سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



انتقاد شهردارتهران از محدود شدن اختیارات شوراها و دولتی كردن شهرداری ها


به گزارش ایرنا به نقل از اداره كل ارتباطات شورای اسلامی شهر تهران محمدباقر قالیباف كه برای معرفی شهرداران جدید مناطق شهر تهران در دویست وپنجاه و سومین جلسه غیر علنی روز یكشنبه شورای شهر حضور داشت تصریح كرد: یكی از افتخارات نظام اسلامی واگذاری امور مردم به دست خودشان است كه در قانون اساسی نیز به تصویب رسیده است.
وی با تاكید بر اینكه هفت اصل قانون اساسی به شوراها اختصاص دارد تاكید كرد: در دهه 60 اولین قانون شوراها در مجلس شورای اسلامی تصویب و تا قبل از ایجاد شوراها چند بار تصحیح شد.
شهردار تهران با بیان اینكه تصحیح قانون از اختیارات مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان است و برای همه لازم اجرا است گفت: از سال 61 تا سال 77 هر بار اختیارات شورا را از جهت ماهیتی محدود كردند؛ حتی بعد از تشكیل شوراها تا امروز نیز روند محدود سازی شوراها ادامه دارد كه به نظر من این روند درستی نیست.
قالیباف خاطرنشان كرد: باور دارم كه اگر بخواهیم در كشور به پیشرفت برسیم و بر چالش های مهم اقتصادی و بسیاری از نارسایی های اجرایی فائق آییم، باید تفكیك كار بین تولی گری و تصدی گری ایجاد كنیم.
شهردار تهران افزود: همه امورات تولی گری باید در اختیار دولت و همه امورات تصدی گری و صرف اجرایی نیز در اختیارات شوراها باشد.
وی گفت: اگر تفكیك كار ملی و محلی انجام شود دولت ها فرصت پیدا می كنند تا موضوعات مهمی مثل ارزش پول ملی و تولید ناخالص داخلی را بالا ببرند، از منافع كشور در عرصه بین المللی دفاع كنند و امورات را پیش ببرند.
شهردار تهران افزود: همه مدیران ارشد برای حل نارسایی ها تلاش می كنند اما گاهی امورات جاری و روزانه به حدی سنگین است كه فرصتی برای فكر كردن و برنامه ریزی عمیق پیدا نمی شود.
قالیباف گفت: نگاه حضرت امام (ره) این بود كه در هر كجا مردم می توانند كاری را انجام دهند، این كار را دولت ها انجام ندهند.
وی افزود: وقتی می خواهیم كوچك ترین كارها را از یك وزیر مطالبه كنیم، هیچ وقت فرصت برای كارهای عمیق و دقیق فراهم نمی شود و این در حالی است كه باید دست به دست هم دهیم و فارغ از همه بحث های سیاسی، این موضوع را به عنوان یك موضوع ملی دنبال كنیم.
وی تصریح كرد: تقویت شوراها و پارلمان های محلی، بزرگ ترین فرصت و تمرین برای كادرسازی در سطح ملی است.
شهردار تهران با بیان اینكه شوراهای اسلامی شهر و روستا به تمام معنی یك نماد تشكل یافته و مستقیم مردم در درون مردم است، افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی و رئیس جمهور منتخب مردم هستند.
وی گفت: اصل مردم سالاری دینی بر آن است كه تمامی انتخاب ها در كلیه شئون به صورت مستقیم و غیر مستقیم به واسطه مردم انجام می شود اما تفاوت شوراهای اسلامی شهر و روستا با بقیه در آن است كه بودجه شوراها دولتی نیست و با بودجه مردم كار می كنند، بنابر این نمی توانند در میان مردم نباشند.
در ادامه جلسه قالیباف با انتقاد از محدودسازی اختیارات شوراها در برنامه ششم افزود: در برنامه ششم اختیارات شوراها محدود شده از این رو شهرداری ها كاملا دولتی و شوراها كاملا تشریفاتی خواهند بود كه این به مصلحت پیشرفت كشور و حل مشكلات مردم نیست.
به گفته شهردار تهران افزایش اختیارات دولت ها و محدود سازی اختیارات شوراها به عنوان مبنای پارلمان محلی، با تفكیك كار ملی و محلی تناقض دارد و با باورهای اصیل انقلاب اسلامی نیز سازگار نیست.
وی در بخش دیگری از سخنان خود رمز موفقیت را حركت در مدار قانون عنوان و تصریح كرد: همه شهرداران مناطق و مدیران خود را مكلف می دانند تا وفق مقررات كار خود را انجام دهند؛ همیشه تاكید ما نیز بر این است كه مبتنی بر قانون عمل كنیم زیرا حركت بر خلاف قانون حتما خلاف شرع است.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی سال گذشته با اصلاح موادی از قانون تشكیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی و انتخاب شهرداران تصویب كردند كه اعضای شورای شهر تهران 21 نفر عضو اصلی و 11 نفر عضو علی البدل باشند.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران، پرویز سروری رئیس كمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر ، رحمت الله حافظی رئیس كمیسیون سلامت و ولی الله شجاع پوریان عضو شورا را مامور كرد تا با بررسی كارشناسی موضوع، نامه ای در خصوص مخالفت شورا با این مصوبه مجلس شورای اسلامی تنظیم و برای شورای نگهبان و نیز دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی ارسال كنند.
تهرام/7244/1831

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
مخالفت با محدود کردن اختیارات ریس جمهور