علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



ژن های خودکشی کننده جدید ترین روش درمان سرطان پروستات


به گزارش گروه علمی ایرنا از شبکه خبری بی بی سی ،در این روش سلول های سرطانی به نوعی به از بین بردن خودشان اقدام می کنند که اصطلاحا درمان از طریق خودکشی سلول ها نامگذاری شده است.
محققان می گویند با استفاده از این روش شانس زنده ماندن بیماران شرکت کننده در پژوهش بعد از پنج سال از آغاز درمان، نسبت به تحقیقات مشابه قبلی تا 20 درصد افزایش یافته است.
با وجود این کارشناسان سرطان می گویند تحقیقات بیشتری در مورد این روش درمانی جدید نیاز است تا بتوان نتایج آن را به عموم تعمیم داد.
نتایج این مطالعه که توسط محققان بیمارستان متدیست هوستون ایالت تگزاس صورت گرفته، مدعی است چنانچه روش های پرتودرمانی و درمان از طریق ژن های خودکشی کننده، با هم ترکیب شوند می توان به درمان موفق تر سرطان پروستات در آینده تا حدود زیادی خوشبین بود.
در این روش سلول های سرطان پروستات با استفاده از مهندسی ژنتیک اصلاح می شوند به طوری که بعد از بازگشت به بدن به سیستم دفاعی دستور می دهند آنها را از بین ببرد؛ در حقیقت می توان گفت آنها فرمان قتل خود را صادر می کنند.
سیستم دفاعی بدن معمولا غدد سرطانی را به عنوان عامل تهدیدکننده هدف قرار نمی دهد چرا که این غده ها از سلول های عادی بدن تشکیل می شوند؛ سلول هایی که سیستم دفاعی بدن آنها را 'سالم' می شناسد. بنابراین، برخلاف هنگامی که باکتری یا ویروس ها در بدن عفونت ایجاد می کنند، سیستم دفاعی برای از بین بردن سلول های سرطانی اقدام نمی کند.
در حالی که در این تحقیق جدید، دانشمندان با استفاده از وارد کردن یک ویروس به سلول سرطانی، به سیستم دفاعی بدن سیگنال می دهند که زمان حمله ای بزرگ به این گروه از سلول ها (غده سرطانی) فرا رسیده است.
این تحقیق در بیمارستان متدیست هوستون به این طریق صورت گرفت که 62 بیمار در دو گروه قرار گرفتند. هر دو گروه پرتودرمانی شدند اما گروه اول در طول مدت پژوهش دوبار تحت روش 'خودکشی ژنی' قرار گرفت و در مورد گروه دوم که سرطان اعضایش بدخیم تر تشخیص داده شده بود، سه بار از این روش استفاده شد.
بعد از پنج سال، محققان دریافتند که میزان شانس زنده ماندن این بیماران به ترتیب به 97 و 94 درصد رسیده است. اگر چه گروه گواه یا کنترلی در این پژوهش وجود نداشته اما محققان می گویند نتایج نسبت به تحقیقات قبلی در همین زمینه بین 5 تا 20 درصد بیشتر بهبودی نشان می دهد.
نتایج نمونه برداری بیماران دو گروه بعد از دو سال از انجام این تحقیق هم برای 83 درصد از اعضای گروه اول و 79 درصد از اعضای گروه دوم منفی بوده است.
دکتر برایان باتلر از اعضای این تیم تحقیقاتی می گوید، استفاده از روش درمانی 'خودکشی ژنی' می تواند دریچه ای جدید به سوی درمان سرطان پروستات باز کند.
وی افزودبا تزریق کردن ژن های اصلاح شده به بدن اجازه دهیم خودش با سرطان مبارزه کند و اگر غده سرطانی در آینده هم دوباره عود کند، سیستم دفاعی بدن خودبخود با آن مبارزه خواهد کرد.
با وجود این، دکتر کوین هارینگتون متخصص درمان بیولوژیکی سرطان در موسسه تحقیقات سرطان لندن ضمن جالب توجه خواندن نتایج این تحقیق می گوید پژوهش های بیشتری باید در این زمینه صورت گیرد.
وی گفت : به نمونه برداری های تصادفی بیشتری نیاز داریم تا بتوانیم بگوییم این روش از پرتودرمانی صرف موثرتر است.
علمی **1354**1440

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
روش جدید درمان سرطان پروستات با کاربرد امواج صوتی