گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



کشف استقرارهايي از هزاره ششم در سردشت


  X  

تاریخ خبر : دوشنبه 1394.08.11 - 13:15

کشف استقرارهايي از هزاره ششم در سردشت

ايرنا/ کاوش هاي نجات بخشي در محدوده سد سردشت، پرده از استقرارهايي برداشت که قدمت آنها در محوطه اي به نام باغي از هزاره ششم پيش از ميلاد آغاز شده و تحت عنوان فرهنگ هاي نوسنگي سفال و يا حاجي فيروز شناخته مي شوند.
يوسف فلاحيان سرپرست هيات کاوش هاي نجات بخشي سد سردشت گفت: حوزه رودخانه زاب کوچک منطبق بر منطقه سردشت يکي از حوزه هاي مهم باستان شناسي ايران محسوب مي شود که استقرارهاي مهمي از دوران پيش از تاريخ تا دوران تاريخي در آن شکل گرفته است.
وي افزود: در اين منطقه به غير از سابقه مطالعات باستان شناسي در تپه هاي تاريخي ربط تاکنون کاوش باستان شناسي ديگري انجام نگرفته است.
به گفته اين باستان شناس، از اواخر شهريور ماه امسال 5 تيم کاوشگر مرکب از اعضاي باستان شناس زيرنظر پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري به منظور مطالعه آثار تاريخي در اين منطقه مشغول فعاليت شده اند.
فلاحيان تصريح کرد که در اين دوره از کاوش، مطالعات ژئوفيزيک، نقشه برداري، کاوش هاي مطالعاتي و نجات بخشي و مطالعات مردم شناسي در محوطه هاي باغي، بالان، ملاوسو، بروه و نيسک آباد در حال انجام است.
وي افزود: در همين مدت کوتاه کاوش در محوطه هاي ياد شده پرده از استقرارهايي برداشت که قدمت آنها در محوطه اي به نام باغي از هزاره ششم پيش از ميلاد شروع شده و به فرهنگ جوامع يکجانشين کشاورز متعلق است که تحت عنوان فرهنگ هاي نوسنگي، سفال و يا حاجي فيروز مشخص مي شوند.
فلاحيان گفت: باتوجه به کشفيات اخير مي توان گفت که اين منطقه محل تلاقي فرهنگ هايي از نقاط مرکزي و شمال غربي ايران نظير فرهنگي هاي موسوم به دالما و يا حاجي فيروز از يک سو و فرهنگ هاي برخاسته از بين النهرين موسوم به سفال لبه واريخته و يا مربوط به دولت آشور از سوي ديگر با تاثيرگذاري محلي بوده است.
وي پژوهش هاي باستان شناسي در اين منطقه را به دليل تکميل کورونولوژي آن داراي اهميت به سزايي دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود مطالعات باستان شناسي پيشين در اين محوطه اجراي اين مطالعات اهميت آن را در منطقه دوچندان مي کند.
براساس گزارش روابط عمومي پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري، اين باستان شناس تصريح کرد: شناسايي ادوار مختلف تاريخي و شيوه زندگي مردمان ساکن دراين حوزه مهم و نجات بخشي برخي از اين محوطه ها که به دليل طرح هاي عمراني در معرض خطر هستند، مهمترين اهداف اين پروژه را تشکيل مي دهند.
کاوش هاي باستان شناسي نجات بخشي سد سردشت که با مجوز رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري اواخر شهريور آغاز شده و تا پايان آبان ادامه دارد.

نظر شما


ویدیو مرتبط :
کشف آثاری مربوط به شش هزارسال قبل از میلاد در سردشت