اعتماد مخاطب را با برخی متون از بین برده‌ایم


ایوب آقاخانی با بیان اینکه با دادن اطلاعات غلط یا پرداخت نادرست داستان، اعتماد مخاطب به نمایش‌های دفاع مقدس را از بین برده‌ایم گفت: قرار نیست در این نمایش بنشینیم و آه و ناله سردهیم؛ نمایش باید خروجی‌های مختلفی از جمله رشد اطلاعات و دیدگاه زیبایی‌شناسانه داشته باشد که ترکیب اینها ما را به متن «اروندْخون» رساند.

به گزارش خبرنگار تئاتر ایسنا، نویسنده‌ نمایش«اروندْخون»در نشست خبری صبح امروز (شنبه 7 آذر)با تأکید بر اینکه این نمایش حاصل یک تعامل منطقی و حرفه‌ای یک تکنسین نویسندگی با افراد صاحب دغدغه است، ادامه داد: حرفه من نوشتن است و زمانی که کسی از من می‌خواهد در تأمین دغدغه‌های ذهنی‌اش این حرفه را به کار بگیرم منطقاً باید این توانایی را داشته باشیم. در کنار این باید بدانیم ایوب آقاخانی تکنسینی است که تکنیکش را برای افراد صادق به کار می‌گیرد و در میان افرادی که با این دغدغه‌ها کاسبی می‌کنند، کسانی که در این گروه همکاری دارند غنیمت هستند.

او درباره علت پذیرش این سوژه برای نوشتن نمایشنامه اظهار کرد: آخرین تراژدی‌ای که قلب مرا به درد آورد ماجرای غواصان شهید بود. برای نگارش این متن در شلوغ‌ترین زمان کاری‌ام به نتایجی رسیدم که در حالت معمول حداقل چهار ماه زمان می‌برد و جالب آنکه در این مدت هم خیلی اتفاقی به افرادی برخوردم که یا در عملیات کربلای 4 حضور داشتند یا اطلاعات خوبی در این زمینه داشتند.

این نمایشنامه‌نویس و بازیگر تئاتر، با بیان اینکه یادآوری تصویر دست‌های بسته این شهدای غواص به شدت مرا دردمند می‌کند افزود: چون به تکنیک اعتقاد دارم معتقدم قرار نیست در یک نمایش بنشینیم و آه و ناله سردهیم؛ نمایش باید خود اتکایی داشته باشد و خروجی‌های مختلفی از جمله رشد اطلاعاتی مخاطب، قضاوت حسی و عاطفی، چالشی منطقی درباره واقعه‌ی در حال گزارش و همین‌طور دیدگاه زیبایی‌شناسانه داشته باشد که ترکیب همه اینها ما را به متن «اروندخون» رساند.

آقاخانی که در این نمایش ایفای نقش هم می‌کند، درباره تئاترهای دفاع مقدس نیز اظهار کرد: اینگونه نمایش‌ها تاکنون عمدتاً خروجی قابل اعتنایی نداشته‌اند و هر وقت می‌خواهیم چنین متنی بنویسیم، می‌ترسیم مخاطب از آن استقبال نکند چون با دادن اطلاعات غلط یا پرداخت نادرست داستان، اعتماد مخاطب را از بین برده‌ایم.

کوروش زارعی،‌کارگردان این نمایش نیز با بیان اینکه «اروندخون» درباره عملیات کربلای4 و اتفاقاتی است که منجر به آن فاجعه شد اظهار کرد: باوجود کمبود زمان، ایوب آقاخانی تحقیقات بسیار دقیقی انجام داد تا بتوانیم گوشه‌ای از آن عملیات عظیم را نشان بدهیم. من نیز سعی کردم در اجرا مکمل چیزی باشم که نوشته شده است و امیدوارم تماشاگران و منتقدان هم از این نمایش استقبال کنند.

