تسریع در سرمایه‌گذاری با تشکیل پنجره واحد


استاندار استان مرکزی گفت: همه اقدامات مورد نیاز برای تشکیل پنجره واحد سرمایه‌گذاری در استان، طبق بررسی‌های کارشناسی دقیق باید به سرعت انجام شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، محمود زمانی‌قمی در جلسه بررسی وضعیت استقرار پنجره واحد سرمایه‌گذاری و تجارت در استان، با بیان اینکه از پرداختن به حاشیه‌ها و بیان تاریخچه تشکیل پنجره سرمایه‌گذاری باید پرهیز کرده و به اصل موضوع پرداخته شود، گفت: با توجه به تاثیر تشکیل این پنجره واحد بر چابکی و سرعت عمل سرمایه‌گذاری، همه باید با سرعت برای تشکیل هرچه سریعتر این پنجره وارد عمل شوند و از تعریف و تمجیدهای بی‌اساس بپرهیزند.

وی به لزوم تشکیل بانک اطلاعاتی هر دستگاه برای فرصت‌های سرمایه‌گذاری دستگاه مربوطه تاکید کرد و با طرح این سوال که اگر سرمایه‌گذار فرصت‌ها را نشناسد و این فرصت‌ها فهرست نشده باشد از کجا باید در این خصوص اطلاعات کسب کند؟ افزود: برای ارتباطات بر خط و آنلاین دستگاه‌ها اعتبار قرار داده خواهد شد. وضع ما در خصوص سرمایه‌گذاری خوب نیست و کار سرمایه‌گذار به ‌موقع انجام نمی‌شود، به این سبب نارضایتی اتفاق می‌افتد.

زمانی‌قمی با این توضیح که در صورت رانت‌بازی سرمایه‌گذاری سریع انجام می‌شود، هیچ مانعی به وجود نمی‌آید و در غیر این صورت پروسه‌های اداری بر سر راه سرمایه‌گذار است، گفت: به عنوان دستگاه حاکمیتی مراقب همه این امور هستم و تخطی در این رابطه را نمی‌پذیرم.

وی بسیج شدن همه دستگاه‌ها را امری لازم در خصوص تشکیل این پنجره دانست و افزود: مکان مورد نظر این پنجره باید تعیین و ملزوماتی همچون تشکیل بانک اطلاعاتی و شناسایی زمین‌های مستعد نیز باید به سرعت و طبق کار کارشناسی محقق شود.

استاندار استان مرکزی ادامه داد: هر دستگاهی باید نماینده آموزش‌دیده، متبحر و متعهد برای این منظور معرفی کند که بعد از تشکیل این پنجره واحد به منظور تسریع در روند امور حضوری مداوم داشته باشد.

زمانی‌قمی با این پیشنهاد که در صورت لزوم از تبریز که این اقدام را انجام داده است، بازدید شود، اضافه کرد: باید مجوزهای مورد نیاز برای هر دستگاه مشخص شود. تا جایی که مقررات اجازه می‌هد از تعداد مجوزها کم شود و همه در قالب این پنجره واحد قرار گیرند که سرمایه‌گذار با اطلاعات صحیح و کامل و طی مراحل اداری کوتاه سرمایه‌گذاری خود را انجام دهد.

استاندار مرکزی بر دعوت از سرمایه‌گذاران به منظور دریافت نظرات آنها و تصمیم‌گیری درست در جلسات بعدی تاکید کرد و با بیان اینکه در خمین نرخ بیکاری بالاست، گفت: یکی از مسئولین عنوان کرده که تحت شرایط فشارهای سیاسی کار انجام نمی‌دهم و قصد به تعویق انداختن پروژه‌ای که دولت در این شهر به هدف کاهش نرخ بیکاری در نظر گرفته دارد ولی این مسئول باید بداند در صورتی که کارهای محوله را به موقع انجام ندهد، برکنار می‌شود.

ضرورت مدیریت یکپارچه پنجره واحد سرمایه‌گذاری

به گزارش ایسنا؛ رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی در این جلسه گفت: مدیریت یکپارچه برای این پنجره واحد ضروری است، در غیر این صورت کار به آن نحوی که انتظار داریم، پیش نمی‌رود.

رقیه یادگاری افزود: هر دستگاهی باید نمایندگان تام‌الاختیار خود را برای این امر معرفی کند که در یک مکان همه نمایندگان حضور داشته باشند و در قالب پنجره واحد سرمایه‌گذاری ارائه خدمت کنند.

وی با بیان اینکه روند اخذ مجوزها برای هر دستگاهی باید مشخص شده و فرآیند اتصال مجوزهای مجزای هر دستگاه باید بررسی و اجرا شود، تصریح کرد: فرصت‌های سرمایه‌گذاری باید مشخص و تبدیل به طرح و فرصت شود که سرمایه‌گذار تنها با انتخاب این طرح و فرصت‌ها به سرمایه‌گذاری اقدام کند.

