سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



تاثیر اعدام آیت‌الله النمر بر فضای بین مذاهب اسلامی/صدای عدالت با فشار خاموش نمی‌شود


آیت‌الله «سید محمود هاشمی ارزگانی» عالم افغانستانی و مدرس حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم تصریح کرد: حقوق بشری که در دنیای امروز به رسمیت شناخته شده برای هر فردی حق مطالبه و آزادی را به رسمیت و مشروعیت می‌شناسد و این چیزی بود که آیت‌الله نمر انجام می‌داد.

وی گفت: از لحاظ فضای سیاسی امروز ما شاهد آن هستیم که گروه‌های تکفیری شدیداً به روشهای بسیار خشونت‌آمیز و اعدامهایی که بوی تفرقه‌افکنی و فرقه‌گرایی از آن به مشام می‌رسد، روی آورده‌اند و چهره اسلام و مسلمین را با عملکرد خود مخدوش می‌سازند و بر طبل تفرقه‌افکنی می‌کوبند.

هاشمی افزود: رسانه‌های مغرض نیز بر این طبل می‌کوبند و منازعات منطقه را چهره و رنگ مذهبی می‌دهند، در چنین فضایی اعدام آیت‌الله نمر که از علمای شیعه عربستان سعودی و هدفش برخورداری از حقوق شهروندی مساوی با دیگر ساکنان این کشور بود، می‌تواند بر تفرقه و سنگین شدن فضای سیاسی بین پیروان مذاهب اسلامی سایه بیفکند و آن را تشدید کند.

این عالم افغانستانی تأکید کرد: بنابراین مبانی شرعی و حقوق بشری انسانی و فضای سیاسی اجازه نمی‌داد که سعودی چنین رفتاری را و در این شرایط انجام بدهد.

 وی بیان اینکه با فشار و اختناق هیچ زمان نمی‌توان صدای عدالت را خاموش کرد و با ریختن خون بی‌گناهان برای همیشه قدرتی بر سر کار نمی‌ماند، گفت: هر قطره خون مظلومی که ریخته می‌شود بر نارضایتی و پرتنین شدن صدای اعتراض‌ها خواهد افزود و جنبش‌های آزادیخواه از طریق خون‌های ریخته شده تغذیه می‌شود و رشد و نمو می‌کند.

هاشمی خاطرنشان کرد: بر اساس دریافتهای تاریخی و ره‌یافتهای قرآنی، خونهایی چون خون آیت‌الله نمر را سبب گسترش و افزایش موج نارضایتی می‌دانیم، چنانکه عملکرد حکومت نیجریه (قربانی کردن شیعیان) را - که می‌شود گفت با حمایت و هماهنگی رژیم آل سعود و سایر حکومتهای دخیل در اوضاع منطقه انجام شد - می‌توان به عنوان منشأ و مبدأ جدیدی برای گسترش نهضت حق‌خواهی در کشورهای آفریقایی دانست.

وی افزود: از منظر تجربه معاصر و دنیای کنونی نیز شاهد آن هستیم که نهضتهای آزادی‌بخش و جنبشهای عدالتخواهی با سرکوب از بین نرفته است، بلکه این مسئله همیشه همانند آتش زیر خاکستر ممکن است خود را نشان ندهد اما سرانجام سرباز می‌کند و تبدیل به شعله‌هایی می‌شود که دامن اقتدارگرایان و حاکمان نشسته بر اریکه قدرت را می‌گیرد و منجر به سقوط حاکمیتهای ظالم می‌شود.

این عالم و مدرس حوزه علمیه افغانستانی گفت: متأسفانه یکی از رفتارهایی که از سویی باعث شگفتی و از سویی دیگر باعث تأمل و تدبر برای دنیای اسلام و مسلمین است و آن اینکه نهادهای حقوق بشری و حکومتهای به اصطلاح دموکراتیک و طرفدار آزادی و عدالت در برابر اعدامهای دسته‌جمعی، استبداد و تقسیم شهروندان به چند طبقه و درجه از سوی رژیم آل سعود و برخی حاکمیتهای منطقه نه تنها سکوت پیشه می‌کنند بلکه گاهی طراح و برنامه‌ریز این قضایا به شمار می‌روند و آن را ابزار ایجاد کردن تفرقه و جدایی بیشتر بین جوامع اسلامی قرار می‌دهند.

در ادامه مصاحبه کامل آیت‌الله هاشمی ارزگانی عالم برجسته افغانستانی را ببینید:

انتهای پیام/.18


ویدیو مرتبط :
آیت الله نمر باقر النمر چه می خواهد؟