گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



ايران سرا/ رامه؛ يک قدم مانده به تهران


جام جم/ منطقه گردشگري رامه در شمال شرقي شهر گرمسار و شمال روستاي تاريخي ده نمک قرار دارد. فاصله اين روستا تا شهرفيروزکوه حدود40 کيلومتر است و تا قبل از انقلاب فاقد راه ارتباطي ماشين رو بود. به همين دليل اهالي با پاي پياده و يا اسب و قاطر به اين شهر مي رفتند.
ابن روستا در تابستان آب و هواي بسيار خوبي دارد و در پايان هفته و تعطيلات افراد بسيار ي از شهرستان گرمسار و بخش آرادن به آن سفر مي کنند. آب و هواي مطبوع و کوهستاني چهار طاق و رامه و طبيعت بکر و دست نخورده اين منطقه يکي از جذابيت هاي منحصر به فرد محسوب مي شود.
از طرف ديگر وجود درختان قديمي در منطقه و وجود مزارع و باغات روستايي و ارتفاعات اطراف آن، قابليت هاي بي شماري براي علاقه مندان به طبيعت و ورزش هاي مختلف بوجود مي آورد. اين منطقه جزيي از مناطق حفاظت شده استان سمنان به شمار مي رود.
از ديگر ويژگي هاي آن رودخانه رامه، آبشارهاي مرتفع و زيبا و طبيعت بکر و دست نخورده آن مي باشد. به دليل کوهستاني بودن منطقه و نبود راه دسترسي مناسب براي وسايل نقليه، اين منطقه به صورت بکر و وحشي باقيمانده است و اين ويژگي يکي از جذابيت هاي منحصر به فرد محسوب مي شود.

چرا رامه؟
کلمه رامه يا (رومه) از رابند گرفته و وجه تسميه کلمه رابند بدليل ريزش کوه چهل تن است که در ابتداي روستاي چهار طاق واقع شده است. با ريزش اين کوه راه ارتباطي و رودخانه بسته شده و درياچه اي در پشت اين کوه ايجاد شد واهالي روستا راه ديگري را که معروف به ديرند بود و دورتر و صعب العبور نيز بود بايد طي مي کردند .
به روايت ديگر و گفته هاي اهالي روستا کلمه رامه به معني رام بودن و همچنين به معني آرامش وامنيت مي باشد و در گذشته پناهگاه ياغيان و راهزنان بود. راهزنان در منطقه اي به نام ده نمک که مسير راه تهران – مشهد بود به کمين مي نشستند وبه کاروانيان حمله ميکردند واموال آنان را به غارت مي بردند وازآنجا که دره رامه محلي امن براي راهزنان بود به اين دره پناه مي آوردند.

پيشينه تاريخي
روستاي رامه و مناطق اطراف آن داراي پيشينه تاريخي ديرينه اي مي باشند. وجود قلعه هاي قديمي همچون قلعه ضحاک، چندين قبرستان قديمي، ظروف سفالي واشياء عتيقه و سنگ نوشته هاي بدست آمده ودرختان کهنسال گردو وآثار بجا مانده ازبناهاي بسيار قديمي نمايانگر سابقه هزار ساله زندگي دراين منطقه است که اين موضوع مورد تاييد باستان شناسان قرار گرفته و بر همين اساس گفته مي شود که دراين منطقه زرتشتيان و گبري ها زندگي مي کردند.


ویدیو مرتبط :
دو قدم مانده به صبح