سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



تاکید زنگنه بر بازگشت به نظام سهمیه‌بندی/ مازاد تولید اوپک حذف می‌شود؟


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس نشست یکصد و شصت و هشتم وزارتی اوپک قرار است تا ساعات دیگر در مقر دائمی آن برگزار شود.

یکی از موضوعاتی که در این نشست باید مورد بحث و بررسی اعضا قرار گیرد تعیین سقف و سهمیه بندی بین اعضای اوپک است.

بیژن نامدار زنگنه پیش از سفر به وین در تهران گفته بود «اکثریت بالایی از اعضای اوپک متقاضی کاهش تولید هستند تا عرضه اضافی نفت در بازار مدیریت و در نتیجه قیمت‌ها اصلاح شود اما اقلیتی در اوپک به دلایلی موافق این موضوع نیستند.»

 

این مقام مسئول همچنین میزان سهمیه 31 میلیون و 700 هزار بشکه ای نفت اوپک را زیاد دانست و اضافه کرد «پیشتر همیشه اوپک به نحوی سهمیه بندی می کرد که مازاد عرضه در بازار نباشد اما امروز بیش از دو میلیون بشکه مازاد عرضه داریم که رو به افزایش است و این وضع خوبی نیست.»

زنگنه در ادامه با بیان اینکه اوپک باید به نظام سهمیه بندی برای هر عضو و نظارت بر آن باز گردد تا قیمتهای جهانی نفت اصلاح شود، تاکید کرد: قطعا پیش از حضور در این اجلاس نشستها و مذاکراتی با اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و از جمله اندونزی که به تازگی به عضویت این سازمان درآمده است خواهیم داشت.

وزیر نفت با اعلام اینکه اوپک در مرحله بعد باید سهمیه ای برای هر کشور تعیین کند چرا که اوپک بدون تعیین سهمیه کشورها، معنی ندارد و الان ما سقفی برای تولید کشورهای عضو نداریم، می گوید: بنابراین در این باره هم در اجلاس وزیران عضو اوپک بحث و تبادل نظر خواهیم کرد.

نظام سهمیه بندی در اوپک چیست؟

 

سال 1981 میلادی پس از کاهش یکباره قیمت نفت، در اجلاس اوپک تصمیم گرفته شد تا نظام نوین سهمیه بندی آغاز به کار کند؛ البته پیش از دهه 80 میلادی سهمیه بندی وجود داشت اما نظام مند نبود و براساس قدرت تولید هر کشوری، میزان تولید هر عضو مشخض می شد که البته تعهدی برای پایبندی نسبت به سهمیه وجود نداشت.

پارامترهایی که در نظام سهمیه بندی باید مورد توجه قرار گیرد

پارامترهایی نظیرتولید تاریخی که بیانگر ظرفیت تولید کشورهای عضو است، میزان  ذخائر،جمعیت،مساحت کشور و میزان تولید ناخاص داخلی از جمله شاخص های اصلی نظام سهمیه بندی به شمار می رود. ولی ظرفیت تولید جاری و میزان ذخائر دو مولفه اصلی است که ضریب بالایی در تعیین سهمیه‌ کشورهای عضو دارد.

همانطور که اشاره شد نظام سهمیه‌بندی به‌صورت کنونی از اوایل دهه 1980 شکل گرفت. البته قبل از آن 5 کشور موسس اوپک در پرتو شرایط بازار جهانی تولید خود را تغییر می‌دادند زیرا در آن مقطع سازمان اوپک سقف قیمت را تعیین می‌کرد و برای دسترسی به آن قیمت میزان تولید تنظیم می‌شد. به تدریج که اعضای جدید به سازمان اوپک پیوستند هریک با خود سهمی از تولید را وارد سازمان کردند که مبنای سهمیه‌های آنان در دوران بعد شد.نکته حائز اهمیت آنجاست که همه اعضا سعی می کردند بالاتر از توانایی تولید خود ارقام را به دبیرخانه اعلام کنند.

بازگشت به نظام سهمیه بندی موجب می شود که هر کشور براساس سقفی که برایش در نظر گرفته شده است تولید کند و به این سقف پایبند باشد. با تعیین سقف تولید نفت خام برای هر کشور می توان امید وار بود که مازاد تولید از بازار نفت جمع شود و احتمال افزایش قیمت نفت نیز وجود داشته باشد.

انتهای پیام/ 

http://fna.ir/690AUB


ویدیو مرتبط :
افزای تولید نفت اوپک