فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



جشنواره ملی زیبایی اسب در خراسان شمالی برگزار می شود


مهدی آگاهی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در چند سال گذشته، صنعت پرورش و تولید اسب ترکمن مورد توجه مسئولان قرار گرفته و اقدامات خوبی نیز با حمایت آنان در حال اجرا است و در این جشنواره تنها اسب های دارای تاییدیه فدراسیون سوارکاری حق شرکت دارند.
وی نبود پیست استاندار برای مشتاقان این رشته را از جمله مشکلات اصلی این رشته دانست و گفت: اسبداران ما با تحمل هزینه های اضافی و با پذیرفتن خطرهای فراوان، اسب های خود را برای شرکت در کورس های اسب ترکمن در گنبد و یا بندر ترکمن به این شهرها منتقل می کنند این در حالی است که با راه اندازی مجموعه سوارکاری و پیست اسبدوانی، می توان رقابت و کورس ها را در داخل برگزار کرد و مشکلات ناشی از جابه جایی را کاهش داد.
وی سنتی بودن تولید اسب در استان را از دیگر ضعف های صنعت اسب ترکمن عنوان کرد و گفت: اکنون اسبداران ما به صورت سنتی به تولید اشتغال دارند اما برای اقتصادی شدن این صنعت باید به سمت صنعتی شدن پیش بروند تا اسب داران ما از ارزش افزوده آن بهره مند شوند.
مسئول روابط عمومی هیئت سوارکاری خراسان شمالی تأکید کرد: اسب ترکمن، یکی از ظرفیت های منحصربه فرد استان برای توسعه و رشد اقتصادی است و پتانسیلی است که در سایر استان ها وجود ندارد و به واسطه علاقه مندی مردم و نیز شرایط ویژه استان، فرصت های بسیار زیادی برای رونق این صنعت در استان وجود دارد.
آگاهی با اشاره به اینکه بیشتر مردم کورس را تنها قابلیت اسب ترکمن می دانند اظهار داشت: پرش، چوگان و جشنواره های زیبایی از دیگر توانمندی ها در صنعت اسب ترکمن است که در سایر استان ها موردتوجه قرارگرفته است اما در این استان هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است.
وی گفت: اخیرا در سطح کشور دوره های آموزش پرش اسب ترکمن پیگیری شده و هیات سوارکاری خراسان شمالی نیز برگزاری این دوره ها را در دستور کار خود قرار داده است.
طبق آمارهای موجود در استان خراسان شمالی بیش از سه هزار راس اسب وجود دارد که تنها هزار راس آن اسب اصیل ترکمن است و عمدتا در شهرستان های مرزی راز و جرگلان، بجنورد و مانه و سملقان نگهداری می شود.
استان خراسان شمالی دارای 867 هزار نفر جمعیت دارد که 10 درصد از جمعیت این استان، قوم ترکمن تشکیل می دهد و به نگهداری اسب اصیل ترکمن و انجام مسابقات اسبدوانی می پردازند.
6003 / 6042

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
جشنواره اسب اصیل خراسان شمالی