سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران دو هزار و 700 کشتی را حمایت کرده است


به گزارش ایرنا سیدحسین شریفی نسب در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه اهواز اظهار کرد: تامین امنیت خطوط مواصلاتی دریایی کشور از موفقیت های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بوده که از سوی کشورهای منطقه تحسین شده است.
وی افزود: نیروی دریایی برای مقابله با دزدان دریایی با اعزام تیم های حفاظتی و 37 ناوگروه تا دو میلیون کیلومتر مربع و تا شمال اقیانوس هند حضوری مقتدرانه داشته است.
شریفی نسب تاکید کرد: با وجود 180 درگیری نیروی دریایی در هیچ موردی دزدان دریایی موفق به ربایش کشتی ها نشده اند.
وی همچنین با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری وظیفه توسعه سواحل را نیروی دریایی واگذار کرده است، گفت: نیروی دریایی با احداث مجتمع های آموزشی در بنادر جاسک و کنارک و سواحل جنوب، احداث بیمارستان و مدارس در توسعه آنها گام برداشته است.
شریفی نسب با بیان اینکه دریا برای کشور ما اهمیت راهبردی دارد افزود: هم اکنون 90 درصد صادرات و واردات کالاهای اساسی و 100 درصد صادرات فرآورده های نفتی و نفت خام از طریق خطوط دریایی انجام می شود.
وی نقش نیروی دریایی در جنگ هشت ساله را یادآور شد و اظهار کرد: نیروی دریایی طی چند عملیات موفق شد نیروی دریایی عراق را به کلی از بین ببرد و برای همیشه آنها را از دریا محروم کند.
شریفی نسب با اشاره به عملیات شکوهمند 'مروارید' در تاریخ هفتم آذر 58 گفت: انهدام پایانه های نفتی مهم عراق، قطع کامل صادرات نفتی عراق از طریق خلیج فارس و محروم کردن آنها از درآمدهای نفتی، محاصره کامل نیروی دریایی عراق و نمایش قدرت ایران به کشورهای منطقه و فرامنطقه ای از نتایج این عملیات بوده است.
وی اضافه کرد: بعد از محرومیت عراق از دریا استکبار، نیروی هوایی عراق را تجهیز و تقویت کرد تا به خطوط کشتیرانی ما ضربه وارد کند، این در حالی بود که فقط بنادر امام و ماهشهر و خارک را داشتیم و تمام صادرات نفتی، سلاح و مهمات و مایحتاج عمومی ما از این راه ها وارد می شد که کاملا در تیررس دشمن بود.
شریفی نسب اظهار کرد: نیروی دریایی طی 150 عملیات 'اسکورت کاروان' برای 10 هزار کشتی توانست در طی سال های جنگ خطوط مواصلاتی کشور را بازنگهدارد و دشمن تنها توانست 20 کشتی را غرق کند.
وی ادامه داد: بعد از جنگ و به دلیل تحریم ها، نیروی دریایی نهضت قطعه سازی را همزمان با انجام گشت های دریایی و حفاظت از سکوهای نفتی در دریاها انجام داد که نهضت قطعه سازی اکنون منجر به ایجاد واحدهای دریایی و ساخت ناوهای توپ دار و ناوهای موشک انداز و ناوشکن شده است.
به گفته وی، نیروی دریایی کشور در حال حاضر یکی از قدرت های تعمیر و ساخت زیردریایی است و بعد از جنگ توانسته دانشگاه هایی را برای آموزش نیروی دریایی تاسیس کند.
هفتم آذر 1359 و با گذشت 67 روز از آغاز جنگ تحمیلی، نیروی دریایی کشور عملیات 'مروارید' را برای انهدام دو پایانه نفتی 'البکر' و 'الامیه' با پیروزی به انجام رساند.
نتیجه این مصاف انهدام بزرگترین پایانه صدور نفت منطقه و از کار انداختن بیش از 50 درصد از توان رزمی نیروی دریایی عراق بود. این نبرد آنچنان در روحیه دشمن اثر گذاشت که تا پایان جنگ حرکت چندان مهمی در دریا از آنها مشاهده نشد. این روز به نام نیروی دریایی ارتش نام گرفت.
7151/6064

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
قدرت نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران