سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ابتکار: نمایندگان به جای تصویب لایحه هوای پاک، فقط ماسک زدند


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه شجاع بودن برای یک نماینده مجلس بسیار مهم است، گفت: منافع مردم در بحث محیط زیست گاهی با منافع باند‌ها، گروه‌ها یا طیف‌های خاص اقتصادی تلاقی پیدا می‌کند و اینجاست که نماینده اگر شجاعت و آزادگی نداشته باشد، نمی‌تواند؛ درمورد مسائل تخصصی از حقوق مردم دفاع کند

به گزارش انتخاب، معصومه ابتکار  در ارتباط با انتظاراتی که از مجلس دهم در حوزه محیط زیست وجود دارد، گفت: انتظار می‌رود که با حضور گسترده مردم و فعالیت و تلاشی که صورت می‌گیرد؛ نمایندگان خردمند، دانشمند، با توان علمی و حقوقی بالا و فهم دقیق وارد مجلس شوند تا در دوره دهم مجلسی داشته باشیم که‌ شناختی مناسب از شرایط عمومی دنیا در خصوص محیط زیست و مسائل مهم سطح دنیا، منطقه و کشور داشته باشند و سپس شرایط خاص کشور ما را از نظر مشکلاتی که در حوزه‌های مختلف مانند بحران آب، افت شدید سطح سفره‌های آب زیرزمینی و... به خوبی درک کرده باشد.

وی ادامه داد: خشک شدن تالاب‌ها ناشی از برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، الگوهای ناپایدار و ناسازگار کشاورزی که با اقلیم ما سازگار نیست و نیاز به اصلاح دارد، تغییر اقلیم و آثاری که بر روی آب و خاک ایران برجای گذاشته است نیز ازجمله مسائلی است که انتظار می‌رود؛ نمایندگان دوره بعد نسبت به آن آگاه باشند و بدانند که برای تاب‌آوری در این شرایط چه اقداماتی را باید انجام دهیم.

ابتکار با بیان اینکه یک نماینده باید نسبت به مسائلی همچون گرد و غبار به عنوان یک مسئله مهم ملی توجه کند، اظهار کرد: نمایندگان باید بدانند که این موضوع چقدر برای مردم اهمیت دارد و برای آن اعتبارات کافی و برنامه‌ریزی مناسب  درنظر داشته باشند و به این موضوع با نگاهی تخصصی و علمی بپردازند.

معاون رئیس جمهور گفت: ما تاکنون ۴ لایحه زیست محیطی را به مجلس نهم ارائه کرده‌ایم که متاسفانه مجلس نهم فرصت پرداختن به آن‌ها را پیدا نکرد، برخی از نمایندگان حاضر شدند ماسک بزنند و در مجلس حضور پیدا کنند، اما به این لوایح نپردازند. درحالی‌که این چهار لایحه (لایحه هوای پاک، حفاظت از تالاب‌ها، حفاظت از خاک و ارزیابی زیست‌محیطی) بسیار مهم و حیاتی هستند و امیدواریم؛ مجلس دهم سریعاً به این لوایح که می‌تواند؛ در آینده ایران تاثیر گذار باشد؛ رسیدگی کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: امیدواریم؛ در مجلس دهم نمایندگانی حاضر شوند که اهمیت مسائل زیست محیطی را در کنار دیگر مسائل در نظر داشته باشند، زیرا خواست ما یک نماینده‌ تک بعدی نیست؛ اما انتظار داریم اگر به مباحث اقتصادی پرداخته می‌شود، اقتصادی مدنظر باشد که با اقلیم شکننده ایران سازگار باشد.

ابتکار ادامه داد: نماینده مجلس باید به مسائل اجتماعی توجه کند و متوجه باشد که محیط زیست چه میزان در مسائل اجتماعی تاثیرگذار است و بداند که فضا و آزادی لازم برای مشارکت مردم در سیاستگذاری‌ها و دیدبانی برنامه‌های دولت در حوزه محیط زیست تا چه میزان می‌تواند؛ در بهبود شرایط زیست محیطی کشور جریان‌ساز باشد.

معاون رئیس جمهور اظهار کرد: نمایندگان باید بدانند در معضل آلودگی هوای کلانشهر‌ها بیش از ۳۵ میلیون نفر تحت تاثیر هستند و حل این مسئله در کاهش هزینه‌های درمانی، جلوگیری از کاهش عمر و... بسیار مهم است. باید برای این مسئله برنامه‌ریزی کافی داشته باشیم و مجلس نیز می‌تواند؛ نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در این زمینه داشته باشد. علاوه بر این حفظ تنوع زیستی کشور در این شرایط دشوار اقلیمی و حفاظت از طبیعت ایران٬ تنوع زیستی، گیاهی و جانواری، حفاظت بسیار مهم است و باید با همکاری مجلس اجازه ندهیم؛ گونه‌های در معرض تهدید رو به انقراض برود.

وی با اشاره به اینکه ما زیستگاه‌های حساسی همچون تالاب‌ها، جنگل‌های طبیعی هیرکانی، جنگل‌های بلوط را در کشور داریم که بسیار آسیب‌پذیرند، توضیح داد: متاسفانه روند تخریب، قاچاق برداشت و بهره‌برداری از این جنگل‌ها ادامه دارد و مراتع ما نیز دچار برخی مشکلات هستند. سال‌هاست که صحبت از تعادل دام و مرتع مطرح می‌شود، اما هنوز با وضعیت مطلوبی فاصله داریم.

ابتکار گفت: بیابان‌زایی و توسعه کانون‌های گرد و غبار کماکان درحال رخداد است و امیدواریم مجلس دهم، مجلسی باشد که اهمیت این مسائل و همچنین اهمیت رودخانه‌ها، دریا‌ها و سواحل را بشناسد و بداند؛ این‌ها سرمایه ملی ما هستند و نمی‌توانیم؛ نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت و بی‌برنامه باشیم. خوشبختانه ما اکنون سیاست‌های ابلاغی رهبری را داریم و امیدواریم؛ مجلس دهم بتواند این مباحث را مدنظر قرار دهد و کشور را در این خطراتی که با آن مواجه است، کمک کند.

وی افزود: دولت اراده جدی در حل مسائل زیست محیطی دارد و اگر همکاری و هم‌افزایی خوبی میان دولت و مجلس در این دوره اتفاق بیفتد ما مطمئنیم که دستاوردهای مهمی خواهیم داشت، زیراکه دولت یازدهم با برنامه و با رویکرد علمی و واقع‌بینانه در این مسائل ورود کرده است و انتظارات و مطالبات مردم را در نظر دارد. امیدواریم با مجلسی توانمند، آگاه و  به ویژه شجاع اقدامات خوبی صورت بگیرد.

ابتکار تاکید کرد: شجاع بودن برای یک نماینده مجلس بسیار مهم است، زیرا نماینده‌ای که وامدار گروه‌ها و طیف‌های خاصی باشد؛ شاید نتواند از حقوق عامه مردم دفاع کند، زیرا منافع مردم در بحث محیط زیست گاهی با منافع باند‌ها، گروه‌ها یا طیف‌های خاص اقتصادی تلاقی پیدا می‌کند و اینجاست که نماینده اگر شجاعت و آزادگی نداشته باشد، نمی‌تواند در مورد مسائل تخصصی از حقوق مردم دفاع کند و آنجایی که باید مثلا از احداث یک جاده در جنگل یا جلوگیری کند، خلاف انتظار عمل می‌کند. امیدوارم این آزادگی و شجاعت در مجلس دهم با توجه به دقتی که مردم دارند و ان‌شاءالله حضور گسترده مردم محقق شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه حضور مردم پای صندوق‌های رای حقی است که انقلاب و قانون اساسی برای مردم تعیین کرده است، گفت: اگر مردم در سرنوشت خودشان دخالت نکنند و تعیین‌کننده نباشند، سرنوشت  به دست دیگران برای آن‌ها رقم خواهد خورد و آن‌ها  فرصتی را از زندگی خود و خانواده‌شان سلب می‌کنند. به ویژه در این دوره حضور مردم بسیار کلیدی و مهم است، زیرا که طیف‌بندی‌ها، رویکرد‌ها و نوع رقابت بسیار روشن است و مردم با حضور در انتخابات جریان امور را تعیین می‌کنند؛ مانند انتخابات ۹۲ که حضور مردم نتیجه را به نفع مردم تغییر داد.

ابتکار تاکید کرد: در این دوران عده‌ای با بیان اینکه رای مردم تاثیرگذار نیست، می‌خواهند از حضور مردم جلوگیری کنند درصورتی‌که دیده‌ایم، هرگاه مردم حضور پیدا نکردند؛ نتایج مطلوبی به دست نیامده و هرگاه تشخیص داده‌اند و به افراد با درایت که برای مردم دلسوزی می‌کنند؛ رای داده‌اند؛ شاهد بودیم که شرایط کشور در موارد مختلف همچون مناسبات بین‌المللی، آزادی اجتماعی، فعالیت احزاب، محیط زیست و... بهتر شده است.


ویدیو مرتبط :
تصویب موادی از لایحه رفع موانع تولید