سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



ادراک رنگها و شخصیت افراد


6859+

می خواهیم ادراک افراد مختلف از انوع رنگ ها را بدانیم و تاثیرپذیری افراد را از انواع رنگ ها از لحاظ رواننشناسی بررسی کنیم اگر به رنگ خاصی علاقه دارید بدانید صاحب خلق و خوی خاص و متفاوتی نسبت به کسی که به رنگ یگری علاقه دارد هستید

هریک از ما ممکن است به رنگ خاصی علاقه داشته باشیم اما بتازگی محققان طی تحقیقی به این نتیجه رسیدهاند که خلق و خوی افراد در ادراک و تمییز رنگها در آنان تأثیر دارد.آنها یک فیلم را به کسانی که دراین آزمایش داوطلب شده بودند، نشان دادند و سپس ادراک آنها را از رنگها اندازهگیری کردند.

«کریستوفر تورستنسون» که سرپرست این تیم تحقیقاتی از دانشگاه روچستر است میگوید ادراک رنگها به احساسات افراد بستگی دارد. تورستنسون با این تحقیق میخواست بداند که آیا این امر حقیقت دارد که خلق و خوی افراد سبب میشود که آنان ادراکهای متفاوتی از رنگها داشته باشند.

در پایان تحقیق، وی به صحت و درستی این امر پی برد. در این تحقیق تورستنسون و تیم تحقیقاتی وی، افراد داوطلب تست رنگ را به همکاری دعوت کردند.

260 دانشجو در نخستین گام این تحقیق فیلمی را تماشا کردند که در آنها احساس غم به وجود میآورد.

پس از دیدن این فیلم و ایجاد خلق و خوی منفی، باید این دانشجویان کردارهای رنگ را دیده، رنگها را تشخیص میدادند و در نهایت پازل رنگها را مرتب میکردند. البته این کردارها طوری طراحی شده بود که باید رنگها بهصورت دقیق تشخیص داده میشد.

نتیجه این تحقیق برای این تیم تحقیقاتی شگفت انگیز بود. نتایج نشان میداد دانشجویان مورد آزمایش، پس از تماشای فیلم غمگین و ناراحت کننده، رنگها را به مراتب بدتر از زمانی که به تماشای فیلم خنثی یا شاد نشسته بودند، تشخیص میدادند. از سوی دیگر مشخص شد، این اختلال بیشتر در تشخیص رنگهای آبی و زرد اتفاق میافتاد.

سرپرست این تیم تحقیقاتی میگوید: این شگفت انگیز است که پس از مشاهده فیلمهای غمگین، محور رنگهای آبی و زرد، برای افراد مورد آزمایش غیرقابل تشخیص بود. به این ترتیب نتیجه به دست آمده از این آزمایش نشان داد که خلق و خو و عواطف انسانها، ادراک آنها از رنگها را تحت تأثیر قرار میدهد.

محققان تأکید کردند که نتیجه به دست آمده با انگیزه متفاوت دانشجویان یا دقت کمتر آنها در ارتباط نیست.

سخنگوی این گروه تحقیقاتی با اشاره به نقش دوپامین در عملکرد دانشجویان مورد آزمایش میگوید: ممکن است «دوپامین» که یکی از انتقال دهندگان عصبی در مغز است عامل بروز این وضعیت باشد. البته باید گفت اکنون مشخص شده است افرادی که از افسردگی رنج میبرند، کمتر میتوانند تضادها را درک کنند. یک آزمایش دیگر نیز نشان میدهد که ادراک رنگ آبی و زرد تحت تأثیر انتقال دهنده عصبی دوپامین در بدن انسان است.

شاید دوپامین مادهای باشد که ارتباط بین روان و بیولوژی را از طریق غمگینی و شادمانی تحت تأثیر قرار میدهد. تورستنسون سرپرست این تیم تحقیقاتی تأکید میکند که ما هنوز در ابتدای راه قرار داریم و تصمیم داریم با آزمایشهای متعدد و مختلف قابل تعمیم و تکرار بودن این پدیده را در موارد دیگر نیز، بررسی کنیم.

ë منبع: روزنامه آلمانی «دی ولت»


ویدیو مرتبط :
آیا رنگها در دید همه افراد یكسان اند؟