ماشین شناس/ بررسی ارزان‌ترین خودروی کوپه در بازار ایران


ماشین شناس/ بررسی ارزان‌ترین خودروی کوپه در بازار ایران

ایران جیب/ در گذشته خودروهای اسپرت به خودرو هایی گفته می‌شد که دارای دو در یا به‌عبارت دیگر کوپه بودند و ارتفاع کمتر داشتند و قدرت بیشتری ارائه می‌کردند. خودروهایی چون فورد موستانگ، تویوتا سوپرا و پورشه 911. این خودرو ها شاید در آمار فروش به پای خودرو های کاربردی چون سدان‌ها نمی‌رسیدند اما بدون‌شک طرفداران فراوانی برای خود داشتند. یکی از دلایل مهم عدم فروش خوب خودروهای اسپرت، غیرکاربردی بودن آنهاست که معمولا مناسب استفاده روزمره نیستند.

با مرور زمان که تنوع خودروها طیف وسیع‌تری پیدا کرد تولیدکنندگان خودرو در جهان نیز از جذابیت خودروهای اسپرت برای جذب مشتری در دیگر کلاس‌های خودرویی استفاده کردند. در حال‌حاضر لذت سواری اسپرت را می‌توان در خودرو‌های سدان، هاچ‌بک، استیشن و حتی در شاسی‌بلندها نیز تجربه کرد. به عنوان مثال مرسدس بنز CLS یک خودروی سدان اسپرت، BMW X6 یک شاسی‌بلند اسپرت و آئودی RS6 آوانت از جمله خودروهایی هستند که قابلیت‌های اسپرت آنها مانند یک خودروی کوپه است! اما در این میان باز هم خودروهای کوپه جایگاه خاص خودشان را دارند و هر گاه واژه اسپرت در دنیای خودروها به گوشمان می‌رسد ناخودآگاه به یاد خودروهای کوپه می‌افتیم. همان‌طور که گفتیم فروش خودروهای کوپه در حد و اندازه‌های خودروهای کاربردی همچون سدان‌ها و شاسی‌بلندها نبوده و از این رو در کشور ما نیز در حالت کلی جدی گرفته نشده اند. اما در میان خودرو های کوپه در ایران که تنوع زیادی به خصوص در محدوده قیمت پایین‌تر وجود ندارد سراغ یک کوپه کره‌ای رفته‌ایم. خودرویی که همچون یک درخت سبز در وسط بیابان است و کیا سراتو کوپه نام دارد.

تجربه اسپرت 7 ساله کیا!
کمپانی کیا پس از تولید سدان متوسط خود به نام اپتیما در سال 2000 به فکر تولید یک سدان کوچک‌تر از آن افتاد که ثمره آن کیا سراتو بود که 3 سال بعد یعنی در سال 2003 به عنوان محصول 2004 وارد خط تولید کمپانی کیا شد. کیا سراتو در کلاس سدان‌های کوچک قرار دارد و تاکنون بدون وقفه تولید شده است. سراتو جزو چهار خودروی سدان کمپانی کیاست و کوچک‌ترین سدان این کمپانی نیز به حساب می آید. نسل اول این سدان کوچک کره‌ای تا سال 2008 به مدت 5 سال تولید شد و علاوه بر مدل سدان، مدل هاچ‌بک آن نیز تولید می‌شد. در همین سال کمپانی کیا بدون وقفه نسل دوم سراتو را وارد کار کرد. مهم‌ترین اتفاقی که در نسل دوم کیا سراتو رخ داد اضافه شدن مدل کوپه آن بود! از سال 2008 در کنار سراتو سدان و هاچ‌بک شاهد تولید سراتو کوپه نیز بودیم. با این اتفاق مهم کمپانی کیا خود را وارد دنیای خودروهای اسپرت کرد اما تاکنون با وجود گذشت 7 سال کمپانی کیا کماکان یک خودروی کوپه را در سبد محصولات خود دارد که همان سراتو کوپه است! در سال 2012 عمر نسل دوم کیاسراتو نیز به سر رسید تا سال بعد یعنی در سال 2013 جدیدترین نسل آن جایگزین شود. نسل سوم سراتو از سال 2013 راهی خیابان‌ها شد و تولید آن همچنان ادامه دارد و در سه کلاس مختلف سدان، هاچ‌بک و کوپه تولید می‌شود. نکته جالب در خصوص کیا سراتو نام زیاد آن است! این خودروی کوچک کره‌ای در قسمت‌های مختلف دنیا به نام های مختلف شناخته می‌شود که از مهم‌ترین آنها می‌توان به سراتو، فورت و K3 اشاره کرد. البته مدل‌های سدان و کوپه تمام نسل‌های این خودرو در کشورمان موجود بوده و در زمان خودشان عرضه شده است.

جذاب به سبک کیا
کیا سراتو شاید برای علاقه‌مندان به خودرو های اسپرت جذابیت یک خودروی اسپرت اصیل را نداشته باشد اما طراحی جذاب ظاهر آن که کار طراحان کمپانی کیاست، جوانان را به سوی خود جذب می‌کند. ظاهر این خودرو چون دیگر محصولات کیا جذاب طراحی شده و جلوپنجره تایگر نوس یا دماغ پلنگی که تبدیل به نماد طراحی کیا شده است در قسمت جلوی سراتو کوپه نیز به چشم می خورد. در نمای جلوی این خودروی کوپه جلوپنجره بسیار باریک نصب شده اما کمی پایین‌تر از آن و روی سپر جلو یک هواکش بسیار بزرگ تعبیه شده است که تاثیر مثبتی در ظاهر اسپرت این خودرو دارد. همان طور که در تصاویر مشاهده می‌کنید برای این مقاله دو دستگاه کیا سراتو کوپه را در کنار هم مورد بررسی قرار داده‌ایم و آن طور که تصاویر نشان می‌دهد هر دو سراتو کوپه به شکلی توسط مالکان جوان خود دستخوش تغییرات جزیی در ظاهر شدند که همین امر میزان تیونینگ‌پذیری این کوپه کره ای را نیز نشان می‌دهد.

