تعیین تكلیف 800 هزار حساب موسسه تعاونی اعتباری ثامن/بسته شدن 694 هزار پرونده طی سال 94 در شورای حل اختلاف


به گزارش خبرنگار ایرنا، این مطلب را حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای روز یكشنبه در نود وششمین نشست خبری خود عنوان كرد.
وی افزود:‌ در سال 94 اقدام خوبی كه از سوی مردم انجام شد، این بود كه 370 نفر از محكومان به قصاص با رضایت اولیای دم از قصاص رهایی یافتند.
محسنی اژه ای ادامه داد: این تعداد افراد كه از قصاص رهایی یافتند مربوط به سال های گذشته تا پایان سال 94 بوده اند.
وی تصریح كرد: قصاص حق اولیای دم است و آنان می توانند گذشت كرده و یا مصالحه كنند و این تعداد احساس كردند كه حق قصاص صرفه نظر كنند، البته برخی دیه گرفته و برخی بدون اخذ وجه رضایت دادند.

** 694 هزار پرونده مختومه شد
محسنی اژه ای همچنین به آمار پرونده ها در شورای حل اختلاف در سال 94 اشاره كرد و گفت: در این مدت 694 هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف مختومه و منجر به صلح و سازش شده است.
وی تصریح كرد: این موضوع كار پسندیده ای است كه مردم تا زمانیكه ناگزیر نیستند با صلح و سازش كار خود را انجام دهند، این مفیدتر است.
سخنگوی دستگاه قضا گفت: البته تعداد قابل توجهی از پرونده ها در دادسرا و دادگاه ها منجر به صلح و سازش شده كه اكنون آمار آن را نداریم.

** تعیین تكلیف 800 هزار حساب از موسسه تعاونی اعتباری ثامن
محسنی اژه ای همچنین گفت: بر اساس آخرین خبرها، یكهزار و 730 میلیارد تومان به سپرده گذارانی كه پولشان را از موسسه اعتباری ثامن می خواستند تا مبلغ 35 میلیون تومان پرداخت شده است.
وی ادامه داد: تا كنون وضعیت 800 هزار حساب افراد در این موسسه تعیین تكلیف شده است.

** درباره طرح كاداستر
محسنی اژه ای درمورد طرح كاداستر افزود: یك میلیون و 258 هزار و 212 هكتار از اراضی شهری، دو میلیون و 449 هزار و 110 هكتار از اراضی مزروعی و روستایی و 18 میلیون و 134 هزار و 965 هكتار از منابع طبیعی مشمول این طرح شدند.
وی تصریح كرد: اگر دولت و مجلس بودجه بیشتری را به این طرح اختصاص دهند برای سرعت بخشیدن به زمین های شهری و روستایی، گام های بلندتری برداشته می شود زیرا اگر حد و حدود زمین ها مشخص شود در جلوگیری از سوءاستفاده ها و اختلاس ها اقدامات خوبی صورت می گیرد.

** وجود 42 پرونده در مرحله تجدیدنظر اصل 49
محسنی اژه ای با بیان اینكه از نیمه دوم سال 93 مسئولیت ستاد اصل 49 و هیات ویژه به من سپرده شده، افزود: به همین منظور موفق شدیم از آن زمان تا پایان سال 94 از شش استان بازرسی دقیق داشته باشیم كه در برخی استان ها پرونده ها متراكم شده بود و تدابیری در این زمینه اتخاذ شد.
وی ادامه داد: اكنون در استان هایی مانند بوشهر و مازنداران پرونده ها فقط در حد متعارف درآمده و با توجه به اینكه ستاد تجدید نظر اصل 49 در تهران متمركز است، تعداد 1130 پرونده در این ستاد موجود بود.
محسنی اژه ای گفت: این تعداد پرونده در دو شعبه تجدید نظر مورد بررسی قرار گرفت و اگر به صورت عادی رسیدگی می شد، ممكن بود تا بیش از چهار سال طول بكشد كه با اقدام فوق العاده و ورود قضات ماهر، اكنون تعداد پرونده ها را به 42 پرونده رسانده ایم، كه امیدواریم به صفر برسد.
وی خاطرنشان كرد: همچنین پرونده هایی كه درخواست رسیدگی فوق العاده شده بود از حدود 249 پرونده تا پایان سال 94، همه پرونده ها در دستور كار قرار گرفت و تعداد آنها به 72 پرونده كاهش یافته است.
به گفته سخنگوی قوه قضاییه، 72 پرونده نیز نیاز به استعلام و تحقیقات لازم داشت كه در نوبت رسیددگی قرار گرفته است.

** كشف بیش از 5700 كیلوگرم مواد مخدر در اردیبهشت ماه
محسنی اژه ای گفت: یكی از مواردی كه متاسفانه از حدود بیش از دو هفته از اردیبهشت گذشته و با كشفیات آن روبرو بوده ایم، موضوع مواد مخدر است، بطوریكه از ابتدای اردیبهشت ماه تا كنون 5700 كیلوگرم انواع مواد مخدر كشف شده است.
معاون اول قوه قضاییه افزود: از این تعداد 580 كیلوگرم هرویین بوده كه اگر این میزان هرویین در جامعه توزیع می شد، معلوم نبود چه اتفاقی رخ می داد.
وی گفت: یكی از مسائلی كه كشورهای همسایه و نیروهای ناتو درمورد مسئولیت خود خوب عمل نكردند، موضوع مواد مخدر است و البته كسانی كه مدعی هستند چرا ما قاچاقچیان مواد مخدر را مجازات سنگین می كنیم، باید به این موضوع توجه داشته باشند.
محسنی اژه ای ادامه داد: خانواده ها نیز باید مراقب باشند تا در دام قاچاقچیان مواد مخدر قرار نگیرند زیرا نفع اصلی را قاچاقچیان می برند و فرد را با یك وعده پول فریب می دهند.
معاون اول قوه قضاییه از رسانه ها خواست جوسازی ها و غوغاسالاری هایی كه علیه قوه قضاییه صورت می گیرد را به درستی انعكاس دهند.
وی گفت: قوه قضاییه تلاش می كند بر مبنای قانون اقدام كند و بر اساس قانون چنانچه فردی محكوم و حكم وی قطعی شد، بدون هیچگونه تبعیضی حكم را اجرا كند.
به گفته محسنی اژه ای، خیلی وقت ها در تشكیل یك پرونده و اجرای حكم یك سری فشارها و غوغا سالاری ها صورت می گیرد و گاهی اوقات صحبت هایی می شود كه صحیح نیست و دور از انصاف است و مردم مشاهده می كنند كه خبرها صحت ندارد و البته مردم به این رسانه های نیز بی اعتماد می شوند، مبنای كار ما بر این است كه بدون هیچگونه تبعیض و بر اساس موازین قانونی اقدام كنیم.
ادامه دارد....
اجتمام ** 1996 ** 7268 ** 9314 ** 1071

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
نخستین موسسه مالی و اعتباری تعاونی