سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



واگذاری 1082 بنای تاریخی تا سال 1400/عمارت مسعودیه را پس می‌گیریم


به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا پوینده در نشست خبری به مناسبت روز جهانی بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی با اشاره به رشد 300 درصدی واگذاری بناهای تاریخی و فرهنگی به بخش‌های خصوصی اظهار داشت: تاکنون واگذاری 100 بنای تاریخی و فرهنگی به اجرا در آمده است و تا 5 سال آینده یعنی 1400 بالغ بر 1082 بنای تاریخی و فرهنگی واگذار خواهد شد.

وی با اشاره به اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم واگذاری بناهای تاریخی و فرهنگی و همچنین چرخه اقتصادی این طرح‌ عنوان کرد این در حالیست است که رئیس سازمان میراث فرهنگی ما را برای واگذاری‌های بیشتر این بناهای تاریخی و فرهنگی تشویق کرده است.

پوینده همچنین با ابراز تاسف از اینکه تاکنون هیچ تسهیلاتی به بهره‌برداران بناهای تاریخی فرهنگی اختصاص نیافته است، افزود: این در حالیست که ما پیشنهاد دادیم رقمی بالغ بر هزار میلیارد ریال از صندوق توسعه ملی به بهره‌برداران این بناها تخصیص یابد.

مدیر عامل صندوق احیاء و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی، در ادامه عنوان کرد: همچنین درصدد آن هستیم که عرضه و تقاضا در حوزه واگذاری بناهای تاریخی و فرهنگی را مدیریت کنیم زیرا این تقاضاها زیاد است و باید برای این چرخه اقتصادی مدیریت لازم صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه از اواخر دهه 80، 269 بنای تاریخی و فرهنگی و در اختیارمان گذاشته شد افزود: 109 بنا با مالکیت‌های خصوصی و اوقاف مواجه هستند و تعدادی از آنان در اختیار ادارات میراث فرهنگی است.

پوینده در ادامه با اشاره به موانع ذهنی و عینی درباره واگذاری این بناهای تاریخی و فرهنگی در اذهان عمومی توضیح داد: مردم فکر می‌کنند اگر این بناها را در اختیار بگیرند مالکیت آن برای دولت خواهد بود و چون در فهرست ملی است نظارت شدیدی بر آنها صورت می‌پذیرد در حالی که اینطور نیست.

مدیر عامل صندوق احیاء و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی، با تاکید بر معافیت مالیاتی و نگرفتن عوارض شهرداری از بهره‌برداران بناهای تاریخی و فرهنگی گفت: ما نیز خودمان را شریک بهره‌برداران می‌دانیم اما اینکه یکی از موانع نیز می‌تواند در همین مولفه باشد.

وی تشریح چگونگی ارائه بسته‌های پیشنهادی و همچنین نوع کاربری‌های این بناهای تاریخی و فرهنگی توضیح داد: مرمت این بناهای تاریخی و فرهنگی بر اساس درخواست خریداران و همچنین شانیت بناها صورت می‌پذیرد و تمام این موارد در کمیته کاربری مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

پوینده همچنین با اشاره به نشستی که با وزیر امور خارجه ایتالیا داشتند و بسته‌های سرمایه‌گذاری صندوق احیاء به آنان پیشنهاد شده است از استقبال خوب سرمایه‌گذاران خارجی خبر داد و افزود: از دلایل مهم این استقبال این است که این بسته‌ها به سرمایه‌های 100 میلیون دلاری نیاز ندارد بلکه با سرمایه‌های یک یا دو میلیون دلار می‌توان این سرمایه‌گذاری‌هایی که چرخه اقتصادی مناسبی دارد صورت پذیرد.

مدیر عامل صندوق احیاء و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی، همچنین به برخی مشکلات در زمینه سرمایه‌گذاری برای این بناهای تاریخی و فرهنگی اشاره کرد و افزود: مثلا برخی از این بناها در روستاها قرار دارند و توجیه اقتصادی ندارد زیرا مقصد گردشگری نیستند بنابراین بر اساس اساسنامه صندوق احیاء بناها باید کمک‌های بلاعوض برای بهره‌برداری این بناها صورت پذیرد ولی هم‌اکنون این منابع مالی را در اختیار نداریم و باید از پتانسیل فرمانداران و استانداران استفاده کنیم.

وی در خاتمه به تغییر کاربری‌ها و عدم بازگرداندن عمارت مسعودیه توسط بهره‌بردار ابراز تاسف کرد و افزود: این در حالیست که کسانی که بهره‌بردار عمارت مسعودیه هستند صلاحیت استفاده از این عمارت را داشتند ولی باعث تعجب است که چرا برخی قسمت‌های این عمارت تغییر کاربری داده است و این عمارت را نیز به میراث فرهنگی بر نمی‌گردانند که اگر این کار صورت نپذیرد از مراجع قانونی و قضایی پیگیری خواهیم کرد.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
بنای تاریخی چشمه عمارت