سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



دانشگاه نباید مصرف‌کننده باشد / لزوم بازبینی در روش‌های تدریس دانشگاهی


به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حسین سلیمی عصر امروز در نشست «آشنایی با کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره» در دانشگاه اصفهان، ضمن بیان این سؤال که آیا دانشگاه بدن نظریه‌پردازی ممکن است، گفت: بررسی ماهیت دانشگاه در عصر جدید، بدون نظریه‌پردازی قابل تحقق نیست چرا که دانشگاه محل تولید اندیشه و نظریه است و نمی‌تواند فقط به‌عنوان مصرف‌کننده باشد.

وی افزود: هیچ دینی به‌اندازه دین اسلام بر استفاده از علم و عقلانیت تأکید نکرده است، در حالی ‌که در فقه کاتولیک پرسش کردن نیز ممنوع است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: ماهیت دانشگاه با ماهیت نظریه و نظریه‌پردازی گره‌ خورده است و دانشگاه باید از مصرف‌گرایی عبور کند و در تولید علم پیشرفت کند.

سلیمی تأکید کرد: برای این‌که دانشگاه‌ها، دانشگاه بماند باید به تولید علم و نظریه به‌ ویژه در زمینه‌های علوم نظری و انسانی پرداخته شود.

وی ضمن اشاره به نظریه‌پردازی مدرن و نحوه مواجهه با آن، تصریح کرد: ما حتماً باید ماهیت و مبنای نظریه‌پردازی مدرن را بشناسیم و باید بدانیم بدون شناخت آن امکان ورود به بحث نظریه‌پردازی وجود ندارد اما تبعیت مطلق از آن ما را به روشن‌فکران مصرف‌کننده بدل خواهد کرد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه فراتاریخی دانستن نظریات مدرن ما را به روشن‌فکر مصرف‌کننده تبدیل خواهد کرد، خاطر نشان کرد: اصول قطعی در مباحث اجتماعی وجود دارد اما شیوه‌ یافتن مصداق برای آن زمان‌مند‌ است و نمی‌توانیم به فراتاریخی بودن یافته‌های نظری متکی باشیم.

سلیمی مطرح کرد: فارابی یافته‌های ارسطو و افلاطون را شناخت و به‌ خوبی تشریح کرده و سپس نظریه خود را بیان کرد، اکنون نیز باید اینگونه از نظریه‌های غربی در منظومه فکری خود استفاده کنیم.

وی ضمن اشاره به اینکه مبانی و روش‌های تدریس در مواجه با دانشجو باید مورد بازبینی قرار گیرد، افزود: باید نرم‌افزار فکر دانشجویان از نرم‌افزار محفوظات به نرم‌افزار نقد و اندیشه تبدیل شود.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در پایان تأکید کرد: باید به شکل‌های مختلف گشودگی در ذهن و اندیشه دانشجویان به وجود آید، برای مثال در کتاب‌های درسی از فرهنگ ترجمه محض فاصله بگیریم.

انتهای پیام/63060/ل30/د1000


ویدیو مرتبط :
روش جالب و جدید برای شناسایی رانندگان مصرف کننده مواد