سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



واگذاری‌ها در سال 94 به 100 درصد رسید/سال 94 اولین سال تاریخ انقلاب در مثبت بودن تراز تجاری بدون نفت


به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، علی طیب‌نیا امروز طی سخنانی در نشست هم اندیشی فراکسیون امید که در مسجد سلمان فارسی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، با بیان این مطلب که در شرایط خطیری قرار گرفته ایم و از فرصتی که برجام برای کشور ایجاد کرده باید نهایت استفاده را ببریم، گفت: برجام فرصت بزرگی برای دستیابی به رشد اقتصادی است و قطعاً در سایه همدلی و هماهنگی همه قوا بخصوص مجلس و دولت باید فرصت‌های ایجاد شده را شناسایی و از آن برای رشد اقتصادی استفاده کنیم.

وی سال 94 را یکی از سخت‌ترین دوران اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: در شرایطی که کشور از آسیب‌های جدی در اقتصاد کلان رنج می‌برد سخت‌ترین تحریم‌ها نیز در این ایام علیه کشور اعمال شد و این در شرایطی بود که در سال 93 موفق شدیم با برنامه ریزی‌های حساب شده با تحریم‌ها مقابله کنیم و رشد اقتصادی کشور را از منفی 6.8 به مثبت 3 درصد تبدیل کنیم.

 وزیر امور اقتصاد و دارایی کاهش شدید قیمت نفت را تکانه دوم در اقتصاد کشور توصیف کرد و گفت: در شرایطی که ما با تحریم‌ها مقابله می‌کردیم و تلاش می‌کردیم رشد اقتصادی را در وضعیت مثبت حفظ کنیم قیمت نفت با کاهش شدیدی روبرو شد و از 105دلار به نرخ‌های پایین‌تر حتی به 20 دلار هم رسید. اما با این شرایط توانستیم همان رشد 3 درصد را در سال گذشته حفظ کرده و مثبت نگه داریم.

طیب‌نیا در بخش دیگری سخنان کنترل سرعت افزایش قیمت‌ها را از دیگر دستاوردهای دولت تدبیر و امید عنوان کرد و گفت: در حالی که سرعت افزایش قیمت‌ها در مهرماه 92 به 40 درصد رسیده بود ما این رقم را 11.9 درصد در اسفندماه 94 رساندیم و این روند در فروردین 95 به 7.4 درصد رسید قبول داریم قیمت‌ها در حال افزایش است اما سرعت افزایش قیمت‌ها به نحو قابل توجهی کاهش یافته است و تلاش ما این است تا دو سه ماه آینده نرخ متوسط تورم تک نرخی شود.

وی کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی را از دیگر دستاوردهای دولت عنوان کرد و افزود: سال 94 اولین سالی بود که بعد از انقلاب اسلامی تراز تجاری بدون نفت ما مثبت یعنی یک میلیارد دلار شد و صادرات غیرنفتی ما نسبت به واردات فزونی گرفت و این رقم در سال 95 نیز ادامه پیدا خواهد کرد و سرعت تراز تجاری بدون نفت به وضعیت خوبی خواهد رسید.

وزیر امور اقتصاد و دارایی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به روند واگذاری‌ها در دولت تدبیر و امید، گفت: واگذاری‌ها تا سال 93 تنها 13 درصد واقعی بود اما ما در سال 94 به 100 درصد ارتقا دادیم.

طیب‌نیا در پایان سخنانش با اشاره به تلاش دولت به رساندن کشور به رشد اقتصادی 5 درصدی درسال 95 گفت: انشاءالله به این پیش بینی خواهیم رسید و طی سال‌های آینده نیز رشد 8 درصدی را در دستور کار قرار خواهیم داد.

به گزارش تسنیم، هاشم‌زائی که اداره این جلسه را برعهده داشت در پایان سخنان طیب‌نیا خطاب به وی، گفت: ما خواستار این هستیم که کشور را از رکود خارج کنیم بسیاری از واحدهای تولیدی هنوز حقوق کارگران خود را نداده‌اند و امیدوار هستیم کنترل تورم را جدی بگیریم و مجلس آینده نیز در این زمینه نهایت تلاش و همکاری را با شما خواهند داشت.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
‫چه شد که عمر انسان ها از 100 و 200 و 300 سال به 50 سال کنونی رسید؟‬‎