علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



همه آنتی‌بیوتیک‌های جهان روی این باکتری بی‌اثرند/دنیا به «روز قیامت آنتی‌بیوتیکی» نزدیک می‌شود؟


دانش > پزشکی - برای دانشمندان بی‌اثر شدن آنتی‌بیوتیک‌ها بر باکتری‌ها همیشه یک کابوس بوده است. محققان چینی حالا یک باکتری کشف کرده‌اند که به خاطر جهش ژنتیکی هیچ آنتی‌بیوتیکی روی آن اثر ندارد و نگرانی بسیاری درباره احتمال پخش شدن آن در جهان وجود دارد.

یک نوع باکتری در چین کشف شده که  در برابر تمامی آنتی بیوتیک‌های جهان مقاوم است و حتی داروهایی هم که پس از بی‌فایده نبودن سایر درمان‌ها به کار می‌رود نیز بر آن اثری ندارد.

این باکتری پس از آن کشف شد که  استفاده از کولیستین، که یک آنتی بیوتیک وسیع الطیف است، نتوانست به درمان افراد و دام‌های مبتلا به این باکتری کمکی بکند.

کولیستین آنتی بیوتیک وسیع الطیفی است. کولیستین سولفات خوراکی برای درمان عفونت‌های گوارشی حاصل از ارگانیسم‌های گرم منفی حساس به خصوص پسودوموناس به کار می‌رود. 

به گزارش بی‌بی‌سی،پزشکان نگران آن هستند که این باکتری مقاوم ممکن است در سراسر جهان پراکنده شود و فهرست عفونت های درمان ناپذیر را طولانی‌تر کند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که دلیل مقاوم شدن این باکتری، استفاده بی‌رویه از کولیستین در درمان عفونت‌های دامی در چین بوده است.

چشم انداز نگران کننده مقاومت باکتری‌ها در برابر آنتی بیوتیک‌ها باعث شده است  این وضعیت  «روز قیامت آنتی بیوتیکی» نامیده شود. یعنی شرایطی که جهان را به قرون وسطی و عصر ناتوانی بشر در درمان بیماری‌های عفونی باز می‌گرداند.

پژوهشگران در بررسی این باکتری متوجه نوعی جهش ژنتیکی در آن شده‌اند که مانع از کارآیی کولیستین در نابودی آن می‌شود.

مقاومت بعضی باکتری‌ها در برابر آنتی بیوتیک‌ها موضوع تازه ای نیست؛ آنچه که کشف جدید را نگران کننده کرده این است که جهش ژنتیکی در آن به شکلی بروز کرده که به سادگی به انواع دیگر باکتری‌ها هم می‌تواند تسری پیدا کند. به این ترتیب، ممکن است مجموعه‌ای بزرگ از باکتری‌ها در برابر تمام داروهایی که در حال حاضر در اختیار بشر است، مقاوم شوند.

۵۴۵۴


ویدیو مرتبط :
مقاوم شدن باکتری ها در مقابل آنتی بیوتیک ها