او درباره‌ دلیل تولید این اثر نیز گفت: وقتی شهدای غواص را در حوزه هنری به خاک سپردیم، از خدا خواستم شرایطی به وجود بیاورد که بتوانم در این باره کاری کنم. چرا که ما به خاطر امنیت و آسایش امروزمان به این شهدا احساس دین می‌کنیم و می‌خواهیم در تئاتر این دین را ادا کنیم. وقتی تهیه‌کننده پیشنهاد همکاری داد، فورا پیشنهاد ایشان را پذیرفتم و برای نویسندگی کار هم ایوب آقا خانی را به ایشان پیشنهاد دادم، زیرا او هم به لحاظ نویسندگی قدرتمند است و هم در حوزه تئاتر دفاع مقدس تجربیات خوبی دارد.

وی درباره‌ علت اجرای این نمایش در فرهنگسرای بهمن توضیح داد: اجرا در این فرهنگسرا به دلیل کمکی است که از طرف سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به این نمایش شده است و طبعاً آنها دوست دارند نمایش در سالنی که متعلق به آنهاست اجرا شود. از سوی دیگر چندین سال است که شعار تئاتر برای همه را سر می‌دهیم اما واقعا بیشتر اوقات این اتفاق نمی‌افتد و خود ما تئاتری‌ها هم دوست داریم در مرکز شهر اجرا داشته باشیم که دسترسی آسان‌تری دارد. خوبی اجرا در این فرهنگسرا این است که مردم جنوب تهران که در طول سال دسترسی کمتری به تئاتر دارند،می‌توانند این نمایش را ببینند.

زارعی درباره همکاری با یک تهیه‌کننده در تولید این نمایش نیز توضیح داد: چند سالی باب شده بود که همه کارها را خود کارگردان انجام دهد، درحالی‌که حضور یک تهیه‌کننده خوب می‌تواند به کارگردان آسودگی خاطر بدهد تا بتواند فقط به اجرا و کار هنری خود بپردازد. وجود تهیه‌کننده در تئاتر که روبه گسترش است، اتفاق مبارکی است که می‌تواند کارهای حاشیه‌ای را از روی دوش کارگردان بردارد.

در ادامه این نشست رسانه‌ای قاسم زارع به عنوان یکی از بازیگران این نمایش گفت: اولین سؤالی که از من می‌پرسند این است که از بازی در فیلم‌ها و تئاترهای دفاع مقدس خسته نشده‌ام!؟ شاید بعضی‌ها دوست دارند زودتر فراموش کنند ولی من جنگ را فراموش نمی‌کنم و فکر می‌کنم حالا که از جنگ زمان زیادی گذشته است، گفتن از فتح و فتحوات کافی است و باید راجع به نقطه ضعف‌ها صحبت کرد. من دلم می‌خواهد راجع به این قصه‌ها فیلم وتئاتر ساخته شود علت حضورم در این نمایش این است که از ناگفته‌ها بگوییم.

حمید نیلی نیز به عنوان تهیه‌کننده نمایش «اروندخون» در این نشست حضور داشت و درباره چگونگی شکل‌گیری ایده این کار اظهار کرد: وقتی پیکر شهدای غواص تشییع شد فکر کردم ما برای تکریم این شهدا کم‌کاری کرده‌ایم و جا دارد به بهانه این بازگشت به آنها ادای دین کنیم. به این بهانه به آقای کوروش زارعی پیشنهاد همکاری دادم و ایشان هم پذیرفتند،فکر می‌کنم این نمایش می‌تواند از نظر اجرا و نفوذش بین مخاطبان کاری ویژه در حوزه دفاع مقدس باشد.

به گزارش ایسنا نمایش «اروندخون» کاری از موسسه هومان هنر است که از هشتم تا 28 آذر سر ساعت 18 در فرهنگسرای بهمن (واقع در میدان بهمن تهران) روی صحنه می‌رود. قاسم زارع، ایوب آقاخانی، وحید آقاپور، سروش طاهری، حسین پورکریمی و وفا طرفه در این نمایش بازی می‌کنند.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه بلیت به وب‌سایت این نمایش به نشانی http://hoomanhonar.ir/ مراجعه کنند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
11- خیانت به اعتماد مخاطب و تهمت به ملا محمد تقی برغانی