روانشناسی


2 دقیقه پیش

وسواس خود را درمان کنید!

چرا وسواس باید درمان شود؟ هر بار که با کسی دست می‌دهد فورا دست‌هایش را می‌شوید یا از دست دادن با دیگران امتناع می‌کند .حتی تقریبا هر بار، پس از خروج از خانه یا ماشین‌اش ...
2 دقیقه پیش

بر رنجش و کینه غلبه کنید!

رنجش ها بخش اجتناب ناپذیر زندگی اجتماعی هستند که خارج از خواسته ما بر ما تحمیل می شوند. اما این به معنای آن نیست که ما محکوم به حمل کردن آنها با خود در همه عمرمان هستیم. ...



روش های متقاعد کردن دیگران


برای این‌كه دیگران را متقاعد كنید، بخوانید!

فكرش را بكنید نیرویی داشتید كه می‌توانستید هر كسی را كه می‌خواستید متقاعد به انجام كارهای دلخواه‌تان می‌كردید. غیرممكن به نظر می‌آید؟ باید بگویم آن‌قدرها كه فكر می‌كنید سخت نیست.

افراد زیادی مثل رهبران یا فروشندگان با همین نیرو امورات‌شان را می‌گذرانند. متدهای‌شان بسیار سر راست است. وقتی قدرت این را ندارید كه به دیگران حكم كنید و دستور بدهید، می‌توانید برای انجام این كار از راه‌های روان‌شناختی زیركانه‌ای استفاده كنید. البته نیاز به یك برنامه‌ریزی دقیق و كمی سیاست دارید. در این مقاله می‌خواهیم راه‌هایی را به شما معرفی كنیم كه با استفاده از آن‌ها می‌توانید نظر دیگران را تغییر دهید.

زمینه‌سازی كنید و برنامه بچینید

قبل از تعیین مورد، خیلی مهم است كه طبیعت و ذات فرد مقابل‌تان را بفهمید. این كار دو مزیت دارد:


1- می‌توانید با آن‌ها همدلی كرده و یك رابطه احساسی برقرار كنید.
2- بهتر می‌توانید استدلالات خود را بیان كنید و به ‌آن‌ها ثابت كنید كه نظرات شما درست‌تر از نظرات آن‌هاست.

بعد از آن از راه‌های زیر استفاده كنید.

1- اعتماد آن‌ها را جلب كنید: مردم خود به خود در مقابل افرادی كه می‌خواهند نظرات‌شان را تغییر دهند هشیارانه رفتار می‌كنند. به همین دلیل است كه جلب اعتماد آن‌ها یكی از مهم‌ترین قدم‌ها می‌شود. باید به آن‌ها ثابت كنید كه فردی بی‌ریا و صادق هستید و نظرات مفیدی دارید. باید روی صحبت‌های خود تسلط كامل داشته باشید.

2- نقطه مشترك پیدا كنید: افراد زیادی در مورد مسایل و موضوعات مختلف نقطه نظرات مشابهی دارند. به مخاطبان خود نشان دهید كه افكار شما با ایده‌های آن‌ها سازگار است. باید خودتان را جای آن‌ها بگذارید، نگرانی‌های آن‌ها را بفهمید و نسبت به احساسات‌شان همدردی نشان دهید.

3- خوب ساختاربندی كنید: هر بحث متقاعد ‌كننده‌ای، چه یك سخنرانی باشد، چه یك مقاله، باید ساختاری روشن داشته باشد. منظور از ساختار مناسب، تكرارها و جاگذاری‌ها است. وقتی دلایل این‌كه چرا مردم باید به شما گوش بدهند را لیست كنید، مهم‌ترین دلایل را برای آخر لیست بگذارید تا در مغز شنوندگان‌تان باقی بماند. مطالب مهم را چند بار تكرار كنید.

4- هر دو جنبه را به آن‌ها نشان دهید: هر دو جنبه مثبت و منفی نظرات‌تان معرفی كنید. این كاری بسیار معقول است. حقه‌ای كه این‌جا باید بزنید این است كه روی جنبه‌های مثبت بیشتر تاكید كنید. توضیح دهید كه چطور جنبه‌های بد نظرات‌تان آن‌قدرها هم بد نیستند و مزیت‌ها و فواید آن‌ها بر جوانب منفی‌اش غلبه دارد. هیچ‌وقت در مورد نقاط منفی آن دروغ نگویید چون اگر مخاطبان این مساله را متوجه شوند كه آن‌ها را فریب داده‌اید از شما خشمگین خواهند شد و هیچ وقت دوباره به شما اعتماد نمی‌كنند.

5- منافع شخصی‌شان را به آن‌ها یادآور شوید: وقتی منافع شخصی افراد را از یك ایده، به آن‌ها توضیح دهید، شانس بیشتری برای متقاعد كردن آن‌ها دارید. برای انجام این مساله ابتدا باید نیازهای مخاطبان‌تان را دریابید. توجه آن‌ها را با گفتن نیازهای‌شان جلب كرده و به آن‌ها بگویید كه چطور می‌توانید راضی‌شان كنید.

