سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



حوادث مصر در سال گذشته؛ از تشکیل پارلمان تا گرمی روابط با تل‌آویو


به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، پارلمان جدید مصر روز 20 دیماه نخستین جلسه خود را تشکیل داد و قاضی «بهاء الدین ابوشقه» رئیس اجرایی جلسه پس از رأی گیری اعلام کرد که دکتر علی عبدالعال با کسب 401 رأی از مجموع 580 رأی صحیح به عنوان رئیس پارلمان برگزیده شد همچنین دکتر علی مصیلحی 110 رأی، دکتر توفیق عکاشه 25 رأی، کمال احمد 36 رأی، وعید هیکل 4 رأی، خالد ابوطالب 3 رأی و محمد محمود نیز یک رأی کسب کردند.

پیروزی علی عبدالعال قابل پیش بینی بود زیرا وی نامزد فراکسیون «حمایت از دولت» طرفدار السیسی است که دارای اکثریت کرسی ها در پارلمان است. وی پیش از رأی گیری خود را اینگونه معرفی کرد که استاد حقوق و قانون اساسی است و در تدوین قوانین متعدد در داخل و خارج از مصر سهیم بوده و مدتی نیز به عنوان مشاور دفتر امیر کویت فعالیت کرده است.

پارلمان جدید مصر از 568 نماینده منتخب و 28 نماینده که از سوی رئیس جمهور انتخاب شده اند، تشکیل می شود.این اولین پارلمان منتخب مصر از سه سال پیش است. سه سال قبل بود که دادگاه عالی قانون اساسی مصر پارلمانی را که اخوان المسلمین در آن حائز اکثریت شده بودند"، منحل کرد.

انتخابات پارلمانی مصر که انتظار برای برگزاری آن به طول انجامید و در دو مرحله در اکتبر و نوامبر گذشته برگزار شد، آخرین گام نقشه راهی است که مقامات مصر بعد از برکناری محمد مرسی در سال 2013 میلادی آن را رو نمایی کردند.

تقویت روابط بین تل آویو و قاهره

ماه های پایانی سال شاهد تحولاتی در جهت بهبود و تقویت روابط قاهره و تل آویو بود و «حازم خیرت» سفیر جدید مصر در تل آویو حدود 20 روز پیش در یک مراسم رسمی در مقر روسای رژیم صهیونیستی واقع در قدس اشغالی، با رئوین ریولین رئیس این رژیم دیدار و استوارنامه خود را تقدیم وی کرد.

از سوی دیگر دو خبرنگار تلویزیون رژیم صهیونیستی به نام های «حازی سمنتوف» و «تسفی یحزکیل» اخیرا پرده از گفت وگوهای تلفنی عبدالفتاح السیسی و بنیامین نتانیاهو برداشتند.

بنابر این گزارش، السیسی هر دو هفته یکبار با نتانیاهو تلفنی گفت وگو و مسائل مربوط به جدول همکاری استراتژیک و هماهنگی امنیتی را بررسی می کند.

این دو گزارشگر تلویزیون رژیم صهیونیستی همچنین گزارش دادند با وجود اینکه صلح بین مصر و اسرائیل سرد به نظر می رسد اما همکاری امنیتی بین دو طرف بیشتر شده است.

در همین راستا «حاییم کورن» سفیر رژیم صهیونیستی در قاهره اخیرا با «توفیق عکاشه» عضو پارلمان مصر در منزل وی دیدار و درباره فرصت های همکاری دوجانبه در زمینه های اقتصادی، کشاورزی و آموزشی گفت وگو کرد. این دیدار در منزل عکاشه و بنا به دعوت وی در فضایی مثبت و صمیمی برگزار شد و طی آن دو طرف توافق کردند که این دیدارها و گفت وگوها درباره موضوعات فوق الذکر ادامه داشته باشد.

این اقدام عکاشه خشم مردم مصر و نمایندگان پارلمان را برانگیخت و در همین راستا «کمال احمد» نماینده پارلمان مصر در صحن پارلمان با کفش به سمت عکاشه حمله کرده و حاضرین در جلسه را غافلگیر کرد و به دنبال آن اعضای پارلمان مصر در جلسه خود با 240 رأی با لغو عضویت توفیق عکاشه به دلیل دیدار اخیر وی با سفیر رژیم صهیونیستی در قاهره موافقت کردند.

از سوی دیگر دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی تصویری از  دیدار وی با حازم خیرت سفیر جدید مصر در تل آویو را منتشر کرد.

