شرح وظایف معاونت هماهنگی اموراقتصادی استانداری ها در مرحله تصویب/ تشریح ساختار جدید استانداری ها


محمد حسین فروزانمهر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا افزود: در گذشته آنچه در مورد وزارت كشور تداعی می شد، این بود كه این وزارتخانه ماموریت خود را در حوزه های سیاسی، امنیتی و اجتماعی دنبال می كند.
وی ادامه داد: از ابتدای دولت یازدهم با توجه به رویكرد رییس جمهوری و انتخاب عبدالرضا رحمانی فضلی به عنوان فردی توسعه گرا، اولین گام در بحث تغییر تشكیلاتی وزارت كشور برداشته شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزیر كشور تصریح كرد: در گذشته این معاونت در قالب یك دفتر زیر مجموعه معاونت برنامه ریزی و توسعه مدیریت و منابع انسانی فعالیت می كرد كه در دولت یازدهم این دو معاونت تفكیك و معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی و معاونت هماهنگی اموراقتصادی و توسعه منطقه ای در وزارت كشور تشكیل شد.
فروزانمهر یادآور شد: معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی عمدتا موضوعات تحول اداری و مالی را دنبال و معاونت هماهنگی اموراقتصادی و توسعه منطقه ای نیز با دفتر هماهنگی اموراقتصادی و برنامه ریزی منطقه ای و دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال فعالیت می كند.
وی خاطرنشان كرد: معاونت هماهنگی اموراقتصادی و توسعه منطقه ای معاونتی نوپا است كه شرح وظایف و اهداف این معاونت قبل از انتزاع سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ها از استانداری ها، بیشتر در حوزه های اقتصادی استان ها و هماهنگ كننده موضوعات دستگاه های ملی و استانی بود و هماهنگی بین بخشی را دنبال می كرد.
وی ادامه داد: همچنین این معاونت در گذشته تدوین برنامه های بلند مدت، كوتاه مدت و میان مدت توسعه استان، اجرای نظام بودجه ای دولت ، تدوین برنامه های آمایش سرزمین، جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی، كنترل نرخ بیكاری و مدیریت اشتغال در استان، توسعه صادرات غیرنفتی، حل مشكلات واحدهای تولیدی، موضوع بازارچه های مرزی و نظام ترمیم مالی در استان ها را دنبال می كرد.
معاون هماهنگی اموراقتصادی و توسعه منطقه ای وزیر كشور گفت: با انتزاع سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ها تكالیفی مربوط به نظام بودجه ریزی و برنامه ریزی از وظایف معاونت منفك شد و ما نیز مجبور شدیم تغییر ساختاری را در تشكیلات استانداری ها انجام دهیم كه بنا به نوع ماهیت استان این ساختارها باهم متفاوت است.
فروزانمهر افزود: در تشكیلات استانداری ها معاونتی تحت عنوان معاونت هماهنگی اموراقتصادی و توسعه منابع شكل گرفت كه دو دفتر، یك اداره كل و یك مركز را زیر مجموعه خود دارد و هم وظایف هماهنگی امور اقتصادی و هم موضوعات اداری مالی و تحول اداری را دنبال می كند.
وی ادامه داد: البته هنوز تشكیلات تفصیلی ذیل این دفاتر مشخص نشده است كه پیش نویس آن توسط وزارت كشور تهیه و به سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور ارسال شده و منتظریم بعد از طی مراحل قانونی، شرح وظایف آن نیز مصوب شود.
معاون هماهنگی اموراقتصادی و توسعه منطقه ای وزیر كشور گفت: ساختار سازمانی استانداری ها در تشكیلات جدید شامل سه معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی، معاونت هماهنگی اموراقتصادی و توسعه منابع و معاونت هماهنگی امور عمرانی است.
فروزانمهر افزود: در استانداری های تهران، سیستان و بلوچستان و خوزستان چهار معاونت وجود دارد كه شامل معاونت امنیتی و انتظامی، معاونت سیاسی و اجتماعی، معاونت هماهنگی اموراقتصادی و توسعه منابع و معاونت هماهنگی امور عمرانی است.
وی یادآور شد: همچنین در استانداری های فارس، خراسان رضوی و قم علاوه بر سه معاونتی موجود در سایر استان ها، معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائرین وجود دارد.
معاون وزیر كشور گفت: زیر مجموعه معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری ها دفتر امور سیاسی و انتخابات، دفتر امور امنیتی و انتظامی، دفتر امور اجتماعی و فرهنگی، دفتر اموراتباع و مهاجرین خارجی و پدافند غیرعامل قرار دارد كه در استانداری های هرمزگان، آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی و جنوبی، زنجان، قزوین، كردستان، كهگیلویه و بویراحمد، كرمانشاه، گیلان، گلستان، لرستان، مازندران، مركزی و همدان دفتر امور اتباع و مهاحرین خارجی در این معاونت وجود ندارد.
فروزانمهر افزود: زیرمجموعه معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری ها نیز دفتر فنی، عمرانی، حمل و نقل و ترافیك، دفتر امور شهری و شوراها، دفتر امور روستایی و شوراها و اداره كل مدیریت بحران فعالیت می كنند.
وی یادآور شد: در استانداری هرمزگان زیرمجموعه معاونت هماهنگی امور عمرانی، دفتر هماهنگی امور توسعه جزایر، دفتر امور شهری، روستایی و شوراها، دفتر فنی، عمرانی، حمل و نقل و ترافیك و اداره كل بحران وجود دارد.
معاون وزیر كشور گفت: همچنین در زیر مجموعه معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری ها، مركز برنامه ریزی، نوسازی و توسعه فناوری اطلاعات، اداره كل امور اداری و مالی، دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری و دفتر هماهنگی اموراقتصادی قرار گرفته است.
سیام*9254**1336

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
تصویب تحقیق و تفحص از عملکرد 5 استانداری تهران