گاز در جنوب کرمان قطره‌ای شد


بیش از یکماه است که توزیع سیلندر گاز(کپسول جیرفت گاز) در هفت شهرستان جنوبی کرمان (جیرفت، عنبرآباد، فاریاب، کهنوج، قلعه گنج، منوجان و رودبارجنوب) با جمعیت یک میلیون نفری به شدت کاهش یافته است و این معضل مردم منطقه را با بحران جدی مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کویر، مردم جنوب کرمان در حالی بدون گاز زندگی می‌کنند که سالهاست شعار گازرسانی به این منطقه از سوی مسئولان اعلام شده است و علی رغم همه مشکلات و محرومیت‌های موجود در منطقه متاسفانه وعده‌های پوشالی تحقق نیافته است.

در طی یکماه اخیر که گاز در جنوب کرمان کیمیا شده است و مردم با مشکلات عدیده ای مواجه شده‌اند که این مهم موجبات نارضایتی شدید مردم را از عملکرد مسئولان در پی داشته است.

این موضوع برای مردم جنوب کرمان غیرقابل تحمل است که کشوری خود صادر کننده گاز به سایر کشورهاست نمی‌تواند مشکل مردمان جنوب کرمان را سامان بخشد و علی‌رغم اینکه این مشکل سالهاست ادامه دارد هرگز فکری برای مرتفع شدن این مشکل نشده است.

شاید این غیرقابل باور باشد که مردم در جنوب کرمان این روزها هر کدام یک کپسول گاز را به دوش گرفته‌اند و شاید روزی پنج بار به محل توزیع سیلندر گاز مراجعه نمایند و در نهایت دست از پا درازتر به خانه بر می‌گردند و در این رابطه باید گفت که این مردم واقعا با مشکل جدی روبرو هستند.

کاهش شدید توزیع سیلندر گاز در حالی در جنوب کرمان مشهود است که متاسفانه هر سیلندر گاز 6 هزار تومانی بعضا با قیمت 30 الی 40 هزار تومان و شاید بیشتر به فروش می‌رسد و این بازار سیاه بوجود آمده هر روز در حال وخیم‌تر شدن است و مسئولان باید در این خصوص چاره ای اساسی بیاندیشند.

کاهش دمای هوا با توجه به نزدیک شدن به فصل زمستان و همچنین ایام اربعین و روزهای پایانی ماه صفرکه تقاضای گاز برای امور مربوط به نذری دادن‌ها بسیار زیاد شده معضلی است که گریبانگیر مردم شده و بسیاری از مردم که هر ساله در این ایام نذری داشتند یا نذر خود را ادا نکردند یا با مشکل جدی مواجه بودند.

"وحدت عیدی" فرماندار شهرستان قلعه گنج در این رابطه به خبرنگار ایسنا گفت: متاسفانه یکماه است که شاهد کاهش توزیع گاز در جنوب کرمان هستیم که این معضل مردم را بخصوص در مناطق دوردست با مشکل جدی مواجه کرده است.

وی افزود: یک ششم نیاز شهرستان هم گاز وارد نمی‌شود و این جای تاسف است که شرکت جیرفت گاز مردم را به دردسر انداخته است.

نماینده عالی دولت در شهرستان قلعه گنج افزود: متاسفانه بازار سیاه گاز در جنوب کرمان و قلعه گنج به راه افتاده است که نمی‌توان در این رابطه کاری کرد و جلوی سوءاستفاده کنندگان را گرفت.

عیدی تصریح کرد: با توجه به انجام تعمیرات پالایشگاه بندرعباس و تهیه گاز از پالایشگاه اصفهان و مشکلاتی که در خصوص هزینه آن وجود دارد متاسفانه گاز به صورت قطره ای وارد منطقه می‌شود که ما شدیدا به این موضوع اعتراض داریم.

حجت الاسلام "محمدرضا امیری" نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی (فاریاب،رودبارجنوب،قلعه گنج،منوجان و کهنوج) در مجلس شورای اسلامی در این رابطه به خبرنگار ایسنا گفت: نبود گاز در منطقه مردم را با مشکل روبرو کرده که باید هر چه سریعتر این مشکل مرتفع گردد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه تاکنون در این رابطه اقدامی هم از سوی نمایندگان مجلس صورت گرفته است ،افزود:هفته گذشته که مجلس تعطیل بوده، ولی امروز با ارسال نامه‌ای به شرکت گاز این موضوع را پیگیری می کنیم.

وی در بخش دیگری کمبود اعتبار را مهمترین مشکل در خصوص گازرسانی به جنوب کرمان اعلام کرد و افزود: با رفع این مشکل شاهد خط لوله گاز در منطقه خواهیم بود.

تا زمانی که توزیع گاز در جنوب کرمان انحصاری است این مشکل مرتفع نمی‌شود

"ایوب فلاحی" فرماندار منوجان هم در این رابطه ضمن انتقاد شدید از شرکت جیرفت گاز گفت:متاسفانه توزیع گاز در جنوب کرمان انحصاری شده و سالهاست که این مشکل وجود دارد.

وی افزود: چرا باید در منطقه ای مانند جنوب کرمان که یک میلیون نفر جمعیت دارد تنها یک نماینده انحصاری واردکننده گاز وجود داشته باشد .آیا این دردی برای منطقه نیست؟

نماینده عالی دولت در شهرستان منوجان تصریح کرد: بارها در این رابطه تذکر دادیم ولی تاکنون اقدامی صورت نگرفته است و باید گفت تا زمانی که توزیع گاز در جنوب کرمان انحصاری است این مشکل مرتفع نمی‌شود.

وی در خصوص گازرسانی به جنوب کرمان افزود:متاسفانه گازرسانی به جنوب به دلیل کمبود اعتبار صورت نگرفته و این مهم موجب شده تا سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بخصوص در شهرکهای صنعتی با مشکل مواجه باشند.

"محمد حجتی پور" فرماندار شهرستان عنبرآباد در این رابطه به خبرنگار ایسنا گفت: تعمیر پالایشگاه بندرعباس و تهیه گاز از پالایشگاه اصفهان موجب کاهش توزیع سیلندر گاز در منطقه شده که معضلاتی را برای مردم بوجود آورده است.

وی با بیان اینکه پیگیری های لازم صورت گرفته است ولی متاسفانه مشکلات به قوت خود باقی است،گفت: احتمالا تا پایان آذرماه سال جاری این معضل در منطقه وجود داشته باشد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
بچه های جنوب کرمان