امکانات کیای اسپرت در چه حد است؟
درون کابین کیاسراتو کوپه هیچ نشانی از خودروی اسپرت نیست. یعنی اگر بدون مشاهده ظاهر سراتو کوپه درون کابین آن قرار بگیرید به هیچ‌وجه متوجه نخواهید شد که سوار بر یک خودروی اسپرت هستید. شاید اسپرت‌ترین بخش کابین این خودروی کوپه طرح فیبرکربنی باشد که در برخی قسمت‌های مرکز داشبورد استفاده شده است که حتی آن هم شبیه به فیبرکربن نیست و در کابین مدل سدان آن نیز وجود دارد! درون کابین غیراسپرت این کره‌ای می‌توان از امکاناتی چون سیستم صوتی به صفحه نمایش لمسی کوچک، درگاه AUX و USB، سیستم اتصال به موبایل، سیستم سردکن صندلی راننده، دریچه تهویه هوا برای سرنشینان عقب، گرمکن غربیلک فرمان، گرمکن صندلی‌های جلو، سان‌روف با حسگر امنیتی، سیستم تهویه هوای دوگانه، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی، سیستم کمکی پارک، دوربین دید عقب و ... بهره مند شد. امکاناتی که حتی برای یک خودروی کره‌ای که به خودروهای سرشار از آپشن معروف هستند کم به نظر می‌رسد. شاید هنگام مشاهده مشخصات این خودرو در وبسایت نمایندگی خود در ایران یعنی شرکت اطلس خودرو با لیست بلندبالایی از آپشن‌ها مواجه شوید اما بهتر است بدانید که اطلس خودرو مواردی چون داشبورد، جای بطری و لیوان روی کنسول و حتی دستگیره خم کردن صندلی برای عبور به ردیف عقب را نیز جزو آپشن محسوب و حتی آپشنی را دو بار تکرار کرده است!

تنها کوپه غیرلوکس بازار
در حال حاضر اگر قصد خرید یک کوپه اسپرت خارجی صفر کیلومتر را دارید باید بگوئیم از میان بیش از 10 نمایندگی کمپانی‌های خودروسازی خارجی در بازار کشورمان اکنون تنها 5 کوپه اسپرت در لیست فروش قرار دارند. BMW Z4، BMW سری 2 کوپه، BMW سری 4 کوپه، BMW سری 4 کانورتیبل و کیا سراتو کوپه 5 خودروی اسپرت دو در خارجی موجود در بازار هستند که از میان آنها اگر چهار خودروی BMW را که جزو خودرو‌های لوکس به حساب می‌آیند، کنار بگذاریم تنها یک خودروی کوپه برای خرید باقی می‌ماند که آن هم کیا سراتو کوپه است. سراتو کوپه نیز با توجه به مشخصات فنی که دارد گزینه‌ای ایده‌آل برای خریدار یک خودروی اسپرت نیست! اسپرت نبودن کابین سراتو شاید کوچک‌ترین مشکل این کوپه کره‌ای باشد زیرا ایرادات بزرگ‌تر آن زیر نقاب جذاب آن نهفته است. زیر کاپوت این کوپه یک پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری قرار دارد که 159 اسب‌بخار قدرت و 194 نیوتون‌متر گشتاور تولید می کند.

پیشرانه‌ای که نیروی خود را به کمک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند! بنابراین درون کابین سراتو کوپه با یک خودروی اسپرت دیفرانسیل‌جلو مواجه هستید! علاوه بر این هر چقدر هم که پدال گاز را فشار دهید سریع‌تر از 10.5 ثانیه نمی‌توانید فاصله بین عدد صفر تا 100 را در صفحه نشانگر سرعت این خودرو طی کنید! مدت زمانی که حتی شاسی‌بلندهای سنگین وزن نیز در آن مدت از حالت سکون به 100کیلومتر کیلومتر بر ساعت می‌رسند! به هر حال این خودروی اسپرت کره‌ای در حال‌حاضر در بازار ایران از 120 تا 137 میلیون تومان قیمت دارد. بنابراین به ناچار تنها گزینه انتخاب همه در کلاس خودروهای کوپه غیرلوکس فقط کیا سراتو کوپه است. اما اجازه دهید یک پیشنهاد متفاوت داشته باشیم. اگر شما با 137 میلیون تومان قصد خرید کیاسراتو کوپه را دارید، بهتر است 3 میلیون تومان بیشتر هزینه کنید تا بتوانید به خرید آلفارومئو میتو 140 میلیون تومانی فکر کنید. میتو با این که یک خودروی کوپه نیست اما یک هاچ‌بک 2 در کوچک است که هم تکنولوژی و کیفیت ساخت بسیار بالاتری نسبت به کیا سراتو دارد و هم از نظر فنی اسپرت‌تر از آن است!

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
بررسی خودروی زیبا و لوکس هیوندای جنسیس کوپه 2015