بنابر این گزارش، نتانیاهو در دیدار با سفیر جدید مصر که در مقر کابینه رژیم صهیونیستی در قدس برگزار شد، پاره ای از مسائل از جمله روابط دوجانبه، مسائل منطقه ای و روند صلح خاورمیانه را بررسی کرد.نتانیاهو در ابتدای جلسه به حازم خیرت به خاطر آغاز فعالیت خود به عنوان سفیر مصر در تل آویو تبریک گفت و برای وی آرزوی موفقیت نمود.

مصر همچنین در سالی که گذشت شاهد حوادث و تحولات مهم در سطح سیاسی از جمله تائید حکم اعدام محمد مرسی و یا عملیات های تروریستی و خشونت باری بود که شمار زیادی از نیروهای پلیس و ارتش مصر و یا غیرنظامیان قربانی آن شدند.

دیگر تحولات مهم مصر در سال گذشته عبارت بود از:

آغاز سال جدید میلادی؛ عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر سال جدید میلادی را با بازدید از کلیسای جامع سنت مارک در منطقه العباسیه در قاهره آغاز کرد و روز 6 ژانویه برای نخستین بار با هدف ایجاد وحدت از این کلیسا بازدید کرد.این نخستین بار بود که رئیس جمهور مصر در آغاز سال نو میلادی در کلیسای جامع سنت مارک حضور پیدا می کرد.

8 فوریه- پیش از آغاز مسابقات بین دو تیم الزمالک و انبی درگیری خونینی در مقابل استادیوم دفاع هوایی مصر رخ داد که طی آن 22 نفر از تماشاچیان باشگاه الزمالک کشته شدند.

9 فوریه- ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در رأس یک هیئت بلندپایه به قاهره آمد و گفت وگوهایی را با عبدالفتاح السیسی همتای مصر خود انجام داده و دو طرف راهکارهای تقویت روابط دوجانبه را بررسی کردند و علاوه بر آن چند توافقنامه همکاری در زمینه های انرژی و سرمایه گذاری امضا شد.

15 فوریه- تروریسم سیاه داعش از مصری ها نیز قربانی گرفت و 21 شهروند مصری توسط گروه تروریستی داعش در لیبی سر بریده شدند.

16 فوریه- نیروی هوایی مصر به تلافی جنایت وحشیانه داعش در لیبی و گرفتن انتقام خون 21 مصری که توسط این گروه سر بریده شدند، در حمله هوایی اردوگاه های این گروه تروریستی در خاک لیبی را بمباران کردند.

16 فوریه- مصر و فرانسه توافقنامه همکاری نظامی امضا کردند و به موجب آن فرانسه متعهد شد که 24 فروند جنگنده رافائل و یک ناوچه فریم به مصر بفروشد.

26 فوریه- سفر عبدالله دوم شاه اردن به مصر که طی آن جلسه گفت وگوهای دوجانبه بین روسای دو کشور برگزار شد و دو طرف راهکارهای تقویت روابط دوجانبه و پاره ای از مسائل منطقه ای و بین المللی دارای اهتمام مشترک را بررسی کردند.

13 مارس- آغاز بکار کنفرانس حمایت و توسعه اقتصاد مصر با عنوان «آینده مصر» در شرم الشیخ که با سخنرانی عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر آغاز شد و نقطه عطفی برای تحقق توسعه، شکوفایی و ثبات در مصر بود که تعدادی از کشورهای عربی حمایت از اقتصاد مصر را اعلام کردند.

28 مارس-  برگزاری بیست و ششمین دور اجلاس عربی به ریاست عبدالفتاح السیسی که طی آن شرکت کنندگان در این اجلاس با تشکیل نیروی نظامی عربی موافقت کردند و هدف از آن مداخله نظامی سریع برای مقابله با چالش هایی که امنیت و سلامت کشورهای عضو، حاکمیت ملی این کشور و امنیت قومی عربی را تهدید می کند، عنوان شده است.

