سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



حمایت مردم پرو از دختر رئیس جمهوری پیشین این کشور


حمایت مردم پرو از دختر رئیس جمهوری پیشین این کشورمهر/ روز یکشنبه مردم کشور پرو با آرای خود تعیین خواهند کرد که آیا فرزند آلبرتو فوجیموری، رئیس جمهور سابق و زندانی این کشور، به عنوان نخستین رئیس جمهور زن انتخاب خواهد شد یا خیر.

به گزارش خبرگزاری فرانس ۲۴،‌ انتخابات پرو در حالی برگزار می شود که شایعاتی مبنی بر خرید آراء و حملات چریکی که به کشته شدن چهار نفر انجامید،‌ فضای انتخاباتی را متشنج کرده است.
به موجب قوانین جدید و سختگیرانه انتخاباتی در کشور پرو- مصوب ماه ژانویه- نیمی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از شرکت در رقابتها یا کناره گرفته و یا محروم شده اند. این قوانین همچنین کِی کو فوجیموری،‌ دختر آلبرتو فوجیموری، و سایر نامزدهای پیشتاز را به جلب نظر رأی دهندگان از طریق هبه متهم می کند.
طبق نتایج سه نظرسنجی که روز جمعه انتشار یافت، دختر چهل ساله آلبرتو فوجیموری، ‌رهبر سابق کشور پرو، از اتهامات وارده مبرا شد و احتمال می رود که حدود یک سوم آراء را از آن خود سازد. در اینصورت،‌ کِی کو فوجیموری در ماه ژوئن با دومین نامزد برنده انتخابات رقابت خواهد کرد.
پدرو پابلو کوکزینسکی ۷۷ ساله، نخست وزیر سابق و بانکدار وال استریت، با وعده اشتغالزایی از طریق رونق کسب و کار و ورونیکا مندوزا، قانونگذار چپ گرای ۳۵ ساله، با قول افزایش کنترل دولت بر ذخایر انرژی برای کسب جایگاه دوم با هم رقابت می کنند. رئیس یک مؤسسه نظرسنجی می گوید که رأی دهندگان پرو از وضعیت سیاسی به دلیل وجود فساد نارضایتی بیشتری دارند تا وضعیت اقتصادی.
9 نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری پرو یا به دلیل تخلفات [انتخاباتی] از رقابت محروم شدند و یا به دلیل عدم برخورداری از حمایت کافی از ادامه رقابتها بازماندند. یکی از این نامزدها گریگوریو سانتوس بود که از درون سلول انفرادی برای کسب پست ریاست جمهوری رقابت می کرد؛ گفتنی است که وی به اتهام فساد در زندان بسر می برد.
در این میان لوئیس آلماگرو، رهبر «سازمان کشورهای آمریکایی» اظهار داشت که اصلاحات انتخاباتی مذکور که حذف نامزدها از عرصه رقابتها را مجاز می سازد، با این خطر همراه است که انتخابات به سطح یک «انتخابات نیمه دموکراتیک» تنزل یابد.

دوران تاریک دولت آلبرتو فوجیموری
دوران تلخ و سیاه دولت آلبرتو فوجیموری در فاصله سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ همچنان در خاطره بسیاری از مردم پرو زنده است. وی اکنون به اتهام جنایت علیه بشریت- کشتار ۲۵ نفر در سالهای ۱۹۹۱ و ۱۹۹۲- در زندان بسر می برد. اما این امر سبب نشد که دختر وی در سمت رئیس حزب «نیروی مردمی» از کسب بالاترین رتبه در نظرسنجی ها بازبماند.
کی کو فوجیموری خطاب به هزاران تن از حامیان خود گفت: «من عقیده ای راسخ دارم که نخستین رئیس جمهور زن در پرو خواهم شد».
بسیاری از رأی دهندگان از اقدامات آلبرتو فوجیموری برای سرکوب گروه کمونیستی چریکی «راه درخشان» تمجید کردند. گفتنی است که این گروه در حملات و آدم ربایی ها دست داشته اند.
شایان ذکر است که خانواده فوجیموری از جمله هزاران خانواده ژاپنی تباری است که به امید یافتن شرایط بهتر اقتصادی به پرو مهاجرت کردند.

درگیریهای پیش از انتخابات
روز شنبه بازماندگان گروه «راه درخشان» که هنوز در جنگلهایی در مناطق مرکزی پرو بطور مخفیانه زندگی می کنند، چهار سرباز و یک غیرنظامی را کشتند. این چهار تن در حال انتقال نیروهای امنیتی به شعب اخذ رأی بودند. مقامات پرو اعلام کردند که این خشونتها روند برگزاری انتخابات را مختل نخواهد کرد.
شعب اخذ رأی در کشور پرو روز یکشنبه از ساعت ۱۳ به وقت گرینویچ باز خواهند شد و رأی گیری تا ساعت ۲۱ ادامه خواهد یافت. انتظار می رود که نتایج رسمی انتخابات اوایل دوشنبه اعلام شوند.

با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: مهر


ویدیو مرتبط :
شعر دختر دکتر محسن صداف رئیس حزب اسلام جمهوری آذربایجان برای رهبر انقلاب