سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



فعالیت 3 دانشگاه ایرانی در افغانستان


به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، فریده مومند دقایقی پیش در نشست مشترک وزیر تحصیلات عالیه افغانستان با هیئت‌ رئیسه دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: جنگ‌های پی‌درپی در افغانستان ابعاد و ساختارهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی این کشور را از بین برده و به علاوه ساختار علمی افغانستان را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

وزیر تحصیلات عالیه کشور افغانستان به مشکلات پیش روی دانشگاه‌های این کشور اشاره کرد و بیان داشت: افزایش فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های افزایش چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی، گنجایش داوطلبان را برای تحصیل در مقاطع عالی ندارد.

وی ادامه داد: ما برای حل این مشکل تلاش‌هایی انجام دادیم و اصلاحاتی در نظام کنکور این کشور ایجاد کرده‌ایم تا بتوان از این طریق رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها را افزایش دهیم.

مومند در ارتباط باتعداد دانشگاه‌های کشور افغانستان عنوان کرد: 35 دانشگاه دولتی و 117 مرکز خصوصی در افغانستان وجود دارد که دانشجویان افغان از آن استفاده می‌کنند.

وزیر تحصیلات عالیه کشور افغانستان با اشاره به کیفیت مراکز دانشگاهی بیان کرد: کیفیت مراکز و دانشگاه‌های خصوصی، سئوالات و ابهاماتی را به وجود آورده که لازم است برای آن پاسخ روشن و واضحی داد.

مومند با بیان اینکه ظرفیت کم دانشگاه‌های دولتی نیازهای داوطلبان را برآورده نمی‌کند، تأکید کرد: به منظور بالا بردن سطح کمی و کیفی دانشگاه‌های افغانستان باید اقدامات مؤثری انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه در این رابطه نیز اقداماتی نظیر بازنگری در مقررات آموزشی، تبیین قواعد و ارزیابی از مؤسسات خصوصی انجام شده است یادآور شد: تغییراتی در قانون تحصیلات عالیه کشور افغانستان انجام شده که طبق این تغییرات، افرادی که استاد دانشگاه بوده و دارای مدرک لیسانس هستند، از استادی حذف و تنها افرادی می‌توانند استاد دانشگاه شوند که مدرک کارشناسی ارشد به بالا داشته باشند.

مومند از فعالیت سه دانشگاه ایرانی در افغانستان خبر داد و افزود: دانشگاه‌های آزاد، پیام نور و جامعة‌المصطفی سه دانشگاه ایرانی هستند که در افغانستان حضور دارند.

وی به مشکلات دانشجویان افغان اشاره کرد و بیان داشت: ما مشکلات دانشجویان را به وزارت علوم کشور ایران مطرح کردیم تا بتوانیم مشکلات دانشجویان را حل کنیم و در این زمینه تفاهم‌نامه‌های زیادی بین دو کشور امضا شده، اما هنوز این تفاهم‌نامه‌ها اجرایی نشده است.

وی به هدف خود از سفر به ایران و دیدار با مسئولان دانشگاه فردوسی اشاره کرد و گفت: به منظور اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌های منعقدشده بین ایران و افغانستان، امروز با مسئولان دانشگاه فردوسی دیدار کرده‌ایم.

وزیر تحصیلات عالیه افغانستان با بیان اینکه به منظور افزایش بنیه تحصیلی دانشجویان، بورسیه‌های بسیاری وجود دارد اما این بورسیه‌ها نیز همانند تفاهم‌نامه‌ها اجرایی نشده است خطاب به کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ما به دنبال ایجاد کمیته‌هایی هستیم تا بتوانیم قراردادهای میان افغانستان و ایران را اجرایی کنیم.

وی به افزایش تعامل دو کشور در حوزه تحقیق و پژوهش تأکید کرد و یادآور شد: ما باید روابط خود را با ایران توسعه دهیم و از تجربیات ایران در حوزه تحقیق و پژوهش بهره‌مند شویم.

انتهای پیام/3138/ت40/

http://fna.ir/AV25JZ


ویدیو مرتبط :
فعالیت تروریستهای تکفیری داعش در افغانستان