16 ژوئن- حکم اعدام محمد مرسی رئیس جمهور سابق مصر، در ارتباط با پرونده "حمله به زندانها" تأیید شد.این حکم روز سه شنبه 16 ژوئن از سوی دادگاه امور جنایی قاهره اعلام شد.5 تن از سران ارشد گروه اخوان المسلمین از جمله "محمد بدیع" مرشد اخوان المسلمین، "سعد الکتاتنی" رئیس پارلمان مصر در دوران مرسی و "عصام العریان" از رهبران اخوان المسلمین، در ارتباط با همین پرونده (حمله به زندانها در سال 2011) به اعدام محکوم شدند.البته این رای کماکان قابل تجدیدنظر خواهی است.همچنین دادگاه قاهره حکم حبس ابد تعدادی از سران اخوان المسلمین از جمله "محمد مرسی" به اتهام جاسوسی را تایید کرد.مرسی در این پرونده به افشای اسرار کشور، توطئه با همکاری حماس برای ایجاد بی ثباتی در مصر و فرار از زندان در جریان انتفاضه 2011 مردمی در اعتراض به حکومت "حسنی مبارک" رییس جمهوری اسبق، متهم است.

29 ژوئن- ترور هشام برکات (65 ساله) دادستان کل مصر؛ وی در حین مراجعه به محل کار خود در اثر انفجار تروریستی در منطقه مصر الجدیده به شدت زخمی شده و کشته شد.

1 جولای- حمله گروه های تروریستی به چندین پایگاه نیروهای مسلح در دو منطقه شیخ زوید و رفح که در نتیجه آن 17 نفر از نیروهای مسلح به قتل رسیدند.

11 جولای- وقوع انفجار در مقابل مقر کنسولگری ایتالیا در مرکز قاهره که به کشته شدن یک نفر منجر شد.

6 آگوست- افتتاح کانال جدید سوئز توسط عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و عبور نخستین کشتی از این کانال.

24 آگوست- سفر عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر به روسیه که در دیدار با ولادیمیر پوتین همتای روسی خود روابط دوجانبه را مورد بررسی قرار داد و این سفر وی نشاندهنده اراده مشترک برای تقویت روابط راهبردی بین دو کشور بود.30 آگوست- اکتشاف گاز طبیعی در آبهای مدیترانه که تحول استراتژیک در زمینه انرژی در مصر بود.

12 سپتامبر- استعفای ابراهیم محلب نخست وزیر مصر و دولت وی که عبدالفتاح السیسی نیز با استعفای وی موافقت کرده و وی را به عنوان نخست وزیر مجری امور تا تشکیل دولت جدید تعیین کرد.

19 سپتامبر- دولت جدید به نخست وزیری شریف اسماعیل در برابر عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر سوگند قانونی یاد کرد.

10 اکتبر- امضای توافقنامه همکاری بین مصر و فرانسه در حضور عبدالفتاح السیسی و شریف اسماعیل نخست وزیر مصر و مانوئل والس نخست وزیر فرانسه؛ این توافقنامه مربوط به همکاری بین وزارتخانه های دفاع مصر و فرانسه در زمینه امنیتی و دفاعی و نیز عقد قرارداد خرید ناو هواپیمابر میسترال بود.

15 اکتبر- دستیابی مصر به عضویت غیر دائمی در شورای امنیت سازمان ملل متحد با کسب اکثریت آراء .

17 و 18 اکتبر- برگزاری مرحله نخست انتخابات پارلمانی مصر در خارج.

18 و 19 اکتبر- برگزاری مرحله نخست انتخابات مجلس نمایندگان در داخل مصر.

31 اکتبر- سقوط هواپیمای مسافربری روسیه در منطقه الحسنه واقع در جنوب العریش که طی آن 224 مسافر جان باختند و به دنبال این حادثه انگلیس و روسیه پروازهای خود به شرم الشیخ را به حالت تعلیق درآوردند.

1 نوامبر- سفر عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر به چین که طی آن با همتای چینی خود دیدار و درباره راهکارهای تقویت روابط دوجانبه در زمینه های مختلف گفت وگو کرد.

21 و 22 نوامبر- برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس نمایندگان مصر در خارج.

22 و 23 نوامبر- برگزاری انتخابات مرحله دوم انتخابات مجلس نمایندگان مصر در داخل.

4 دسامبر- ایمن عباس رئیس کمیته عالی انتخابات نتیجه انتخابات مجلس نمایندگان را اعلام کرد و گفت که مشارکت در این انتخابات 28.3 درصد بوده است.

8 دسامبر- سفر السیسی به یونان که در جریان آن با پروکوپیس پائولو پولوس رئیس جمهور یونان دیدار کرد و طی آن راهکارهای تقویت همکاری بین دو کشور در زمینه های حمل و نقل دریایی، مبادلات تجاری و کشف و استخراج ثروت های طبیعی مورد بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/ر


ویدیو مرتبط :
هفت دقیقه تا تل آویو