سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



کودک/ نگذارید کودک تان این خوراکی ها را بخورد


کودک/ نگذارید کودک تان این خوراکی ها را بخوردچاردیواری ضمیمه جام جم/ براساس توصیه پزشکان، پس از شش ماهگی نوزاد، بهتر است مادران علاوه بر شیردهی، آرام‌آرام غذاهای ساده و مکملی را بر پایه توصیه‌های تغذیه‌ای مخصوص کودکان به آنها بدهند تا علاوه بر کمک کردن به فعال شدن سیستم گوارشی او، برخی املاح و ویتامین‌هایی را که به سبب رشد بدن نیاز بیشتری به آنها احساس می‌شود نیز تأمین کرده باشند.
این غذاهای مکمل براساس سن و سال کودک متفاوت است. در این میان ممکن است برخی از والدین با خود چنین بپندارند که فرزندمان دیگر می‌تواند خوراکی‌هایی غیر از شیر مادر بخورد و در نتیجه حساسیتی در این زمینه نشان ندهند.
چند خوردنی که برای کودکان در این دوره مفید نیست، اشاره می‌شود:

1ـ آبمیوه‌های صنعتی به جای آبمیوه طبیعی
برخی از والدین این تصور را دارند که آبمیوه‌های معروف به پاکتی در واقع همان میوه‌هایی است که به طریقی آب آنها گرفته و بسته‌بندی شده است! در آبمیوه‌های صنعتی گرچه مقادیری میوه طبیعی استفاده می‌شود اما اسانس‌ها و افزودنی‌ها و نگهدارنده‌هایی همراه است که برای بدن و سیستم گوارش کودک و بخصوص نوزادان مناسب نیست.

علاوه بر این باید به یاد داشت که مقدار مجاز آبمیوه طبیعی هم بیش از یک لیوان فقط براساس توصیه پزشک مجاز است. با این حال اگر کودکتان به سنی رسیده است که می‌تواند میوه بخورد، بهتر است به جای آبمیوه به او میوه دهید تا فیبر میوه را نیز دریافت کرده باشد.

2ـ چای به جای آب
آب سالم و طبیعی می‌تواند علاوه بر رفع تشنگی و تأمین آب بدن کودک به مقاوم کردن بخش‌هایی از بدن برای مبارزه با بعضی از بیماری‌ها بخصوص یبوست اطفال مفید باشد، اما برخی والدین با این تصور که چای هم در دسته‌بندی مایعات قرار می‌گیرد ممکن است در سنینی که فرزندشان تازه خوردن غذاهای مکمل را شروع کرده، به جای آب مقداری چای به او بدهند. واقعیت این است که گرچه چای برخی مواد مفید برای بدن بزرگسالان را در خود دارد ولی به‌دلیل داشتن کافئین کودکان مناسب نیست.
البته در سنین بالاتر و نزدیک به یک‌سالگی که سیستم گوارش کودک بهتر رشد کرده می‌توان فقط مقدار کمی چای در فواصل چندروزه به کودک داد. از دادن دمنوش یا جوشانده نیز باید خودداری کرد، مگر آن‌که پزشک متخصص اطفال نوشیدن مقداری معین از نوعی خاص را بلامانع دانسته باشد.

3ـ پفک و چیپس
بعضی از والدین در سال‌های بعد از یکی دو سالگی هوس می‌کنند مقدار کمی پفک یا چیپس به کودکشان بدهند. این کار کاملا نادرست است، زیرا این مواد نه‌تنها ارزش غذایی چندانی ندارد، بلکه ممکن است باعث بروز مشکلاتی برای سیستم گوارش آنها شود و در سنین بالاتر میل به خوردن موادی از این دست را در کودک تقویت کند.

منبع:


ویدیو مرتبط :
راه رفتن کودک 8 ماهه با واکر کودک موبی بیبی مون واک