سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



خسارت بیماری لکه سفید میگو در حال ارزیابی است/بوشهرتولیدکننده 70 درصد میگوی پرورشی


به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به استان بوشهر، محمدتقی منوچهری در بازدید خبرنگاران رسانه های کشور از سایت استخر پرورش ماهی سی باس در استان بوشهر، درباره شیوع بیماری لکه سفید و وضعیت تولید میگوی پرورشی این استان گفت: در بخش شیلات سالانه 14 هزارتن میگوی پرورشی در سطح چهار هزارهکتار از مزارع پرورشی تولید می شود.
وی افزود: این میزان تولید سالانه بیش از 70 درصد میگوی پرورشی کشور را تامین می کند؛ ضمن آنکه حدود 60 درصد آن به کشورهای چین، ویتنام، روسیه و 40 درصد نیز به بازارهای داخلی صادر می شود.
وی ادامه داد: متاسفانه بیماری لکه سفید در همه استخرهای پرورش ماهی و میگو وجود دارد اما باید با اقدامات موثر به دنبال پیشگیری از بیماری دراین مراکز تولیدی باشیم.
این مقام مسئول در استان گفت که هنوز ارزیابی از خسارت ناشی از بیماری لکه سفید میگو کامل نشده است.
منوچهری با ابراز خرسندی از اینکه بیشتر مزارع پرورش میگوی تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزی هستند، گفت: کارشناسان صندوق بیمه، مزارع و استخرهای میگورا بازدید کرده و پس از ارزیابی خسارت، غرامت به تولید کنندگان میگوی پرورشی پرداخت می شود.

** صید سالانه یک هزار تن میگوی دریایی
رئیس جهاد کشاورزی استان بوشهر، یکی از مزیت های این استان نسبت به دیگر استان های ساحلی کشور را مرز آبی 936 کیلومتری دانست و گفت: این استان دارای ظرفیت های کشاورزی در حوزه شیلات، نخلیات، سبزی و صیفی است.
وی اضافه کرد: سالانه نزدیک یک هزار تن میگوی دریایی و بیش از 55 هزارتن ماهی دریایی از گونه های مشهور شیر، شوریده ، قباد، حلوا و سنگسر صید می شود.
وی ادامه داد: همچنین حدود 32 واحد عمل آوری با ظرفیت حدود 20 هزارتن، دو کارخانه تولید غذای میگو و مراکز تکثیر لارو در استان فعال است.
به گفته وی، طبق آمار سال 1390 ، استان بوشهر دارای جمعیت یک میلیون و 50 هزار نفری است که حدود 138 هزارنفر آن در بخش کشاورزی فعالیت دارند؛ 17 درصد اشتغال و 11.5 درصد ارزش افزوده کشور به این استان اختصاص دارد.

** ارزآوری 40 میلیون دلاری صادرات میگو در سال گذشته
منوچهری گفت: سال گذشته حدود هفت هزار تن میگو از این استان صادر شد که نزدیک به 40 میلیون دلار ارزاوری به همراه داشته است.

** افزایش پنج برابری تولید با شناسایی 18 هزارهکتار اراضی مستعد
رئیس جهاد کشاورزی استان بوشهر در زمینه حمایت این سازمان از سرمایه گذاران این استان نیز گفت: همسو با توسعه آبزیان و افزایش تولید در این استان برنامه استعدادیابی 18 هزار هکتار از اراضی مناسب این استان را داریم تا بتوانیم زنجیره کامل تولید از جمله پرورش، خوراک ماهی و میگو، تولید و تکثیر لارو و بچه ماهی، عمل آوری، بسته بندی و سردخانه را در یک مجموعه داشته باشیم.
وی پیش بینی کرد، با بکارگیری این 18 هزار هکتار اراضی مستعد، تولیدات استان به پنج برابر تولیدات فعلی افزایش یابد.
وی یادآورشد: این اراضی از قطعات بزرگ است که امیداریم در صورت تامین سرمایه گذار بتوانیم این مجموعه را بزودی احداث و راه اندازی کنیم.
منوچهری با بیان اینکه اکنون از عملکرد تولید در واحد سطح استان راضی نیستیم، گفت: تلاش داریم عملکرد در واحد سطح افزایش یابد.
وی درباره پروزش ماهی در قفس نیز گفت: اکنون پرورش ماهی در قفس را در دستور کار داریم؛ براین اساس مرکزی را در پشت سد رئیس علی دلواری با حدود 30 درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث است که سالانه می تواند بین 2 تا 6 هزارتن تولید داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد که در این زمینه زمین به سرمایه گذار واگذار شده است.
وی اضافه کرد: همچنین برنامه افزایش صید حدود 15 هزارتن ماهی و میگو در دریا را در دستور کار داریم که تاکنون 12 مورد موافقت اصولی آن صادر شده است.

** بوشهر درانتظار سرمایه گذاری های خارجی با توافق برجام
رئیس جهاد کشاورزی استان بوشهر درباره سرمایه گذاری های خارجی نیز گفت: هم اکنون بیشتر سرمایه گذاران این استان را سرمایه گذاران داخلی تشکیل می دهند اما امیدواربم به دلیل پتانسیل استان در راستای توافق برجام، سرمایه گذاری های خارجی نیزداشته باشیم.
وی ادامه داد: در بخش سرمایه گذاری در حوزه پرورش میگو، پس از مشخص شدن اهلیت سرمایه گذاران از لحاظ مالی و فنی، موافقت اصولی صادر می شود؛ همچنین به جز عرصه مورد نظر، امتیاز بهره برداری نیز به آنان واگذار می شود.
به گفته وی، سرمایه گذاران برای دریافت تسیلات مطابق با طرح توجیحی به بانک عامل نیز معرفی می شوند.
اقتصام**9186 ** 2023

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
برداشت میگوی وانامی از مزارع پرورشی شهر چوئبده