معرفی 20 داستان برگزیده جایزه «بهرام صادقی»


دومین دوره‌ی جایزه‌ی ادبی بهرام صادقی با معرفی 20 داستان برگزیده، به مرحله‌ی نهایی رسید. در این مرحله، خوانندگان هم می‌توانند به آثار دلخواه خود رأی دهند.

به گزارش ایسنا، بنا به اعلام دبیرخانه‌ جایزه بهرام صادقی، عناوین 20 داستان برگزیده که از میان ۹۰۱ اثر جشنواره به مرحله‌ی نهایی راه یافته‌اند، از این قرار است: اترک، بازخوانی زندگی وحشت‌آور آقای هدایتِ جبرپور در تشییع جنازه‌اش، پیشانی سوراخ من، چال، در خیال بر درختی میوه‌ می‌دهد، رزم آفتاب‌پرست‌ها، زورآباد، ستاره‌ی شمالی، سگ نجس است، شرطِ باخت‌باخت، صلح در وقتِ اضافه، عصر یک چهارشنبه ی بارانی، ققنوس، گروه پزشکی ۶۳، لگاح، مارپله، مسعود بی‌برگ، میدان آزادی، نسخه‌پیچ و V «وی».

رضا شکراللهی، دبیر جایزه‌ی ادبی بهرام صادقی نیز اظهار کرد: اکنون داوران مرحله‌ی نهایی، یعنی فرشته احمدی، حسین پاینده، حسین سناپور و محمدحسن شهسواری مشغول بررسی آثار برگزیده هستند و در بهمن‌ماه، سه اثر برتر این جایزه معرفی خواهند شد.

وی ادامه داد: متن کامل این 20 اثر برگزیده اکنون در سایت خوابگرد منتشر شده تا همه امکان مطالعه‌ی آن‌ها را داشته باشند. هم‌زمان، این آثار در کتابخوان طاقچه نیز منتشر شده‌اند تا در بخش جنبی جایزه، خوانندگان و علاقه‌مندان نیز بتوانند از طریق نرم‌افزار الکترونیکی طاقچه به آثار دلخواه خود امتیاز دهند.

دبیر جایزه ادبی بهرام صادقی همچنین بیان کرد: در پایان مسابقه، علاوه بر نویسندگان سه اثر برتر به انتخاب هیئت داوران، نویسندگان سه اثر محبوب خوانندگان نیز با اهدای جوایز نقدی تقدیر خواهند شد.

شکراللهی با اشاره به جنبه‌ی آموزشی این جایزه و نیز تأکید بر تعامل بیشتر با خوانندگان و نویسندگان گفت: پس از اعلام برندگان نهایی، نوبت به انتشار نقد مکتوب 20 اثر برگزیده در سایت خوابگرد می‌رسد که زحمت نگارش این نقدها نیز برعهده‌ یکی - دو نفر از داوران منتقد خواهد بود.

محمدحسن شهسواری، دبیر هیئت داوران جایزه‌ی بهرام صادقی، نیز با اعلام این‌که روند داوری و انتخاب در مرحله‌ی اول به‌شکل چندمرحله‌ای بوده است، گفت: در نتیجه‌ی بررسی هیئت انتخاب، ابتدا 60 داستان به مرحله‌ی دوم راه یافتند، اما پیدا کردن 20 داستان برگزیده از میان این ۶۰ داستان کار آسانی نبود. سطح داستان‌ها به هم نزدیک بودند، که البته خود نشانگر پیشرفت نسل جوان داستان‌نویس ماست.

او همچنین ادامه داد: اما زمانی که هیئت انتخاب تصمیم گرفت در این مرحله، نام ۴۰ داستان‌نویس را اعلام کند، حساسیت‌ها بیشتر شد. بنابراین تصمیم گرفته شد ۳۰ داستان دیگر اضافه شود و این‌بار با دقت افزون‌تری این ۹۰ داستان خوانده شد. در نتیجه، ابتدا نام ۴۰ نویسنده‌ی منتخب اعلام شد و از این میان این ۴۰ اثر، امروز ۲۰ داستان بخت این را یافتند که به عنوان آثار برگزیده منتشر شوند.

شهسواری با اشاره به این‌که تنها ملاک ‌داوری داستان‌ها، فهم اعضای هیئت انتخاب از عناصر داستانی بوده است، گفت: حالا از همه دعوت می‌کنم 20 داستان برگزیده را بخوانند و اگر داستانی در جایزه‌ شرکت داده‌اند با آثار برگزیده مقایسه کنند. این‌بار نوبت دیگران است که ما را داوری کنند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
شش پروژه برگزیده جایزه «وایز» معرفی شدند