علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



یک آزمایش ساده خون با توانایی تشخیص پنج نوع سرطان/ تشخیص زودهنگام سرطان راحت‌تر می‌شود


دانش > پزشکی - همشهری آنلاین نوشت: دانشمندان موفق به کشف ردپایی ژنتیکی شده‌اند که می‌تواند به نشانگر جهانی سرطان تبدیل شده و به واسطه آن با یک آزمایش خون ساده پنج نوع سرطان متفاوت را تشخیص داد.

براساس گزارش ساینس الرت، دانشمندان آمریكایی نشانگر ژنتیكی را در DNA تومورهای سرطانی شناسایی كردند كه در پنج نوع سرطان مختلف مشترك هستند و می‌توانند براساس آن انواع سرطان‌ها را در مراحل اولیه شناسایی كنند.

این نشانگر نتیجه روند تصحیح شیمیایی DNA است كه متیلاسیون (افزایش یا جانشینی یک گروه متیل به یک مولکول) نامیده می‌شود و كنترل فرایند بیان ژن را به عهده دارد. با شناسایی این نشانگر متیلاسیون، دانشمندان شواهدی محكم را از این نشانگر در پنج نوع تومور متفاوت، تومور روده، ریه، سینه، معده و اندومتر رحم به دست آوردند.

به گفته دانشمندان، یافتن نشانگر مبتنی بر متیلاسیون مانند یافتن سوزن در انبار كاه است،‌شناسایی این نشانگر چالشی فنی است اما با یافتن این نشانگر متیلاسیون ارتقا یافته به نام ZNF154 در اطراف یك ژن این چالش به پایان رسید.

این یافته جدید كه در نشریه تشخیص مولكولی گزارش شده‌است، براساس پژوهشی انجام گرفته كه در سال 2013 انجام شد و دانشمندان با یافتن نشانگری مشابه، احتمال دادند این نشانگر یك ردپای جهانی برای تشخیص سرطان باشد.

دانشمندان موسسه مطالعاتی ملی ژنوم انسان مجموعه‌ای از مراحل را اجرا كردند كه به آشكارسازی این نشانگر در انواع تومورها منجر شد. محققان از تكنیكی به نام واكنش زنجیره‌ای پلیمراز استفاده كردند تا DNA استخراج شده از تومورها را تقویت كنند و پس از بررسی نتایج موفق به شناسایی نشانگر ZNF154 در تومورهای متفاوت شدند.

دانشمندان اكنون قصد دارند امكان استفاده از این نشانگر را برای تشخیص سرطان‌های مثانه، سینه، روده، پانكراس و پروستات از روی آزمایش ساده خون مورد بررسی قرار دهند.

5454


ویدیو مرتبط :
‫تشخیص احتمال عود سرطان ریه یا گرده با آزمایش خون‬‎