سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



سرمقاله اطلاعات/ هدف بعدی کجاست؟


اطلاعات / « هدف بعدی کجاست؟ » عنوان یادداشت روز روزنامه اطلاعات نوشته ابوالقاسم قاسم زاده است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

موجی از تیراندازی‌ها و انفجارها به یک‌باره پاریس را شهر تروریست زده کرد. حملات تروریستی در شش نقطه از مرکز فرانسه بیش از ۱۵۳ کشته و ۲۰۰ نفر زخمی بجای گذاشت که به روایت مسئولان امنیتی فرانسه، حال۸۰ نفر از زخمی‌ها بسیار وخیم گزارش شده و احتمال بالارفتن آمار کشته شدگان به بیش از ۲۰۰ نفر داده می‌شود. برای نخستین بار پس از سال ۱۹۴۴ میلادی در فرانسه حکومت نظامی و منع رفت و آمد به اجرا گذاشته شد و تمام پروازها در این کشور لغو شد. رئیس جمهور فرانسه که از مهلکه انفجار در ورزشگاه با تدابیر شدید امنیتی‌ خارج شده بود، برای نخستین بار در سراسر فرانسه اعلام وضعیت اضطراری کرد و مرزهای این کشور را برای جلوگیری از فرار تروریست‌ها بست.
اولاند رئیس جمهور فرانسه سفرش به ترکیه برای شرکت در نشست گروه۲۰ را نیز لغو کرد. او ارتش فرانسه را برای مقابله با عملیات تروریستی فرا خواند و دستور اعزام ۱۵۰۰ سرباز به پاریس را صادر کرد. برخی‌ از رسانه‌ها می‌گویند، داعش در وب سایت خود مسئولیت رسمی حمله به پاریس را برعهده گرفته و اعلام کرده است« این ۱۱ سپتامبر فرانسه است.» همین رسانه‌ها اطلاع داده‌اند که داعش در شب حمله چندین‌بار بر روی صفحه تویتر خود «توییت» با این عبارت‌ها گذاشته است.« پاریس در آتش»، «پاریس شهر اشباح» و سرانجام نوشته است «بعد از پاریس نوبت روسیه است.»
۱ـ نزدیک به پنج سال است که سیاستمداران غربی، خاورمیانه را مرکز بحران زدگی تروریسم معرفی کردند. در این پنج سال رؤسای کشورهای غربی(آمریکا و اروپا) اطلاعات کافی از چگونگی ظهور و بروز گروه‌های تروریستی و فراگیری تروریسم در خاورمیانه به دست آوردند. حمایت رژیم صهیونیستی از بسط تروریسم در کشورهای خاص عربی( عراق، سوریه، لبنان، یمن، لیبی و مصر) را می دانند و از دلار‌های نفتی که از سوی دولت‌های سعودی، امارات و قطر در اختیار شبکه تروریسم قرار می‌گیرد آگاهی دقیق دارند. داعش بسیار سریعتر از شبکه تروریستی القاعده اعلام موجودیت و رشد کرد. در اغلب محافل سیاسی و رسانه‌ای مستقل غرب قدرت مالی این گروه تروریستی و انواع و اقسام تسلیحاتی که در اختیار او قرار گرفته است، سوال برانگیز شد. اما تا امروز هیچ دولت قدرتمند غربی به این پرسش‌ها پاسخ نداده است. هفته گذشته برخی از رسانه‌های غربی، خبر فروش نفت توسط داعش از طریق ترکیه را اطلاع دادند. داعش ماهانه تا ۳ میلیون دلار از فروش نفت، به دست می‌آورد. دولت‌های غربی در ۵ سال گذشته براساس پذیرش تحلیل و تفسیر نتانیاهو از خاورمیانه حرکت کردند که اساس آن بر تولید بحران پیرامونی و جنگ‌های درونی در کشورهای مسلمان استوار است. بسیاری از دولت‌های غربی بحران کنترل شده در درون خاورمیانه را سودآور برای خود دانستند. آقای اولاند با همین برداشت از بحران و جنگ در خاورمیانه در سفر کوتاه به عربستان و امارات بیش از ۲۰ میلیارد دلار قرار داد فروش تسلیحات را بست و این تجارت را موفق‌ترین مأموریت سیاسی خود نامید.
اما اینک بحران تروریسم از کنترل خارج شده و در خاورمیانه مسدود نمانده است بلکه امروز در پاریس فاجعه می‌آفریند.
۲ـ اروپا یکباره خود را به طور مستقیم با پدیده تروریسم در خاورمیانه و آثار شوم آن مواجه دید. از یک طرف امواج انسانی آوارگان جنگ با نام «پناهجویان» از مرزهای کشورهای اروپایی عبور و همه اروپا را دچار مشکلات متعدد کرده است. از سوی دیگر شهرهای بزرگ و مشهور و چه بسا دولت‌های اروپایی به طور مستقیم هدف تروریسم قرار می‌گیرند.
اگر تا دیروز محافل سیاسی صهیونیست‌ها از بحران کنترل شده در خاورمیانه و جنگ‌های داخلی در کشورهای عربی سود می‌بردند و از آن حمایت می‌کردند، امروز این بحران علاوه بر خاورمیانه، اروپا را نیز فرا گرفته است.
۳ـ دیگر هیچ دولت و کشوری از حملات تروریستی آن هم به صورت سازمان‌یافته چه در خاورمیانه یا در اروپا در امان نیست. دولت‌ها در خاورمیانه و یا در کشورهای اروپایی اگر هم بخواهند که آتش تروریسم را خاموش کنند، کار چندانی نمی‌توانند انجام دهند. الا اینکه مسکو و واشنگتن به اشتراک نظر درباره بحران خاورمیانه دست پیدا کنند و به طور جدی بخواهند پرونده بحران در این منطقه بسته شود.
آنچه که در میدان سیاست دیده می‌شود، تنافر نظری و سیاسی مسکو و واشنگتن است که هزینه‌پرداز آن ملت‌های خاورمیانه و اکنون برخی از کشورهای اروپایی شده‌اند. صهیونیست‌ها که «اسلام‌هراسی» را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده‌اند، همچنان از تداوم تروریسم حمایت می‌کنند و خود در فلسطین اشغالی کمترین بهاء و ارزشی به حقوق انسانی و شهروندی فلسطینیان نمی‌دهند. وقتی از یک طرف تشکل‌های تروریستی مرحله به مرحله گسترش پیدا می‌کنند و از سوی دیگر نتانیاهو به کشتار فلسطینیان می‌پردازد و خانه‌های آن‌ها را ویران می‌سازد، خط ادامه فعالیت‌های تروریستی همچنان ادامه می‌یابد تا آنجا که داعش در اطلاعیه خود بعد از انفجارهای پاریس آن را ۱۱ سپتامبر برای فرانسه می‌خواند و وعده می‌دهد که بعد از پاریس «نوبت» روسیه، انگلیس، ایتالیا و آمریکا خواهد بود!
نابودی تشکل‌های تروریستی از داعش، النصره، القاعده و … نیازمند اراده و توافق بین‌المللی، به خصوص همسویی مسکو ـ واشنگتن است این توافق امروز وجود ندارد و بیشتر بازی سیاسی دیده می‌شود تا اقدام جدی و مؤثر برای عبور از چندین سال بحران تروریسم در خاورمیانه. تا این شرایط ادامه یابد، هر زمان هر شهری ممکن است هدف بعدی تروریست‌ها باشد …


ویدیو مرتبط :
سرمقاله شماره 316 مجله موفقیت