فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



«خاطرات نارنجی» کهنه سربازان آمریکایی در شبکه افق


به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، در طول جنگ ویتنام 2.5 میلیون سرباز آمریکایی در این جنگ شرکت کردند و ارتش ایالات متحده سرانجام در سال 1972 ویتنام را ترک کرد، در طول این مدت ارتش آمریکا جنایات بی شماری علیه مردم ویتنام و همچنین سربازان خود روا داشت که یکی از آنها استفاده از عامل نارنجی است.

مستند «خاطرات نارنجی» درباره سفر گروهی از فرزندان سربازان آمریکایی است که در جنگ ویتنام حضور داشته اند؛ سفر به این کشور و مرور خاطراتی که پدرانشان از آن دوران روایت کرده اند تم اصلی این مستند را تشکیل می دهد.

این افراد حکایت می کنند وقتی پدرانشان از جنگ بازگشتند، تمایل داشتند خاطرات گذشته را فراموش کنند اما آنچه در این کشور برایشان رخ داده بود قابل فراموشی نبود و آثار چنین نبردی قابل جبران نبود.

کسانی که این روایت را انجام می دهند فرزندان کسانی هستند که در معرض عامل نارنجی قرار گرفته اند و امروز، دارای مشکلاتی جسمی هستند که ناشی از یک اقدام پنهان ارتش آمریکا بود؛ عامل نارنجی سمی بود که ارتش آمریکا برای از بین بردن پوشش گیاهی در مناطق عملیاتی استفاده می کرد ولی همین سم موجب بروز بیماری های مختلف در سربازان این کشور نیز شد.

بر اثر این اقدام جنایت آمیز، 400 هزار نفر جان باختند و 500 هزار کودک ناقص متولد شدند اما هنوز هیچ آمار دقیقی از قربانیان عنصر نارنجی در بین سربازان آمریکایی وجود ندارد.

این مستند کاری است از وحید فرجی به عنوان کارگردان که در مرکز فرهنگی میثاق تهیه شده و ساعت 17.30 روز یکشنبه 15 فروردین از شبکه افق پخش می شود.

تکرار خاطرات نارنجی را می توانید ساعت 8.30 روز دوشنبه از همین شبکه ببینید.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
اعتراض کهنه سربازان آمریکایی در واشنگتن