برندگان جوایز ملی کتاب آمریکا معرفی شدند


فهرست اسامی نویسندگان برنده بخش‌های مختلف جوایز ملی کتاب آمریکا 2015 اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فهرست برندگان شصت‌وششمین دوره جوایز ملی کتاب آمریکا اعلام شد و برندگان آن طی مراسمی که در منتهن برگزار شد، جوایز خود را دریافت کردند.

جایزه بخش ادبیات غیرداستانی به «تا نهیسی کوتس» نویسنده کتاب «بین من و دنیا» تعلق گرفت. این روزنامه‌نگار و نویسنده اهل آتلانتیک جایزه خود را به دوستش که در سال 2000 به دست یک افسر پلیس کشته شده بود، تقدیم کرد. «بین من و دنیا» رمانی پرفروش است که به مشکلات نژادی در آمریکا می‌پردازد.

جایزه ادبیات داستانی این دوره به «آدام جانسون» تعلق گرفت. «لبخند‌های شانس» نام کتابی است که جانسون را به این جایزه رساند. این نویسنده در سال 2012 نیز با رمان «پسر ارباب یتیم» موفق شد جایزه بخش ادبیات داستانی «پولیتزر» را از آن خود کند. «هانیا یاناگیهارا» نامزد جایزه بوکر و «لارن گراف» از دیگر نویسندگان سرشناسی بودند که برای کسب این جایزه با او رقابت کردند.

«رابین کاسته لوییس» توانست جایزه بخش شعر را با اولین مجموعه خود که «سفر ونوس سیاه» نام داشت، به خود اختصاص دهد. جایزه بخش بهترین اثر در حوزه ادبیات کودک و نوجوان به «نیل شاسترمن» نویسنده کتاب «چالش در اعماق» اعطا شد. این کتاب درباره نوجوانی است که مبتلا به شیزوفرنی است. «شاسترمن» این اثر را با الهام گرفتن از زندگی پسرش که در 16 سالگی به این بیماری روانی مبتلا شد، به نگارش درآورده است.

جوایز ملی کتاب آمریکا از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی این کشور است که به صورت سالانه برگزار می‌شود و تنها به شهروندان آمریکایی تعلق می‌گیرد. در این دوره ناشران حدود 1428 کتاب را که شامل 419 اثر داستانی، 494 اثر غیرداستانی، 221 مجموعه شعر و 294 کتاب در حوزه ادبیات کودک و نوجوان بود به بنیاد این جوایز ارائه کردند. به هر یک از راه‌یافتگان به مرحله نهایی جوایز ملی کتاب آمریکا مبلغی 1000 دلاری و به برنده نهایی جایزه‌ای 10 هزار دلاری اهدا شد.

به گزارش گاردین، در این مراسم جایزه افتخاری یک عمر دستاورد ادبی بنیاد ملی کتاب آمریکا به «دان دلیلو» نویسنده مشهور اهدا شد. این نویسنده 78 ساله اهل نیویورک پیش‌تر افتخارات بسیاری را در کارنامه خود به ثبت رسانده که کسب جوایز مهمی چون «پن فاکنر»، «پولیتزر» و «نورمن میلر» از آن جمله‌اند.

علاوه بر این، «جیمز پترسون» هم به پاس خدماتش در حوزه اجتماعی ادبیات آمریکا یک جایزه افتخاری دریافت کرد. نویسنده مجموعه رمان‌های «الکس کراس» سال گذشته بیش از یک میلیون دلار به کتاب‌فروشی‌های مستقل کمک کرد. او همچنین بیش از 250 هزار کتاب را به کودکان و 650 هزار جلد کتاب را به سربازان آمریکایی اهدا کرده است. پترسون علاوه بر کمک‌های مالی و نگارش مجموعه رمان‌های کودک و نوجوان، وب‌سایتی به نام ReadKiddoRead را به منظور تشویق کودکان به مطالعه کتاب راه‌اندازی کرده است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
قرعه کشی برندگان جوایز ویژه مسابقه شعبانیه