زیست محیطی (ایی پی آی) ایران با داشتن نمره 84 از 100 رتبه شانزدهم از نظر حفااظت از جنگل ها را در دنیا داراست.

وی افزود: براساس این گزارش میزان تخریب جنگل ها درجهان سه و هشت دهم درصد است اما این میزان در ایران یک دهم درصد است که این رقم را هم باید کاهش دهیم.

مسئول اول منابع طبیعی کشوراضافه کرد: در اجرای طرح های جنگل داری نمره قابل قبولی داریم و در هر نقطه از جنگل این طرح اجرایی شده است پایداری و شادابی جنگل مشهود است، البته این بدین معنا نیست که نارسایی وجود ندارد بلکه باید بسمتی حرکت کنیم تا روند موجود اصلاح شود.

به گفته جلالی نیاز سالانه چوب کشور 5/6 میلیون متر مکعب است که با توجه به واحد های در حال احداث صنایع تا افق 1404 این میزان مصرف به 13 میلیون متر مکعب می رسد.

جلالی، آمار زراعت چوب در کشور را 220 هزار هکتار نام برد و افزود: برای کمک به پایداری جنگل 76 درصد از نیازهای چوبی کشور از این حوزه تامین می شود.

رییس سازمان جنگل ها با بیان اینکه باید انگیزه های لازم برای تولید کنندگان زراعت چوب فراهم شود، خواستار تعامل بیشتر صنایع و معادن با سازمان جنگل ها و انجمن ملی صنوبر شد.

جلالی همچنین اظهار کرد: در قضیه پایداری جنگل و صنایع، اولویت پایداری با جنگل است و نیاز های صنعت را می توان با واردات برطرف کرد.

وی با اشاره به اینکه ما نمی توانیم نیازچوبی صناایع را به جنگل معطوف کنیم در باره بهره برداری از جنگل ها یادآور شد: در اجرای ماده 2 وزارت جهاد کشاورزی و به تبعه آن سازمان جنگل ها و مراتع موظف است بهره برداری از جنگل ها را براساس شاخص هایی همچون؛ وسعت و سرانه جنگل، مسائل اجتماعی و اقتصادی، تنوع اکولوژیکی و ارزش های زیست محیطی اقدام نماید.

جلالی گفت:مدیریت در جنگل تعطیل پذیر نیست و بر اساس شاخص های تعیین شده، بهره برداری از جنگل ها به شیوه نزدیک به طبیعت انجام می شود و با توجه به داده ها هر نقطه ای از جنگل اجازه نداد، بهره برداری در آن نقطه بکلی ممنوع اعلام می شود.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید

منبع: تسنیم


ویدیو مرتبط :
سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیزداری کشور