سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



امسال کشت موادمخدر در افغانستان افزایش می یابد/ معتادان کشور سالانه حداقل 50 هزار میلیارد ریال به جیب قاچاقچیان سرازیر می کنند


به گزارش ایرنا، سردار اسدالله هادی نژاد روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگاران در زاهدان اظهار داشت: ورود کشورهای غربی به ویژه آمریکا به افغانستان سبب افزایش میزان کشت تریاک از 200 تن در سال 81 به 6 هزار و 400 تن در سال 2014 برسد.

**تلاش برای ورود مواد مخدر از جنوب سیستان و بلوچستان و از طریق دریا
وی ادامه داد: با وجود اقدامات مطلوب در زمینه انسداد مرزهای ایران اسلامی، هم اینک حدود 35 درصد موادمخدر تولیدی افغانستان برای ورود به مرزهای جنوب سیستان و بلوچستان منتقل می شود.
وی افزود: مقادیری موادمخدر از مرزهای جنوبی سیستان و بلوچستان وارد کشور می شود که برای انسداد کامل حوزه های شناسایی شده برنامه ریزی های لازم انجام شده است.
معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری تصریح کرد: با انسداد مرزهای خشکی قاچاقچیان برای انتقال مواد مخدر از طریق دریا تلاش زیادی می کنند که بخشی از این مواد به سمت دریای هند و برخی نیز به سمت حوزه های شمال و جنوب خلیج فارس منتقل می شود.
هادی نژاد خاطرنشان کرد: انسداد بیشتر مرزهای خشکی سبب انتقال بیشتر موادمخدر از طریق دریا می شود که برای این موضوع نیز تدابیری اندیشیده شده است.

**کشف 618 تن مواد مخدر در کشور در سال قبل
وی بیان کرد: در سال قبل میزان کشفیات 618 تن بوده که در همسنجی با سال 93 افزایش 12 درصدی را نشان می دهد.

**وجود یک میلیون و 500 هزار معتاد در کشور
وی اضافه کرد: هم اینک یک میلیون و 500 هزار معتاد در کشور شناسایی شده اند.
وی گفت: در صورتی که هر یک از این افراد روزانه تنها 100 هزار ریال مواد مخدر مصرف کنند سالانه 50 هزار میلیارد ریال به جیب قاچاقچیان سرازیر می شود.
معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: اولویت نخست این ستاد در سالجاری برخورد با خرده فروشان و نیز معتادان متجاهر است که بیشتر سرقت های خرد را انجام می دهند.

**مراکز ماده 15 و 16
وی افزود: مراکز نگهداری معتادان ماده 15 زیر نظر بهزیستی قرار دارند و سالانه حدود 700 هزار معتاد را پذیرش می کنند.
وی ادامه داد: مراکز ماده 16 نیز ویژه معتادان متجاهر است که به دلیل تغییر مداوم افراد در آنها آمار دقیقی از تعداد افراد در آنها وجود ندارد.
معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با رد این ادعا که بیکاری عامل اصلی اعتیاد است تصریح کرد: 60 درصد معتادان افرادی هستند که شغل و کار داشته اند.

**سرمنشا اعتیاد زنان داروهای چاقی و لاغری و غیره
هادی نژاد خاطرنشان کرد: متاسفانه زنان به دلیل استفاده از برخی داروها که برای چاقی، لاغری و زیبایی کاربرد دارد و در حقیقت مواد مخدر در آنها تعبیه شده است به دام اعتیاد گرفتار می شوند و آمار آنها نیز روز به روز در حال افزایش است.

**عملکرد مطلوب سیستان و بلوچستان در زمینه مبارزه با مواد مخدر با وجود امکانات محدود
وی بیان کرد: سیستان و بلوچستان جزء اولویت های مبارزه با مواد مخدر محسوب می شود و تمام امکانات لازم در این زمینه به این استان اختصاص داده می شود.
وی افزود: این استان سال قبل با افزایش 35 درصدی کشف مواد مخدر رتبه نخست در عرصه مبارزه با مواد مخدر را دارد.
وی ادامه داد: گرچه سوداگران مرگ امکانات زیادی دارند اما نیروهای نظامی و انتظامی سیستان و بلوچستان با وجود امکانات محدود عملکرد بسیار مطلوبی داشته اند.
معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به بازدید از مرز سیستان و بلوچستان گفت: هدف اصلی این بازدید شناسایی مناطق آسیب پذیر و بازدید از توانمندی ها در مرز بود.

**سیستان و بلوچستان پیشتاز در عرصه مقابله با مواد مخدر
فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست اظهار داشت: این استان با افزایش 35 درصدی کشف مواد مخدر در سال قبل توانست رتبه نخست مقابله با مواد مخدر را کسب کند.
سردار حسین رحیمی ادامه داد: در سالجاری نیز نیروی انتظامی این استان موفق به کشف 21 تن مواد مخدر شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 50 درصد افزایش نشان می دهد.
وی افزود: همچنین از ابتدای سالجاری تاکنون مرزبانی سیستان و بلوچستان 12 تن (54 درصد افزایش کشف در همسنجی با پارسال)، اطلاعات چهار تن و سپاه پاسداران سه تن مواد مخدر در این استان کشف کرده اند.

**افغانستان و پاکستان همکاری مطلوبی در زمینه مبارزه با مواد مخدر ندارند
فرمانده مرزبانی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست اظهار داشت: گرچه مواد مخدر تولید شده در افغانستان پس از طی مسیر طولانی به کشورهای اروپایی هم می رسد اما نه کشورهای افغانستان و پاکستان و نه کشورهای اروپایی برای مسدود کردن مرزهای سیستان و بلوچستان همکاری لازم را ندارند.
سردار رهام بخش حبیبی ادامه داد: هم اینک برای اشرافیت کامل بر روی مرزهای این استان در حال انجام برخی اقدامات به منظور ارتقا تجهیزات اپتیکی و الکترونیکی هستیم.
وی با اشاره به موفقیت های مرزبانی در کشف مواد مخدر تصریح کرد: 90 درصد کشفیات مرزبانی بصورت درگیری مسلحانه است و خوشبختانه با وجود درگیری های زیاد، مرزبانی توانسته تا کنون بدون هیچگونه تلفاتی کشفیات خود را تا 54 درصد افزایش دهد.
استان سیستان و بلوچستان افزون بر هزار و 100 کیلومتر مرز خشکی با افغانستان و پاکستان و 310 کیلومتر مرز آبی در دریای عمان دارد.
7311 / 6081

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
اختصاص 50 هزار میلیارد ریال اعتبار برای توسعه روستاها