ساخت دستگاه هوشمند جلوگیری از انفجار گاز شهری


این دستگاه باعث می شود که رگلاتورهای گاز را کالیبره کرده و از نشت، آتش سوزی و گاز گرفتگی جلوگیری کند.

محققان ایرانی موفق به طراحی و ساخت دستگاهی شدند که به صورت هوشمند مانع از انفجار گاز شهری می شود.

ساخت دستگاه هوشمند جلوگیری از انفجار گاز شهری

مجید لاله چینی، مخترع «دستگاه تست و کالیبراسیون گاز شهری» گفت: این دستگاه باعث می شود که رگلاتورهای گاز را کالیبره کرده و از نشت، آتش سوزی و گاز گرفتگی جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه نمونه ایرانی این دستگاه وجود دارد ولی از دقت پایینی برخوردار است، اظهار داشت: دقت اندازه‌گیری فشار گاز خروجی از رگلاتور در این دستگاه برابر با یک ده هزارم میلی بار است؛ همچنین دقت اندازه‌گیری جریان خروجی از رگلاتور برابر با ۹۵ درصد ظرفیت اسمی میزان جریان خروجی گاز در این دستگاه است که این از میزان خواسته های استاندارد یک دستگاه هم بالاتر است.

به گفته لاله چینی، وظیفه رگلاتور حفظ ایمنی مصرف کنندگان است، به گونه‎ای که با تنظیم فشار گاز ورودی به منازل مسکونی و ساختمان‌های تجاری و صنعتی، آن را به میزان فشار مورد نظر برای مصرف، ثابت نگه می‌دارد.

وی افزود: با توجه به اهمیت این قطعه لازم است رگلاتور گاز شهری از دقت و قابلیت اطمینان بالایی برخوردار باشد؛ از این رو دقت و صحت عملکرد آن باید توسط دستگاه‌های کالیبراسیون مورد سنجش و پایش مداوم قرار گیرد.

لاله چینی با تاکید بر اینکه این دستگاه تمام مشخصات رگلاتور اعم از فشار و میزان جریان خروجی آن را مورد بررسی قرار می‌دهد، گفت: این دستگاه می تواند تمام اتفاقاتی که ممکن است برای رگلاتور در منازل رخ دهد را شبیه سازی کند و با تشخیص نشت گاز، مانع از بروز انفجار و آتش سوزی در منازل شود.

وی با بیان اینکه در طراحی این دستگاه به تمام قوانین حاکم بر سیالات و پایپینگ و ارگونومی توجه ویژه‌ای شده است:اظهار داشت، این دستگاه میزان فشار خروجی گاز از رگلاتور و زمانهایی که باید رگلاتور از مدار خارج شود و اجازه عبور گاز ندارد را می سنجد؛ همچنین می تواند نمودار عملکردی به ما ارائه کند که در فصول مختلف روش های مختلف استفاده از لوازم گاز سوز را مورد شبیه سازی قرار دهد.

وی با اشاره به مزیت های سیستم تست و کالیبراسیون گاز شهری گفت: دقت بالا، توانایی انجام تست های خواسته شده، انجام تست های عملکردی و مداوم، شبیه سازی عملکرد رگلاتور حتی ترکیدن گاز در منزل از ویژگی های این دستگاه به شمار می رود.

وی تاکید کرد: این دستگاه هوشمند است و مشابه خارجی ندارد.

این طرح با همکاری فهیمه نیاز پور بوده و در ششمین جشنواره دانایی خلیج فارس، رتبه دوم را کسب کرده است. این جشنواره توسط پارک علم و فناوری بوشهر، هفتم و هشتم اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شد.

منبع: مهر


ویدیو مرتبط :
انفجار گاز شهری در تبریز