پخش «خاویار» و «از پیله تا زربفت» از شبکه مستند


  X  

پخش «خاویار» و «از پیله تا زربفت» از شبکه مستند

مهر/ شبکه مستند سیما در نهمین قسمت از مجموعه «گنجینه» مستند «خاویار» ساخته ابراهیم مختاری و بخشی از مستند «از پیله تا زربفت» به کارگردانی منوچهر عسگری نسب را برای پخش در نظر گرفته است.
با برگزاری مراسم «میم مثل مستند» و تقدیر از گنجینه های سینمای مستند ایران در همکاری با مرکز آرشیو سازمان صداوسیما، مستندهای برگزیده دهه های ۴۰، ۵۰ و ۶۰ برای پخش در برنامه «گنجینه» انتخاب شده اند و مراحل مرمت این آثار در حال انجام است.
برخی از این مستندها تا به حال از تلویزیون پخش نشده و در قالب «گنجینه» با اجرای پریوش نظریه برای نخستین بار روی آنتن می روند.
بخش ابتدایی هر قسمت از برنامه مربوط به معرفی کوتاهی درباره آثار و مستندسازان است و این بخش هر بار در یکی از کافه کتاب های شهر تهران ضبط می شود. این قسمت از برنامه به پخش مستندهای «خاویار» و «از پیله تا زربفت» ساخته ابراهیم مختاری و منوچهر عسگری نسب اختصاص دارد.
ابراهیم مختاری یکی از چهره های ماندگار در عرصه سینمای مستند به شمار می رود که بیشتر آثار او در جشنواره های داخلی و خارجی مورد استقبال قرار گرفته است. مستند او به زندگی صیادان گمیشان گوموش تپه در جنوب دریای خزر می پردازد که ترکمن هستند.
«چابک سوار»، «خاویار»، «نان بلوچی»، «اجاره نشینی»، «یک سفر صیادی» و «زعفران» از جمله آثار این مستندساز است که مورد تحسین قرار گرفته اند. این مستندساز که فیلم سینمایی «زینت» را هم به عنوان تنها اثر داستانی خود در کارنامه اش دارد متولد ۱۳۲۶ بابل و فارغ التحصیل دانشگاه پاریس در سال ۵۷ است. وی بانی تشکیل هیات موسس انجمن مستندسازان سینمای ایران و عضو هیات موسس این انجمن بود و در دو دوره نخست به عنوان رییس هیات مدیره انجمن برگزیده شد.
بخشی از مستند «از پیله تا زربفت» ساخته منوچهر عسگری نسب نیز در این قسمت از «گنجینه» پخش می شود. این اثر به کارخانه ریسندگی نخ ابریشم در رشت می پردازد.
منوچهر عسگری نسب متولد ۱۳۱۵ کرمان، دارای مدرک کارشناسی سینما و تلویزیون از دانشکده هنرهای دراماتیک و کارشناسی ارشد سینما از دانشگاه ایالتی میشیگان است. وی فعالیت سینمایی را سال ۱۳۴۵ با کارگردانی فیلم های مستند تلویزیونی آغاز کرد. از فعالیت های جنبی او می توان به تهیه فیلم های سینمایی و مجموعه های تلویزیونی، تدریس کارگردانی و اقتصاد سینما در مرکز فیلمسازی، دانشکده سینما و تئاتر، دانشکده صدا و سیما و مدرسه عالی سوره اشاره کرد.
«گنجینه» هر هفته چهارشنبه ها ساعت ۲۱ با اجرای پریوش نظریه و به تهیه کنندگی زهرا کشاورزی در جدول پخش شبکه مستند سیما قرار دارد و قسمت نهم آن چهارشنبه ۲۰ آبان پخش می شود.
تکرار این قسمت پنجشنبه ۲۱ آبان ساعت ۱۵ و جمعه ۲۲ آبان ساعت ۹ صبح خواهد بود.


ویدیو مرتبط :
مستند مرتضی پاشایی-پخش شده از شبکه مستند