سرگرمی


2 دقیقه پیش

دانلود بازی اندروید

اندروید (از یونانی: به معنای مَرد، انسان، شبه آدم یا رُبات (آدم آهنی))، (به انگلیسی: Android) یک سیستم عامل همراه است که گوگل برای تلفن‌های همراه و تبلت‌ها عرضه می‌نماید و ...
2 دقیقه پیش

بازی اکشن-ماجرایی اسطوره های کوچک/ Pocket Legends

آخرین خبر/ Pocket Legends یکی از جذاب ترین بازی های آنلاین اکشن و سرگرم کننده برای سیستم عامل اندروید است. باید اشاره کرد که این بازی، اولین و بهترین بازی کمپانی MMO است که موفقیت ...



نظر فقها؛ زنان و احکام اموات


مهرخانه/ مرگ، حق است و قسمت هر انسان؛ پایان زندگی محدود دنیایی و آغاز مرحله جدیدی از حیات است. در این میان، چگونگی برخورد با اموات، نحوه عزاداری و غسل و تشیع ایشان، تابع احکام و اصولی است که نگاهی به آن‌ها از منظر فقها، برای اجرایی‌ساختن اسلام حتی در آخرین مرحله حیات مادی فرد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در این گزارش نگاهی خواهیم داشت بر احکام وابسته به اموات از منظر جنسیت؛ مسایلی مانند حضور زنان در تشییع جنازه، رابطه زوجیت پس از وفات، غسل‌های مربوط به زنان، غسل‌دادن زن توسط مرد و... .

حضور زنان در تشیع جنازه
سؤال: آیا حضور زنان در مراسم تشیع جنازه جایز است؟

پاسخ: مراجع بر این عقیده‌اند که شرکت زنان در تشیع جنازه اموات بلا اشکال است و آیت‌الله خامنه‌ای در جواب استفتایی با همین عنوان به صراحت اعلام می‌دارند: «اشکال ندارد.»

قبر دو طبقه
سؤال: قبرى است دو طبقه که در طبقه تحتانى آن خانمى دفن شده است؛ آیا مى‌توان در طبقه فوقانى آن مردى که هیچ‌گونه محرمیتى با آن خانم ندارد، دفن کرد؟
پاسخ: آیت‌الله فاضل‌لنکرانی در پاسخ به این استفتاء می‌فرمایند: «اگر مستلزم نبش قبر میت طبقه پایین نباشد، مانعى ندارد.» آیت‌الله خامنه‌ای نیز در حالت کلی می‌فرمایند: «جایز است که قبور مسلمانان در چندین طبقه ساخته شود، به شرطى که این کار سبب نبش قبر و هتک حرمت مسلمان نشود.»

سایر غسل‌های واجب
سؤال: شخصى که در حال جنابت یا در حال حیض بمیرد، غسل حیض یا جنابت بر او واجب است؟
پاسخ: آیت‌الله بهجت می‌فرمایند: «کسى که در حال حیض یا جنابت مرده، لازم نیست غسل حیض یا جنابت بدهند، بلکه همان غسل میت براى او کافى است، ولى بنابر احتیاط موقع غسل‌دادن میت، نیت غسل جنابت و یا حیض را نیز بنمایند.» آیت‌الله مکارم‌شیرازی نیز بر همین نظرند و می‌فرمایند: «جز غسل میت چیزی لازم نیست.»

رابطه زوجیت پس از وفات
سؤال: آیا احکام مربوط به زوجیت بین زن و شوهر، پس از وفات باقى است؟

پاسخ: آیت‌الله سیدمحمدحسین فضل‌الله در پاسخ این استفتاء می‌فرمایند: «زن، هنگامی که می‌میرد، بر شوهرش حرام نمی‌شود؛ همچنین مرد نیز هنگامی که می‌میرد، بر همسرش حرام نمی‌شود. بنابراین بر هر کدام از آن‌ها جایز است دیگری را غسل دهد و آماده‌اش کند؛ ولو این‌که هم‌جنس مرده، موجود باشد و هرچند مستلزم نگاه به عورت باشد.» و آیت‌الله بهجت نیز در همین راستا چنین توضیح می‌دهند: «فى الجمله رابطه محرمیت باقى است، ولى استمتاع (بهره جنسى) از او جایز نیست.»

سؤال: آیا هر یک از زن و شوهر مى‌توانند دیگرى را برهنه غسل دهد؟
پاسخ: آیت‌الله بهجت برخلاف قول به باقی‌بودن رابطه زوجیت، در این زمینه معتقدند: «خلاف احتیاط مستحب است.» و آیت‌الله مکارم‌شیرازی نیز می‌فرمایند: «مرد نمی‌تواند زن را غسل دهد، هم چنین زن نمی‌تواند مرد را غسل دهد؛ مگر زن و شوهر که هر کدام می‌تواند دیگرى را غسل دهد، هر چند احتیاط مستحب آن است که اگر ضرورتى نیست، این کار را نکنند.»