6- به نفس آن‌ها بپردازید: به این كار چاپلوسی و تملق استراتژیك هم می‌گویند. تحسین كردن كار دیگران باید درست انجام شود. چیزهایی را پیدا كنید كه مخاطبان‌تان به آن افتخار می‌كنند، چه مربوط به استعدادهای‌شان باشد و چه مشغولیات‌شان. وقتی شما افراد را تحسین می‌كنید، نشان می‌دهید كه توانایی‌های آن‌ها را شناخته‌اید. با این كار آن‌ها میل بیشتری به شنیدن حرف‌های‌تان خواهند داشت.

7- از مراجع استفاده كنید: همه، افراد متخصص را دوست دارند. اگر كارشناسی چیزی در مورد موضوعی بگوید، حتما حرف درستی زده است. حرف‌های خود را با حرف‌های متخصصان و كارشناسان مربوطه تطبیق دهید.

 با كمی‌ تمرین خواهید توانست آن‌ها را متقاعد كنید

8- رضایت و موافقت عمومی را كسب كنید: اكثر افراد تحت تاثیر كارهای دیگران هستند. كاری كه باید بكنید این است كه نشان دهید افراد بسیاری حرف‌تان را قبول دارند. مثال‌هایی بزنید كه چطور ایده‌ها و نظرات‌تان جاهای دیگر كاربرد خوبی داشته است.

9- زمان‌بندی خوبی داشته باشید: برای خوب زمان‌بندی كردن نیاز به حس ششم دارید. هیچ‌وقت موقعی كه افراد زیر استرس و فشارهای روحی هستند سراغ‌شان نروید. وقتی سراغ آن‌ها بروید كه راحت بتوانند به حرف‌های‌تان گوش دهند.

10- منحصر به فرد باشید: این یك قانون است، هر چیزی كه منحصر به فردتر است،‌ قیمت بالاتری هم دارد. خودتان و ایده‌ها و نظرات‌تان را منحصر به فرد نشان دهید. با این كار شنونده‌های‌تان بیشتر خواهند شد. این كار را می‌توانید با نشان دادن این‌كه اطلاعات و معلومات زیادی در مورد مساله دارید، انجام دهید.

11- بی‌پروا باشید و اعتماد به نفس داشته باشید: ممكن است همه جا برای انجام هر كاری این توصیه را شنیده باشید. بله، چون واقعا مساله مهمی است. شما خود باید به عقاید و نظرات‌تان ایمان داشته باشید تا بتوانید دیگران را هم متقاعد به قبول آن‌ها كنید.

12- جالب و دلچسب باشید: وقتی با یكنواختی صحبت كنید، كم‌كم شنونده‌های‌تان را از دست خواهید داد. باید با انرژی و جالب صحبت كنید، نشان دهید كه خودتان هم از نظرات‌تان به هیجان آمده‌اید.

13- معقول باشید: مردم دوست دارند معقول جلوه كنند، پس روی منطق‌شان كار كنید. منطق در كار بسیار مهم است. سخنرانی‌تان باید قالبی معقول داشته باشد.

14- سیاست به خرج دهید: با شنوندگان‌تان همان‌طوری باید رفتار كنید كه دوست دارید با شما رفتار شود. با تن مناسب صحبت كنید و سر آن‌ها دادن نكشید و صدای‌تان را هرگز بالا نبرید. مهم‌تر این‌كه كاری نكنید كه احساس نادان بودن به آن‌ها دست دهد. به یاد داشته باشید كه شما می‌خواهید با آن‌ها گفت‌وگو كنید نه مشاجره. احترام گذاشتن به مخاطبان‌تان نباید فراموش شود.

15- فروتن باشید: هیچ كس افراد خودخواه و مغرور را دوست ندارد. حتی اگر بدانید و مطمئن باشید كه نظر شما بهترین است، اگر خودبین و خودخواه باشید دیگر كسی به حرف‌های‌تان گوش نخواهد داد. هیچ وقت هم فكر نكنید كه خیلی زود موفق به متقاعد كردن آن‌ها خواهید شد، واقع‌بین باشید و همیشه این احتمال را بدهید كه شكست بخورید.

پس‌انداز كنید ...
یكی از موفق‌ترین سیاست‌مداران، اندرو یانگ، می‌گوید: "تاثیرگذاری مثل یك حساب پس‌انداز است. هر چه كمتر از آن بردارید، سود بیشتری رویش می‌آید." بدانید كه قدرت خود را كجا و چطور استفاده كنید. با كمی‌ تمرین خواهید توانست كه خیلی خوب روی تصمیم‌گیری‌های افراد تاثیر گذاشته و آن‌ها را متقاعد كنید.

مجله موفقیت

اخبار مرتبط :

چطور فردی یکدنده را متقاعد کنیم؟!

7 ترفند مفید و جالب برای متقاعد کردن دیگران

درست صحبت كردن را بیاموزید


ویدیو مرتبط :
هنر متقاعد سازی