سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



مرگ به کپور ماهیان خزر نزدیک شد


آلودگی رودخانه‌های منتهی به خزر مرگ را به کپور ماهیان خزر نزدیک کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گزارشی از آلودگی‌های دریای خزر منتشر کرده است که حاوی اطلاعات مهمی در رابطه با دریای خزر به‌عنوان بزرگ‌ترین پیکره آبی در سطح زمین است.

بر اساس این گزارش، نوسانات سطح آب دریای خزر، مسائل زیست‌شناختی، مشکلات بوم‌شناختی، فعالیت‌های نفتی و صنعتی از منابع اصلی تهدیدکننده محیط‌زیست دریای خزر به‌حساب می‌آیند، همان‌گونه که فعالیت اقتصادی در حوضه دریای خزر افزایش می‌یابد این احتمال قوی وجود دارد که سطح آلودگی خزر نیز افزایش پیدا کند و در پی آن حیات موجودات زنده را در منطقه با بحرانی جدی مواجه کند.

نمی‌توان به‌سادگی از کنار آلودگی‌هایی که به‌وسیله تولیدات نفتی، نیروگاه‌ها، صنایع و کشاورزی به سمت این دریاچه سرازیر می‌شوند، گذشت، باید آلودگی‌ها را دقیق بررسی و شناسایی کرد تا برای برطرف کردن این معضل تصمیم‌گیری‌های مهم گرفته شود.

دریای خزر بزرگ‌ترین دریاچه جهان است اما به‌لحاظ مساحت و نیز آبزیان ها و دگرگونی‌های درون آن بیشتر به دریا شباهت دارد.

مرکز پژوهش‌های مجلس هم‌چنین گزارش می‌دهد، آلودگی‌های محیطی آثار نامطلوبی بر ماهیان از جمله آزادی در محیط‌های طبیعی یا در استخرهای پرورش دارد.

فاضلاب کارخانه‌ها یا فاضلاب‌های شهری ازیک‌طرف به کم شدن اکسیژن آب‌ منجر شده و از طرف دیگر در صورت داشتن سموم اثر مستقیمی روی ماهیان دارد و باعث می‌شود اغلب ماهیان در معرض آلودگی قرار گیرند.

در مسمومیت‌های نسبتاً کم، ناهنجاری‌هایی مانند تغییر شکل باله‌ها و در مسمومیت‌های مزمن مستعد ابتلا به بیماری‌های مختلف می‌شوند، چون از یک‌سو قدرت دفاعی بدن آن‌ها بر اثر تنش یا استرس ناشی از آلاینده‌ها کم شده و از سوی دیگر این مواد مستقیماً به اندام‌های مختلف به‌ویژه آب‌شش، کبد و غدد تناسلی آسیب رسانده و در بلندمدت بازهم باعث نابودی آن‌ها می‌شوند.

به‌علت شرایط آب و هوایی مناسب بیش از ۴۰ شهر بزرگ و کوچک با جمعیت‌های مختلف و شمار فراوانی روستا در حاشیه جنوبی و کنار سواحل دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن توسعه‌یافته‌اند که فاضلاب بیشتر آن‌ها از طریق این رودخانه‌ها تخلیه و بخش عمده‌ای آلودگی ماهیان گرمابی به‌ویژه کپور رودخانه‌ای را منجر می‌شود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
زیبایی پرش کپور ماهیان