فرایندهای پیچیده اداری، آسیب سرمایه گذاری

به گزارش ایسنا؛ حسن میرزاخانی مدیر کل امور اقتصاد و دارایی استان مرکزی نیز در این جلسه از پنجره واحد سرمایه‌گذاری به عنوان نقطه نجات تجارت یاد کرد و گفت: طی ارزیابی‌هایی که صورت گرفته فرآیندهای پیچیده اداری در کشور ما یکی از عوامل آسیب‌زا به امر سرمایه‌گذاری است.

وی با بیان اینکه طبق ارزیابی بانک جهانی در فرآیند کسب‌وکار سه پروسه زمان، هزینه و تعداد مراحل اداری از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: جایگاه ما با توجه به این سه عامل در حوزه کسب و کار مطلوب نیست.

وی فرآیند پیچیده اخذ مجوز، هزینه‌بر بودن و تعدد مراحل اداری را عامل منفی در جذب سرمایه‌گذار دانست و بیان کرد: باید این روش سنتی کنار گذاشته شود و هر چه سریع‌تر پنجره واحد سرمایه‌گذاری در استان تشکیل شود.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان مرکزی با تاکید بر اینکه این پنجره واحد به جذب بیشتر سرمایه‌گذار و تسریع در روند امور مربوطه کمک بسیار مؤثری می‌کند رتبه سرمایه‌گذاری کشور در سال 2013 را 152 عنوان کرد که این رتبه در سال 2015 به 118 تقلیل یافت، اظهار کرد: باید از قوانین پیچیده در این خصوص اجتناب کرد که شاهد ارتقاء این رتبه در جهان باشیم.

وی با بیان اینکه تشکیل این پنجره واحد در استان مرکزی به دلیل صنعتی بودن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بیان کرد: هر چه فرآیند اداری برای ورود بخش خصوصی بیشتر و سخت‌تر باشد بخش غیر رسمی اقتصاد بزرگ‌تر می‌شود.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان مرکزی تصریح کرد: تشکیل پنجره واحد سرمایه‌گذاری سبب می‌شود همه امور مربوط به سرمایه‌گذاری در یک مکان صورت گرفته و مجوزهای لازم نیز در کمترین زمان صادر شود، تسریع و تصحیح مراحل اداری قطعا رضایت سرمایه‌گذار را در پی دارد.

وی با این توضیح که طبق ماده 70 قانون برنامه پنجم توسعه هر دستگاهی باید پنجره اختصاصی سرمایه‌گذاری خود را تشکیل دهد، افزود: پیوندسازی پنجره سرمایه‌گذاری هر دستگاه با محوریت یک دفتر به عنوان پنجره واحد سرمایه‌گذاری استان به سرعت عمل صدور مجوزها کمک می‌کند. زمانی می‌توانیم این پنجره واحد را تشکیل دهیم که ارتباطات به صورت آنلاین باشد و با عقد تفاهم‌نامه نسبت به واحدسازی درگاه‌های هر دستگاه اقدام شود.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی فراهم شدن اتوماسیون دستگاه‌های اجرایی را نیز امری ضروری در این رابطه دانست و بیان کرد: در صورتی که این امر محقق نشود نه تنها تسریع امور اتفاق نمی‌افتد بلکه یک حلقه به فرآیندهای قبل اضافه می‌شود.

بانک اطلاعاتی از ملزومات موفقیت پنجره واحد سرمایه‌گذاری

میرزاخانی تشکیل بانک اطلاعاتی را نیز از ملزومات پنجره واحد سرمایه‌گذاری عنوان کرد و افزود: هر دستگاهی باید این بانک اطلاعاتی را در خصوص زمینه‌های سرمایه‌گذاری سازمان خود تشکیل دهد چراکه نبود بانک اطلاعاتی شفاف قطعا چالش بزرگ جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی در استان خواهد بود و مانع اطلاع سرمایه گذار از فرصت‌های سرمایه گذاری موجود خواهد شد.

مدیر کل امور اقتصاد و دارایی استان مرکزی با تاکید بر اینکه درصدد هستیم فضای فیزیکی پنجره واحد سرمایه‌گذاری استان را نیز مهیا کنیم، تشکیل درگاه واحد در سطح ملی را از اهداف وزارتخانه امور اقتصاد و دارایی عنوان کرد و گفت: این طرح در آذربایجان شرقی به عنوان پایلوت در دست اجرا است.

به گزارش ایسنا؛ در این جلسه مقرر شد دستگاه‌های اجرایی شاخصه‌های نمایندگان خود را مشخص کنند، بانک اطلاعاتی مورد نیاز هر دستگاه تهیه شود و فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشخص و فهرست‌بندی شود.

همچنین مقرر شد؛ یک فرد برای مدیریت این پنجره انتخاب شده و همه اطلاعات خواسته شده به استانداری تحویل داده شود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
همایش پنجره واحد و افق سرمایه گذاری استان کرمانشاه