فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



عرضه ۴ اثر جدید از دینانی در نمایشگاه کتاب


به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، غلامحسین ابراهیمی دینانی، چهره ماندگار فلسفه ایران و عضو مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران از سال گذشته تاکنون چند عنوان کتاب در موضوعات مختلف منتشر کرده که امسال برای نخستین بار در بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران عرضه خواهد شد.

*صفای رمضان

کتاب «صفای رمضان» از مجموعه برنامه تلویزیونی «معرفت» درباره علم و عبادت، رابطه شب قدر و ولایت علی(ع)، قدر شب و شب قدر، چیستی زمان و مکان، اسرار عبادت در آستانه ماه مبارک رمضان در نمایشگاه عرضه می‌شود.

این نوشتار با گردآوری اسماعیل منصوری لاریجانی، در 130 صفحه، قطع رقعی از سوی انتشارات سروش در نمایشگاه عرضه خواهد شد.

*هستی و مستی: حکیم عمر خیام نیشابوری

کتاب «هستی و مستی: حکیم عمر خیام نیشابوری» به روایت غلامحسین دینانی از اندیشه‌های بلند حکیم عمر خیام در هستی شناسی و حاصل تفرج حکیمانه وی در گلشن جادویی رباعیات است.

دینانی در این کتاب درباره موضوعات نظیر هستی و مستی، عشق و عقل، پیدایی و ناپیدایی و زیبایی اخلاق از منظر خیام سخن گفته است.

این نوشتار در 458 صفحه با قطع وزیری از نشر اطلاعات منتشر شد.

*پرتو خرد

کتاب «پرتو خرد» مشتمل بر بخشی از مقالات، سخنرانی‌ها و گفت‌و‌گوهای «غلامحسین ابراهیمى‌دینانى» است.
در این مجموعه، مقالاتی مانند «سقراط و پرسش وجودی»، «فلسفه و اخلاق»، «عقل و تجربه دینی»، «سلوک در راه عقل و مسئولیت‌پذیری»، «فلسفه اسلامی چیست؟»، «فلسفه نوری سهروردی»، «حکمت اشراق»، «خویشاوندی معنوی نیچه و سهروردی»، «عالم خیال از نظر ابن‌عربی و مولوی»، «تأثیر فلسفه و حکمت متعالیه اسلامی در فلسفه غرب»، «عالم مثال از دیدگاه هانری‌کربن»، «عقلانی بودن اسما» و «صفات خدا از دیدگاه قاضی سعید‌قمی»، «سید‌جلال‌الدین آشتیانی صدرا شناس بی‌بدیل» ارائه شده است.

*از محسوس تا معقول

«از محسوس تا معقول» روایتی است که ابراهیمی‌دینانی با گره زدن و هم افق دانستن محسوس و معقول، ظاهر و باطن، و مطلق و مقید می‌کوشد تا از دریای عظیم و خروشان هستی شناسی و آگاهی مطلق، انسان مدرن امروز را به اصل خویش نزدیک‌تر کند.

او در بیان گره خوردگی محسوس و معقول می‌نویسد: «عقل به همان اندازه که ادراکات دیگرِ انسان را با یکدیگر متّحد و هماهنگ می‌سازد، جهانِ مُدرَک و معلوم را نیز منسجم و منظم می‌بیند و از همین طریق است که جهانِ محسوس، همان جهانی است که معقول شناخته می‌شود و جهان معقول نیز در چهرة یک جهان محسوس قابل مشاهده می‌‌شود.

این نوشتار در 498 صفحه از سوی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منتشر شد.

*من و جز من

مسئله «من و جز من» یکی از مسائل عمده و بنیادی است که انسان قبل از هر چیز دیگر با آن سروکار دارد. این مسئله به صورت‌های دیگر همواره در میان افراد بشر مطرح بوده است؛ با این همه به محتوای ژرف آن کمتر توجّه شده است. سرنوشت شرک و توحید به بررسی درست این مسئله گره خورده است.

به همین دلیل، می‌توان گفت: اندیشیدن در مورد این مسئله از اهمیت فوق‌العاده برخوردار است. آنچه در این اوراق آمده، نوعی تلاش و کوشش است که به بررسی این مسئله اختصاص پیدا می‌کند. امیدوارم حاصل این تلاش و کوشش چیزی باشد که در خرسند شدن خواننده نقش ایفا کند و موجب تضییع اوقات ارزشمند او نگردد.

کتاب «من و جز من» از سوی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منتشر شد.

انتهای پیام/ک


ویدیو مرتبط :
عرضه کتاب های ممنوعه در نمایشگاه کتاب