مماثلت در تغسیل
سؤال: آیا در غسل و کفن و دفن اموات، مماثلت و همجنس‌بودن شرط است، یا هر یک از زن و مرد می‌تواند امور میت دیگر را انجام دهد؟
پاسخ: آیت‌الله خامنه‌ای می‌فرمایند: «همجنس‌بودن با میت فقط در غسل‌دادن او شرط است و درصورتى‌که غسل‌دادن میت به وسیله همجنس او امکان دارد، غسل‌دادن به وسیله غیرهمجنس صحیح نیست و غسل میت باطل است، ولى در تکفین و تدفین همجنس‌بودن شرط نیست.»

سؤال: آیا در غیر حال ضرورت، زن مى‌تواند مرد را و هم‌چنین مرد مى‌تواند زن را غسل دهد؟
پاسخ: آیت‌الله بهجت در راستای عدم جواز تغسیل غیرهمجنس می‌فرمایند: «خیر نمى‌تواند و غسل باطل است.»

سؤال: آیا با نبودن محارم نسبى، محارم سببى غیر از شوهر ـ مثل پدرشوهر و داماد و... ـ مقدم بر اجنبى است یا در یک ردیف محسوب مى‌شوند؟
پاسخ: آیت‌الله بهجت معتقدند: «آرى، آن‌ها مقدم‌اند.» و آیت‌الله نوری‌همدانی در توضیح کیفیت این غسل می‌فرمایند: «در فرض سؤال، واجب است که عورت میت با پارچه غیرنازک پوشیده باشد.»

سؤال: اگر به جهت جهل، با وجود مماثل، یکى از محارم متوفّى را غسل دهد، وظیفه چیست؟ و اگر میّت را دفن کرده باشند، چه‌طور؟
پاسخ: آیت‌الله بهجت می‌فرمایند: «اگر دفن نشده، احتیاطاً تجدید کنند و بعد از دفن ظاهراً لازم نیست.»

نماز میت
سؤال: آیا در نماز میت، زن مى‌تواند امام جماعت شود؟

پاسخ: آیت‌الله بهجت می‌فرمایند: «اگر واجد تمام شرایط بوده و عادل باشد، فقط براى زن‌ها مى‌تواند امامت کند.» و آیت‌الله فضل‌الله نیز می‌‌فرمایند: «...اگر نماز میت به جماعت خوانده شود و مردان، در آن حضور داشته باشند، امام به‌طور حتم باید مرد باشد.»

نحوه عزاداری
سؤال: در برخى از مناطق رسم است که پس از مرگ یکى از عزیزان، صورت خود را با دست خراشیده یا سیلى مى‌زنند و یا موهاى خود را مى‌کَنند، آیا این‌گونه اعمال، شرعاً جایز است؟

پاسخ: آیت‌الله بهجت به صراحت اعلام می‌دارند: «جایز نیست.» اما آیت‌الله فضل‌الله می‌فرمایند: «به سر و صورت زدن برای مرده، اگر موجب آزار و اذیت قابل توجهی نباشد، حرام نیست اما مکروه است؛ زیرا بر سر و صورت زدن از انواع جزع است که از آن نهی شده است.»

آیت‌الله سیستانی نیز در این‌باره در فواصل مختلف می‌فرمایند: «بنابر احتیاط واجب، جایز نیست انسان در مرگ کسی صورت و بدن خود را بخراشد و موی خود را قطع کند، ولی به سر و صورت زدن جایز است.» ایشان در ادامه این نکته را بیان می‌کنند که: «اگر زن در عزای میت، صورت خود را بخراشد و خونین کند یا موی خود را بکَنَد، بنابر احتیاط مستحب، یک بنده آزاد کند یا 10 فقیر را طعام دهد و یا بپوشاند.» و در جای دیگری عنوان می‌کنند: «پاره‌کردن یقه در مرگ غیر پدر و برادر، بنابر احتیاط واجب، جایز نیست و احتیاط مستحب آن است که در مصیبت آنان هم یقه پاره نکند.»

آیت‌الله زنجانی آن را احتیاط مستحب دانسته و می‌فرمایند: «بنابر احتیاط مستحب انسان در مرگ کسی صورت و بدن خود را نخراشد و به خود سیلی نزند و آسیب نرساند، بلکه اگر آسیب به نقص اساسی بدن بیانجامد، حرام است.» و آیت‌الله وحیدخراسانی نیز عنوان می‌کنند: «خراشیدن صورت و بدن و به خود لطمه‌زدن در مرگ کسی؛ درصورتی‌که ضرر معتنابهی داشته باشد، جایز نیست؛ هرچند در غیر این صورت هم احتیاط واجب، ترک آن است.»


ویدیو مرتبط :
غسل های انجام نشده بر اموات در کلام استاد وحیدپور در برنامه زمزم احکام در شبکه ج