روش جدید برای درمان پوکی استخوان


محققان موفق به تولید فومی شده اند که پس از تزریق به استخوان، تمام نواقص آن را ترمیم می کند و مهمترین کاربرد آن در درمان پوکی استخوان است.

به گزارش ایرنا، فسفات کلسیم یکی از ترکیباتی است که در جراحی ها استخوان جایگزین استخوان های آسیب دیده می شود. یکی از مهمترین مشکلات این مواد غیر قابل تزریق بودن آن است؛ چراکه نمی توان منافذی حدود 50 نانومتر را ترمیم کرد، به همین دلیل برای درمان حالت هایی که در آن استخوان متخلخل می شود قابل استفاده نیست.

محققان دانشگاه نانت فرانسه برای حل این مشکل از یک هیدروژن پیچیده استفاده کرده اند که با تولید حباب های هوا، فوم تولید می کند. این ماده کاملا غیر سمی است و می تواند تمام ضایعات استخوانی و بیماری های خاص مرتبط با استخوان را درمان کند. مهمترین کاربرد این فوم در درمان پوکی استخوان است.

در پوکی استخوان، استخوان ها متخلخل می شوند. ساختار میکروسکوپی استخوان ها به صورت لانه زنبوری است. منافذ و خانه های استخوان پوک بسیار بزرگتر از استخوان سالم است. در این حالت استخوان ها به تدریج جرم و تراکم خود را از دست می دهند و بسیار حساس و شکننده می شوند.

این بیماری هیچ علامت اولیه ای ندارد و زمانی بروز می کند که یکی از استخوان ها ( معمولا استخوان لگن و مچ) می شکند. هر سال حدود 9 میلیون استخوان بر اثر پوکی دچار شکستگی می شود؛ یعنی در هر سه ثانیه یک استخوان، که آمار وحشتناکی است. پوکی استخوان در زنان یائسه به علت توقف ترشح هورمورن استروژن شدیدتر و شایع تر است.

نتایج این تحقیقات در Chemistry World منتشر شده است.


ویدیو مرتبط :
درمان پوکی استخوان در یائسگی