علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



کشف مواد ارگانیک در اتاق‌های مخفی مقبره توت‌عنخ‌آمون/کشف باستانی قرن با مقبره نفرتیتی رقم می‌خورد؟


دانش > فناوری - وزیر میراث فرهنگی مصر در نشستی خبری اعلام کرده که محققان در تلاش‌ها برای کشف مقبره نفرتیتی ملکه مصر باستان به کشفی مهم در فضاهای پنهان پشت دیوارهای مقبره توت‌عنخ‌آمون دست پیدا کرده‌اند.

به گزارش خبرآنلاین،ممدوح الدماطی،وزیر میراث فرهنگی مصر اعلام کرده که اسکن راداری مقبره توت‌عنخ‌آمون وجود دو فضای مخفی در دیوارهای شمالی و شرقی را تائید کرده است. به گفته محققان در اسکن‌های صورت گرفته وجود مواد فلزی و توده ارگانیک با احتمال بیش از ۹۰ درصد تائید شده است. این احتمال از سوی دانشمندان داده شده است که در این فضای مخفی مقبره نفرتیتی،ملکه مصر باستان کشف شود.

وزیر میراث فرهنگی مصر در نشست خبری خود گفت: این مسئله می‌تواند کشف قرن را رقم بزند. این کشف برای تاریخ مصر و جهان بسیار مهم است.

قرار است آزمایش‌های بیشتر در این رابطه حدود دو هفته دیگر(۳۱ مارس) شروع شود. دولت مصر اعلام کرده تا زمانی که ۱۰۰ درصد درباره احتمال کشف مقبره نفرتیتی مطمئن نشود اجازه شکافتن دیوارها برای دسترسی به فضای مخفی را نخواهد داد. در سال ۱۹۲۲ مقبره توت‌عنخ‌آمون یا توت‌آنخ‌آمون توسط هاوارد کارتر کشف شد که یکی از مهم‌ترین اکتشاف‌های باستان‌شناسی در قرن بیستم میلادی خوانده می‌شود.توت‌عنخ‌آمون (پادشاهی ۱۳۳۳-۱۳۲۷پیش از میلاد) یازدهمین فرعون مصر باستان از دودمان هجدهم یا همان پادشاهی نو شناخته می‌شود. نیکلاس ریوز، باستان شناس و مصر شناس اولین بار فرضیه خود درباره مقبره نفرتیتی را در پشت دیوارهای مقبره توت‌عنخ‌آمون مطرح کرد و برای انجام تحقیقات خود چندین ماه قبل به مصر رفت.

به گفتۀ این باستان شناس، نفرتیتی، ملکۀ مصر که چهارده قرن پیش از میلاد مسیح می زیسته، در همان آرامگاهی دفن شده که مقبره توت عنخ آمون، فرعون مصر کشف شد. توت عنخ آمون پسر «آکن آتون»، فرعون مصر است که در سن ۱۰ سالگی و پس از مرگ پدرش به قدرت رسید و پس از ۹ سال حکومت، در سن ۱۹ سالگی درگذشت. نیکلاس ریوز معتقد است توت عنخ آمون به طور ناگهانی و در سن ۱۹ سالگی درگذشته و از آنجایی که هیچ آرامگاهی برای این فرعون جوان آماده نشده بود، او را در مقبرۀ مادر ناتنی اش یعنی نفرتیتی که ده سال پیش درگذشته بود، به خاک سپرده اند.

تاکنون همه کاوشها برای یافتن آرامگاه نفرتیتی بدون نتیجه مانده است. بنا به فرضیۀ نیکلاس ریوز، نقاشی هایی که به روی دیواری در داخل مقبره توت عنخ آمون ترسیم شده، احتمالا درب ورودی اتاقی را که به مقبرۀ نفرتیتی ختم می شود، را نشان می‌دهند.

۵۴۵۴ 


ویدیو مرتبط :
کشف مقبره باستانی با قدمت 1200سال درپرو