کارگردان نمایش «غرب حقیقی»: نگاه من با «داریوش مهرجویی» متفاوت است


  X  

کارگردان نمایش «غرب حقیقی»: نگاه من با «داریوش مهرجویی» متفاوت است

ایسنا/ کارگردان نمایش «غرب حقیقی» نوشته‌ی سام شپارد، که این روزها برای بار سوم در دوماه گذشته روی صحنه است اظهار کرد: نگاه من با داریوش مهرجویی و فرجاد ساکی متفاوت است.
وحید سپهرراد که با فاصله‌ی اندکی پس از اجرای نمایش «غرب واقعی» توسط داریوش مهرجویی و فرجاد ساکی، همان متن را روی صحنه آورده است، در این‌ باره به خبرنگار تئاتر ایسنا گفت: آقای مهرجویی همیشه می‌گفت قصد دارد این نمایش را اجرا کند اما زمانی را برای آن اعلام نمی‌کرد. طبق برنامه‌ریزی،‌ قرار بود ما این نمایشنامه را پیش از داریوش مهرجویی روی صحنه ببریم و برای همین منظور تمرین‌های‌مان را هم قبل از ایشان شروع کرده بودیم.
وی ادامه داد: قرار ما این بود که اواخر شهریور یا اوایل مهرماه نمایش را اجرا کنیم اما بعد که متوجه شدیم ایشان قرار است اجرا کنند، به احترام پیشکسوتی ایشان دست نگه داشتیم. در کنار آن متوجه شدیم که فرجاد ساکی هم در حال اجرای این نمایشنامه است. اما از آنجا که برای این کار مدتها تمرین کرده‌ بودیم دلمان نمی‌آمد کار را رها کنیم.
سپهرراد درباره‌ی تفاوت نمایشش نسبت به دو اثر قبلی گفت: نگاه من به این نمایشنامه با نگاه داریوش مهرجویی متفاوت است. کار او جغرافیای خاصی دارد، در حالی که در کار من شخصیت "کابوی" وجود ندارد و به‌ جای آن، به دلیل وجود مفهوم ازخودبیگانگی که مفهومی جهانی است، شخصیتی جهانی را در نمایش می‌بینیم. کار آقای ساکی هم بر اساس یک تله تئاتر اروپایی اجرا شد که من آن را قبلا دیده بودم. به هر حال بدون اینکه قصد ارزشگذاری هیچ‌یک از کارها را داشته باشم، می‌گویم برداشت من با هر دو نمایشی که پیشتر اجرا شده‌اند متفاوت است.
وحید سپهرراد افزود: تفاوت نگاه من با نمایش‌ «غرب واقعی» آقای مهرجویی و آقای ساکی که روی صحنه بردند در این است که من نگاهی اسطوره‌ای به داستان دارم و آن را بسیار شبیه به داستان هابیل و قابیل می‌دانم و تم اصلی کارم هم موضوع از خودبیگانگی است.
این کارگردان تئاتر درباره‌ی داستان نمایشنامه‌ی سام شپارد توضیح داد:‌ این نمایش درباره‌ی دو برادر است که هر دو از خانه‌ی اصلی خود دور شده و به شهرهای دیگر رفته‌اند. تا اینکه پس از مدتی به خانه برمی‌گردند؛ برادر کوچکتر نویسنده است و می‌خواهد فیلمنامه‌ای بنویسد و به تهیه‌کننده‌ای هالیوودی بفروشد، بنابراین نیاز به محیطی آرام دارد. از طرف دیگر برادر بزرگتر که پنج سال را در بیابان‌های غرب گذرانده است به خانه برمی‌گردد و این‌دو مجبورند همدیگر را تحمل کنند. در ادامه تهیه‌کننده هم به جمع آنها اضافه می‌شود و... .
او درباره‌ی علت انتخاب این نمایشنامه برای اجرا نیز گفت: نمایشنامه‌ی «غرب حقیقی» متنی بسیار خوب است که سالها بود اجرا نشده بود، این نمایشنامه‌ی سام شپارد در کشورهای مختلف بارها اجرا شده است اما در ایران، تا پیش از این اجرای عمومی نداشت و همه منتظر بودند آقای مهرجویی آن را اجرا کند و زمانی من تصمیم به این کار گرفتم که از قضا خود مهرجویی هم همین کار را کرد.
سپهرراد با بیان اینکه در سایر کشورهای دنیا معمول است که یک نمایشنامه بارها و بارها توسط کارگردانان مختلف روی صحنه برده شود اظهار کرد: در ایران این تصور وجود دارد که این کار، تکرار است، ولی ما این ریسک را پذیرفتیم که با پیمودن یک راه متفاوت در اجرای این نمایش به مخاطبان این امکان را بدهیم که یک نمایشنامه را از دیدگاه سه کارگردان ببینند.
این کارگردان درباره‌ی علت کوتاه بودن دوره‌ی اجرای نمایشش نیز اظهار کرد: دوره‌ی اجرایی ما 15 روز است چون سالنی که ما در آن نمایش اجرا می‌کنیم یک سالن خصوصی است و این خطر وجود داشت که به خاطر سه اجرای متوالی از این نمایشنامه در یک بازه‌ی زمانی کوتاه، مخاطبان از اجرای ما استقبال نکنند.
این کارگردان تئاتر درباره انتخاب تماشاخانه‌ی «دراما» برای اجرای این نمایش اظهار کرد: اجرای بازبینی ما در سالن استاد فنی‌زاده بود و بنا بود همانجا اجرا کنیم، اما بعد از به تعویق افتادن اجرا، این سالن پر شد. بعد از آن سراغ سالن استاد مشایخی رفتیم که آنها هم با نگاه من به نمایشنامه سام شپارد موافق نبودند و سالن باران هم که بسیار شلوغ است. بنابراین سالن دراما را انتخاب کردیم که گرچه در یک منطقه‌ی تجاری قرار دارد اما در ساعتی که نمایش‌ روی صحنه می رود خیابانها خلوت‌ترند و محیط بسیار متفاوتی است که برای رفتن به تماشای تئاتر نامناسب نیست.
سپهرراد در پایان در پاسخ به این پرسش که تماشای «غرب حقیقی» چه جذابیتی برای تماشاگر خواهد داشت اظهار کرد: فکر می‌کنم آنچه در متن برای من پررنگ است می‌تواند برای تماشاگر هم جذاب باشد. در این نمایش خانواده‌ به آن معنایی که می‌شناسیم اصلاً وجود ندارد؛ مفهوم مادر به آن شکلی که برای ما آشناست وجود ندارد و مفهوم پدر هم بسیار کمرنگ شده است. مهمتر از همه آنکه مفهوم از خودبیگانگی در این اثر بسیار مشهود است.
نمایش «غرب حقیقی» که بر اساس ترجمه‌ی امیر امجد از این نمایشنامه اجرا می‌شود، با بازی رضا ساغری، مهدی اسکندری، وحید سپهرراد و راحله فاطمی از اول آذر هرشب ساعت 20 و 15 دقیقه در تماشاخانه‌ی «دراما» در حال اجراست و تا 18 آذر هم روی صحنه خواهد بود.


ویدیو مرتبط :
تیزر نمایش درس به کارگردانی داریوش مهرجویی